Immunologia 1400-216IMM
Wykład stanowi kontynuację i rozszerzenie tematyczne zagadnień omawianych w ramach wykładu „Podstawy immunologii”. Dwa pierwsze wykłady poświęcone są podstawom funkcjonowania układu odpornościowego, kolejne – nowym zagadnieniom lub omawianym wcześniej lecz rozszerzonym o najnowsze osiągnięcia z dziedziny immunologii z uwzględnieniem immunologii klinicznej.
1. Wprowadzenie cz. 1: mechanizmy odporności wrodzonej
2. Wprowadzenie cz.2: mechanizmy odporności nabytej
3. Genetyczne podłoże odporności
4. Rola komórek prezentujących antygen, antygenów i przeciwciał w regulacji odporności
5. Mechanizmy tolerancji immunologicznej
6. Interakcje układu odpornościowego z układem nerwowym i endokrynowym
7.Mechanizmy obrony przed patogenami oraz interakcje układ odpornościowy/patogen
8. Mechanizmy nieprawidłowej i nadmiernej aktywności układu odpornościowego : nadwrażliwość, choroby autoimmunizacyjne
9. Niedobory odporności: ich rodzaje i przyczyny ich powstawania
10. Odpowiedź immunologiczna na alloantygeny
11. Odpowiedź immunologiczna w przebiegu ciąży, interakcje płód/matka
12. Mechanizmy odporności przeciwnowotworowej
13. Immunomodulacja: mechanizmy działania związków immunosupresyjnych, terapia genowa, stosowanie komórek odpornościowych w terapii i do produkcji szczepionek, metody wzmożenia aktywności układu odpornościowego
14. Funkcjonowanie układu odpornościowego niezależne od kontaktu z antygenem w warunkach normalnych i sterylnych
15. Problemy współczesnej immunologii (największe odkrycia minionego roku)
Ćwiczenia są częścią fakultetu i składają się z krótkiego wprowadzenia teoretycznego i zasadniczej części praktycznej. W trakcie ćwiczeń studenci poznają budowę anatomiczną i podstawowe funkcje układu odpornościowego, modele doświadczalne oraz techniki stosowane w badaniach odporności.
Tematyka ćwiczeń jest następująca:
1. Budowa układu limfatycznego/układu odpornościowego ssaków
2. Komórki odporności wrodzonej i nabytej: morfologia i podstawowe funkcje
3. Metody izolowania różnych form morfotycznych leukocytów (część 1)
4. Metody izolowania różnych form morfotycznych leukocytów: (część 2)
5. Sposoby identyfikacji leukocytów: analiza fenotypowa techniką cytometrii przepływowej
6. Aktywacja i funkcje efektorowe komórek odporności wrodzonej. Badanie aktywności żernej makrofagów.
7. Aktywacja i funkcje efektorowe komórek odporności nabytej. I. Badanie proliferacji limfocytów
8. Aktywacja i funkcje efektorowe komórek odporności nabytej. II. Produkcja przeciwciał przez limfocyty B i sposoby ich wykrywania
9. Aktywacja i funkcje efektorowe komórek odporności nabytej. III. Synteza cytokin i metody ich wykrywania
10. Reakcje serologiczne i ich zastosowanie w diagnostyce laboratoryjnej
11. Modele zwierzęce w badaniach odporności. Badania z wykorzystaniem ustalonych linii komórkowych.
12. Przegląd technik stosowanych w badaniach odporności ssaków.
Ocena z ćwiczeń stanowi średnią ocen z testu przeprowadzanego po ich odbyciu i z opisów poszczególnych ćwiczeń.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Opanowanie przez studenta materiału objętego wykładem i ćwiczeniami skutkuje wyszczególnionymi poniżej efektami kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
WIEDZA
1. Ma szeroką wiedzę w zakresie mechanizmów odporności wrodzonej i nabytej ssaków oraz roli układu odpornościowego w utrzymaniu homeostazy organizmu. (K_W05)
2. Zna szeroki zakres pojęć terminologicznych i definicji stosowanych do opisywania funkcji i roli układu odpornościowego oraz najnowszą literaturę z immunologii. (K_W06)
3. Dostrzega rozwój badań w dziedzinie immunologii i rozróżnia rangę poszczególnych odkryć w zakresie teoretycznym i aplikacyjnym. (K_W18)
4. Wykazuje znajomość zaawansowanych technik stosowanych w badaniach odporności. (K_W12)
5. Wykazuje znajomość zasad planowania badań, wykorzystania nowoczesnych technik oraz analizy uzyskanych wyników doświadczeń. (K_W10)
6. Ma wiedzę dotyczącą znaczenia pracy doświadczalnej z wykorzystaniem ustalonych linii komórkowych i zwierząt laboratoryjnych w badaniu odporności. (K_W13)
UMIEJĘTNOŚCI
1. Wykazuje umiejętność posługiwania się językiem nowożytnym (j. polski lub j. angielski) w stopniu umożliwiającym korzystanie z publikacji ze źródeł elektronicznych i literatury naukowej w dziedzinie immunologii oraz potrafi dokonywać selekcji informacji. (K_U03, K_U04)
2. Potrafi samodzielnie opracować problem naukowy na podstawie wyselekcjonowanej literatury naukowej. (K_U08)
3. Uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany (K_U13)
4. Wykorzystuje zaawansowane techniki badawcze właściwe w badaniach odporności ssaków. (K_U01)
5. Wykazuje umiejętność poprawnego planowania badań, wnioskowania i krytycznego interpretowania uzyskanych wyników pod nadzorem opiekuna naukowego. (K_U07)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Rozumie konieczność aktualizowania wiedzy i krytycznego analizowania informacji pochodzących ze źródeł naukowych. (K_K07)
2. Rozumie potrzebę przekazywania informacji o nowych osiągnięciach w zakresie immunologii ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla odporności człowieka. (K_K02)
3. Potrafi przekonać innych ludzi w społeczeństwie o konieczności rozwoju badań z zakresu immunologii i korzyści z nich wynikających dla rozwoju nauki i zdrowia człowieka. (K_K03)
4. Wykazuje odpowiedzialność za badania z wykorzystaniem zwierząt laboratoryjnych i jednocześnie rozumie konieczność ich przeprowadzania. (K_K06)
5. Wykazuje odpowiedzialność za powierzony zakres prac badawczych w zespole oraz docenia wkład pracy pozostałych członków grupy. (K_K04)
6. Wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy. (K_K08)
Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019:
Ma szeroką wiedzę w zakresie mechanizmów odporności wrodzonej i nabytej ssaków oraz
roli układu odpornościowego w utrzymaniu homeostazy organizmu.
Zna szeroki zakres pojęć terminologicznych i definicji stosowanych do opisywania funkcji i roli układu odpornościowego oraz najnowszą literaturę z immunologii.
Dostrzega rozwój badań w dziedzinie immunologii i rozróżnia rangę poszczególnych odkryć w zakresie teoretycznym i aplikacyjny.
Wykazuje umiejętność posługiwania się językiem nowożytnym (j. polski lub j. angielski) w stopniu umożliwiającym korzystanie z publikacji ze źródeł elektronicznych i literatury naukowej w dziedzinie immunologii oraz potrafi dokonywać selekcji informacji.
Potrafi samodzielnie opracować problem naukowy na podstawie wyselekcjonowanej literatury naukowej.
Uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
Rozumie konieczność aktualizowania wiedzy i krytycznego analizowania informacji pochodzących ze źródeł naukowych.
Rozumie potrzebę przekazywania informacji o nowych osiągnięciach w zakresie immunologii ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla odporności człowieka.
Potrafi przekonać innych ludzi w społeczeństwie o konieczności rozwoju badań z zakresu immunologii i korzyści z nich wynikających dla rozwoju nauki i zdrowia człowieka.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest oceną z egzaminu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Kuby Immunology. Kindt T.J., Goldsby R.A., Osborne B.A., W.H.Freeman and Company, New York 2007.
2. Janeway’s Immunobiology. Murphy K., Travers P., Walport M.Garland Science, New York 2008.
3. Immunologia Kliniczna, Chapel H., Haeney M., Misbah S., Snowden N., Wyd. CZELEJ, Lublin 2009.
4. Immunology. Luttmann W., Bratke K., Kupper M., Myrtek D. Elsevier 2006.
5. Immunologia, Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T. PWN Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: