Parazytologia 1400-215PARAZ
Zajęcia poświęcone są morfologii i biologii pasożytów należących do pierwotniaków, kolcogłowów, nicieni, płazińców i stawonogów oraz podstawowej diagnostyce zarażeń gatunkami pasożytującymi u człowieka i zwierząt udomowionych. Wszechstronnie omawiane są pasożyty współcześnie zagrażające człowiekowi (m. in. Babesia sp., Trypanosoma sp., Cryptosporidium sp., Toxoplasma sp., Toxocara sp., Taenia sp., Echinococcus sp.)
Celem ćwiczeń jest prezentacja wybranych gatunków oraz nauka rozpoznawania pasożytów na podstawie ich cech morfologicznych i markerów genetycznych. Studenci poznają formy troficzne, dyspersyjne i inwazyjne pasożytów oraz drogi zarażenia i czynniki ryzyka inwazji. Prezentowana jest także biologia kleszczy i innych stawonogów biorących udział w przenoszeniu patogenów.
Studenci poznają podstawowe metody wykrywania pasożytów: sporządzanie rozmazów, flotację (wykrywanie jaj i cyst pasożytów), hodowlę larw nicieni, sekcję parazytologiczną.
Prezentowane są metody diagnostyczne stosowane w parazytologii: różne techniki barwienia rozmazów (Giemsa, Ziehl-Neelsen, Chromotrop 2R), metody fluorescencyjne i immunofluorescencyjne (IFA, FISH) oraz techniki molekularne (PCR) i bioinformatyczne.
Kierunek podstawowy MISMaP
ochrona środowiska
biotechnologia
biologia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Flora i Fauna D dla MSOŚ
Wstęp do biologii
Wstęp do biologii
Wstęp do biologii
Wstęp do biologii
Zoologia
Zoologia M
Założenia (lista przedmiotów)
Biologia i ekologia ryb słodkowodnych
Ekologia i ewolucja interakcji międzygatunkowych. I. Konkurencja i drapieżnictwo
Ekologia i ewolucja interakcji międzygatunkowych. II. Pasożytnictwo i mutualizm
Fizjologia zwierząt i człowieka
Fizjologia zwierząt M
Immunologia
Immunologia -W
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozumie zjawisko pasożytnictwa wśród Prostista i Animalia., a szczególnie będzie posiadał wiedzę o systematyce, morfologii, biologii, patogeniczności pasożytów i epidemiologii chorób pasożytniczych zwierząt dzikich, udomowionych i człowieka. Relacje w układzie pasożyt-żywiciel rozpoznaje na poziomie molekularnym i osobniczym w populacji i ekosystemie. Poprawnie interpretuje znaczenie pasożytnictwa w ewolucji, funkcjonowania ekosystemu oraz dla zdrowia zwierząt i człowieka. Krytycznie ocenia i poddaje selekcji informacje przekazywane przez media i dotyczące zagrożeń wynikających z inwazji pasożytniczych.
WIEDZA
1. Rozumie zjawiska i procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel na poziomie osobnika, populacji i ekosystemu. K-W05BI1, K_W06BI1, K_W07BI1, K_W09BI1, K_W01BI2, K_W02BI2
2. Zna różnorodność biologiczną pasożytów, rozumie zjawiska i procesy, które kształtują specyficzność układu pasożyt-żywiciel w czasie i przestrzeni. K_W10BI1, K_W03BI2, K_W04BI2
3. Zna i opisuje mechanizmy ewolucji pasożytnictwa za pomocą metodyki bioinformatycznej K_W11BI1, K_W12BI1, K_W04BI2, K_W05BI2, K_W07BI2, K_W09BI2, K_W18BI, 1K_W18BI2
4. Rozumie podstawowe kategorie pojęciowe terminologii parazytologicznej, patogeniczności pasożytów i epidemiologii chorób pasożytniczych stosując słownictwo specjalistyczne w języku polskim i angielskim na poziomie B2. K_W05BI1, K_W09BI1, K_W06BI2, K_W10BI2, K_W13BI2
5. Zna uwarunkowania środowiskowe rozwoju i funkcjonowania układu pasożyt-żywiciel; identyfikuje zagrożenia dla zdrowia człowieka i zwierząt ze strony pasożytów. Rozumie zasady zwalczania inwazji pasożytniczych K_W10BI1, K_W10BI2, K_W13BI2, K_W14BI2, K_W19BI1, K_W19BI2
6. Zna różnorodne techniki i narzędzia badawcze stosowane w parazytologii i właściwie je wykorzystuje do rozwiązywania postawionych zadań. Dostrzega konieczność stosowania zaawansowanych metod badawczych (K_W010BI1, K_W010BI2)
7. Zna zaawansowane techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowe stosowane w badaniach parazytologicznych (K_W012BI1, K_W012BI2)
UMIEJĘTNOŚCI
1. Wykorzystuje wiedzę do interpretacji pasożytnictwa na poziomie molekularnym, osobniczym i populacyjnym. Umie analizować dane o biologii pasożytów w odniesieniu do epidemiologii chorób pasożytniczych. K_U01BI1,K_U01BI2, K_U04BI1,
2. Posługuje się i rozumie język naukowy w stopniu umożliwiającym korzystanie ze źródeł elektronicznych i literatury naukowej poświęconej szeroko pojętej parazytologii przynajmniej na poziomie B2 K_U03BI1, K_U03BI2,
3. Wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji biologicznych, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych i mediów. Wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania i interpretowania danych parazytologicznych wyników badań na podstawie danych z różnych źródeł K_U04BI1, K_U04BI2, , K_U09BI2)
4. Samodzielnie planuje swoją karierę wykorzystując wiedzę parazytologiczną K_U10BI1, (K_U13BI2)
5. Wykazuje umiejętność postępowania w stanach zagrożenia epidemiologicznego pasożytami (K_U12BT2)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Poszerza zainteresowania parazytologiczne w kontekście interdyscyplinarnym oraz w medycynie i weterynarii (K_K01BI1, K_K01BI2 K-K03BI1)
2. Rozumie i umie przekazać nowa wiedzę parazytologiczną jest odpowiedzialny za swoją aktywność informacyjną w społeczeństwie (K_K03BI1, K_K03BI1, K_K04BI1, K_K02BI2, K_K03BI2, K_K11BI2)
3. Wykazuje ostrożność i krytycyzm podczas zdobywania i interpretowania wiedzy z zakresu parazytologii i jej zastosowania praktycznego. Rozumie konieczność doskonalenia zawodowego K_K06BI1, K_K08BI1, K_K10BI2, K_K07BI2)
4. Wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających z badań parazytologicznych (K_K07BT2, K_K08BI2)
Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019:
Zna różnorodność biologiczną pasożytów, rozumie zjawiska i procesy, które kształtują specyficzność układu pasożyt-żywiciel w czasie i przestrzeni ewolucyjnej.
Rozumie wzajemne pokrewieństwo między pasożytami i zna metodologię ustalającą ich pokrewieństwo na poziomie genomu.
Ma wiedzę i rozumie podstawowe kategorie pojęciowe terminologii parazytologicznej patogeniczności pasożytów i epidemiologii chorób pasożytniczych.
Zna różnorodne techniki i narzędzia badawcze stosowane w parazytologii i właściwie je wykorzystuje do rozwiązywania postawionych zadań.
Posiada wiedzę o zasadach BHP i zasadach ergonomii, zapewniających bezpieczną pracę w laboratorium o profilu parazytologicznym.
Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej oraz umie wyjaśnić zasady ich działania.
Posługuje się językiem naukowym ojczystym i obcym w stopniu umożliwiającym korzystanie literatury naukowej poświęconej parazytologii przynajmniej na poziomie B2.
Umie przedstawić i analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę.
Uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna.
Wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji biologicznych, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych i mediów.
Poszerza zainteresowania parazytologiczne w kontekście interdyscyplinarnym oraz w medycynie i weterynarii.
Rozumie podstawowe zasady bezpiecznego eksperymentu biologicznego i umie postępować w stanach zagrożenia.
Wykazuje umiejętność pracy w zespole.
Rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników dla funkcjonowania społeczeństwa.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy pisemny w postaci testu złożonego z ok. 50 pytań zamkniętych i otwartych.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1.Adl S.M., Simpson A.G.B., Lane Ch.E., et al. (2012). The Revised Classification of Eukaryotes. J. Eukaryot. Microbiol., 59(5), 2012 pp. 429–493
2. Bush, A.O. et al. (2001). Parasitism. The diversity and ecology of animal parasites. Cambridge University Press, Cambridge.
3. Combes C. (1999). "Ekologia i ewolucja pasożytnictwa. Długotrwałe wzajemne oddziaływania". PWN, Warszawa.
4. Cox, F.E.G. (1993). "Modern Parasitology" Blackwell Scietific Publicatiois, Oxford.
5. Deryło, A. et al. (2002). "Parazytologia i akaroentomologia medyczna". PWN, Warszawa.
6. Melhorn, H. (1988). "Parasitology in Focus", Springer-Verlag, Berlin.
7. Kadłubowski R., Kurnatowska A. 1999. "Zarys parazytologii lekarskiej" PWL, Warszawa
8. Niewiadomska K. Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A. 2001. "Zarys parazytologii ogólnej"Wydawnictwo Naukowe PWN
9. Pojmańska T. Niewiadomska K. Okulewicz A. 2005. "Robaki pasożytnicze w ekosystemach wodnych i lądowych" Instytut Parazytologii PAN, Warszawa
10. Smyth J.D. 1994. "Introduction to Animal Parasitology" Cambridge University Press
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Link do formularza: https://forms.gle/edN952qBgFAymsXq6 |
W cyklu 2024Z:
Link do formularza: https://forms.gle/Runm2HLRBXh3pDGu5 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: