Biologia, stacjonarne, pierwszego stopnia (S1-BI) | |
Pierwszego stopnia Stacjonarne, 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyNazwa kierunku studiów – biologia. Język, w którym ma być prowadzony kierunek studiów - polski. Studia stacjonarne pierwszego stopnia o profilu ogólnoakademickim. Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych. Dyscyplina - nauki biologiczne. Dyscyplina wiodąca - nauki biologiczne. Kierunek biologia o profilu ogólnoakademickim zapewnia wszechstronne wykształcenie przyrodnicze, dotyczące zjawisk i procesów na wszystkich poziomach organizacji przyrody ożywionej. W trakcie studiów I stopnia studenci wykonują badania naukowe (szczególnie podczas zajęć laboratoryjnych i terenowych) pod opieka naukową wykładowców, a ponadto są zaangażowani w badania naukowe prowadzone na Wydziale Biologii UW. Studenci często zostają również współautorami przygotowywanych przez naukowców z Wydziału Biologii opracowań naukowych. Głównymi celami kształcenia na kierunku biologia jest:
Liczba punktów ECTS konieczna dla uzyskania tytułu zawodowego określonej dla rozpatrywanego programu kształcenia – 180 ECTS. Przedmioty do wyboru - 71 ECTS. Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla określonego kierunku, poziomu i profilu kształcenia -153. Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, w tym zajęć laboratoryjnych i projektowych - min. 39,5 (ok. 22%). Praktyki zawodowe – 4 tygodnie – 2 ECTS. Praktyki mogą się odbywać w jednostkach gospodarczych, jednostkach administracji państwowej, administracji samorządowej, instytucjach społecznych, placówkach oświatowych, służby zdrowia, instytucjach naukowo-badawczych lub innych jednostkach organizacyjnych, jeżeli charakter odbywanych przez studenta praktyk będzie zgodny z profilem kierunku studiów. Studenckie praktyki mają na celu: poszerzenie wiedzy zdobywanej na studiach i rozwijanie umiejętności jej wykorzystania; zapoznanie studenta ze specyfiką środowiska zawodowego; kształtowanie konkretnych umiejętności zawodowych związanych bezpośrednio z miejscem odbywania praktyki; poznanie funkcjonowania struktury organizacyjnej, zasad organizacji pracy i podziału kompetencji, procedur, procesu planowania pracy, kontroli; doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej, pracy zespołowej, efektywnego zarządzania czasem, sumienności, odpowiedzialności za powierzone zadania. Informacja o infrastrukturze. Wydział dysponuje nowoczesnymi pomieszczeniami do prowadzenia zajęć dydaktycznych - aule wykładowe (360, 100 i 70 miejsc) oraz sale seminaryjne wyposażone są w urządzenia do prezentacji audiowizualnej. Pracownie komputerowe Posiadamy 2 pracownie komputerowe (32 i 24 stanowiska pracy). Studenci, mają dostęp do sieci komputerowej. W sumie Wydział dysponuje ponad 500 komputerami. Laboratoria dydaktyczne i pracownie specjalistyczne Laboratoria dydaktyczne wyposażone są w nowoczesny sprzęt i aparaturę. Posiadamy sześć pracowni: Analizy Skażeń Środowiska, Dydaktyki Biologii, Ekotoksykologii, Fitotronowa, Izotopowa i Mikroskopii Elektronowej i Konfokalnej, wyposażonych w wysokiej klasy specjalistyczną aparaturę. Sprzęt będący w posiadaniu poszczególnych zakładów jest także wykorzystywany dla potrzeb dydaktyki. Mamy 3, dostępne w ciągu całego roku, stacje terenowe: Biblioteka Wydziału Biologii (BWB) posiada księgozbiór liczący ponad 70 tys. woluminów, w tym ok. 50 tys. książek i ponad 20 tys. czasopism. BWB ściśle współpracuje z innymi bibliotekami UW i Biblioteką Uniwersytecką w Warszawie poprzez tworzenie centralnego katalogu online, obsługę Systemu Wypożyczeń Międzywydziałowych oraz udział w ogólnouniwersyteckim systemie informacyjno-bibliotecznym. Czytelnie tradycyjna i komputerowa BWB są ogólnie dostępne. Wypożyczalnia obsługuje tylko studentów i pracowników UW. Program studiów dostępny jest na stronie Wydziału Biologii. |
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Studia na kierunku biologia o profilu ogólnoakademickim dają szerokie wykształcenie w obszarze studiów przyrodniczych, w zakresie zjawisk i procesów na wszystkich poziomach organizacji przyrody ożywionej.
Cele, efekty i treści kształcenia na kierunku zdeterminowane są przez rozwój nauk biologicznych, a w szczególności nauki podstawowej, jaką jest biologia. Mimo ogólnoakademickiego profilu kształcenia, w programie studiów na kierunku biologia znajdują się zagadnienia związane z zastosowaniem tej nauki przede wszystkim w takich dziedzinach jak biotechnologia, medycyna i ochrona przyrody. Celem studiów I stopnia na kierunku biologia o profilu ogólnoakademickim jest:
- przekazanie wiedzy o najważniejszych zjawiskach i procesach biologicznych, obserwowanych i opisywanych na różnych poziomach hierarchicznej organizacji życia;
- wyrobienie umiejętności identyfikacji kluczowych zjawisk i procesów oraz ich opisu z użyciem podstawowych teorii biologicznych i kontekstu empirycznego;
- przekazanie wiedzy o najnowszych i najważniejszych technikach i metodach badawczych stosowanych w naukach biologicznych oraz możliwości ich wykorzystania praktyce, np. w biotechnologii i ochronie przyrody;
- przygotowanie absolwenta do samodzielnej lub zespołowej pracy analitycznej i badawczej, dyskusji wyników badań i obserwacji, formułowania opinii oraz pisania raportów z badań;
- absolwenci kierunku Biologia I stopnia, o ile zaliczą oferowany przez Wydział Biologii blok przedmiotów pedagogicznych, uzyskują uprawnienia do nauczania przyrody lub innych przedmiotów o profilu biologicznym w szkołach podstawowych;
- absolwenci kierunku Biologia przygotowani są do podjęcia studiów II stopnia.
Studia trwają 6 semestrów.
Liczba godzin zajęć i punktów ECTS konieczna dla uzyskania kwalifikacji (tytułu zawodowego) – 2700 godzin/180 ECTS
Liczba punktów ECTS przypadająca na zajęcia do wyboru.
71 ECTS (39,4%)
Praktyki
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych i niestacjonarnych odbywa w trakcie studiów praktyki w wymiarze nie krótszym niż 3-4 tygodnie, tj. nie mniej niż 100 godzin, za co otrzymuje 2 punkty ECTS. Praktyki studenckie odbywają się po zakończeniu II roku studiów. Studenci realizują praktyki w różnorodnych placówkach, np. w Instytutach Polskiej Akademii Nauk, instytutach resortowych, placówkach ochrony zdrowia, stacjach sanitarno-epidemiologiczne, fundacjach ekologicznych itp. Praktyki mogą się odbywać w ramach programów Unii Europejskiej, wymiany zagranicznej, działalności na rzecz Uniwersytetu, pozwalającej osiągnąć cele praktyki zgodnie z profilem kierunku studiów, m.in. realizacja projektów w ramach działalności kół naukowych, udział w prowadzeniu prac naukowo-badawczych, realizowanych poza Wydziałem, udział w zleconych Uniwersytetowi projektach, np. wdrożeniowych, organizacja imprez, organizowanie spotkań z młodzieżą szkół średnich (Festiwal Nauki, lekcje w szkołach, warsztaty dla uczniów), udział w akcjach promujących Uniwersytet, czy organizacji życia naukowego Uniwersytetu. Studenckie praktyki mają na celu: poszerzenie wiedzy zdobywanej na studiach i rozwijanie umiejętności jej wykorzystania; zapoznanie studenta ze specyfiką środowiska zawodowego; kształtowanie konkretnych umiejętności zawodowych związanych bezpośrednio z miejscem odbywania praktyki; poznanie funkcjonowania struktury organizacyjnej, zasad organizacji pracy i podziału kompetencji, procedur, procesu planowania pracy, kontroli; doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej, pracy zespołowej, efektywnego zarządzania czasem, sumienności, odpowiedzialności za powierzone zadania.
Nadzór nad przebiegiem praktyk sprawuje Pełnomocnik Dziekana ds. praktyk, który podpisuje umowy z instytucjami przyjmującymi studentów na praktyki, a także dokonuje ostatecznego zaliczenia praktyki.
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia kint - Kurs internetowy lab - Laboratorium | e - Egzamin z - Zaliczenie z/zo - Zaliczenie lub ocena zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy rok, biologia | ECTS | wyk | ćw | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy | 0,5 | 4 | z | |||
Matematyka | 3 | 45 | e | |||
Fizyka | e | |||||
Chemia ogólna | 6 | 30 | 60 | e | ||
Chemia organiczna | 2 | 30 | e | |||
Botanika | 6 | 30 | 60 | e | ||
Statystyka | 3 | 45 | zo | |||
Wstęp do biologii | e | |||||
Zoologia | 6 | 30 | 60 | e | ||
Biologia komórki | 6 | 30 | 60 | e | ||
Flora i Fauna | 6 | 90 | e | |||
Informatyka | 3 | 45 | e | |||
Podstawy ochrony własności intelektualnej | 0,5 | 4 | z | |||
Ekologia ogólna M | e | |||||
Razem: | 42 | 154 | 225 | 4 | 240 |
Drugi rok, biologia | ECTS | wyk | ćw | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|
Biochemia | 6 | 30 | 60 | e | ||
Mikrobiologia | 6 | 30 | 60 | e | ||
Ekologia terenowa | 6 | 90 | e | |||
Fizjologia roślin | 6 | 30 | 60 | e | ||
Fizjologia zwierząt i człowieka | 6 | 30 | 60 | e | ||
Genetyka z inżynierią genetyczną | 6 | 30 | 60 | e | ||
Anatomia i morfologia funkcjonalna człowieka | e | |||||
Razem: | 36 | 150 | 90 | 300 |
Trzeci rok, biologia | ECTS | wyk | ćw | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|
Podstawy immunologii | 2 | 30 | e | |||
Ochrona przyrody | 2 | 30 | e | |||
Ewolucja | 2 | 30 | e | |||
Pracownia licencjacka dla biologii | z/zo | |||||
Razem: | 6 | 90 |