Nauka języka francuskiego 4100-1SNJFO
W pierwszym semestrze zajęcia maja na celu opanowanie podstaw języka francuskiego w zakresie poziomu A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego na poziomie A1. Studentki i studenci rozpoczynający naukę od poziomu zerowego rozwijają zintegrowane sprawności językowe- rozumienie tekstów słuchanych i pisanych, mówienie, pisanie oraz interakcję - z uwzględnieniem podstawowej poprawności gramatycznej, leksykalnej i fonetycznej. Zajęcia koncentrują się na komunikacji w codziennych, edukacyjnych i społecznych sytuacjach życia studenckiego, a także wprowadzają elementy kompetencji międzykulturowej. W toku zajęć studentki i studenci rozwijają umiejętności niezbędne do rozumienia prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy znane i dotyczące życia codziennego (np. przedstawianie się, przedstawianie kogoś, rozkład dnia, zakupy), formułowanie krótkich, zrozumiałych wypowiedzi ustnych i pisemnych (e-mail, notatka, opis, wypowiedź ustna o sobie, zadawanie prostych pytań, opis miejsca zamieszkania, przedstawianie własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania), uczestniczenie w prostych dialogach i reagowania w prostych sytuacjach komunikacyjnych oraz korzystania z podstawowych strategii uczenia się języka oraz rozwoju samodzielności językowej.
|
W cyklu 2024Z:
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu: Cele zajęć w zakresie czytania ze zrozumieniem : Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia: Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania: |
W cyklu 2025Z:
W pierwszym semestrze zajęcia maja na celu opanowanie podstaw języka francuskiego w zakresie poziomu A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego na poziomie A1. Studentki i studenci rozpoczynający naukę od poziomu zerowego rozwijają zintegrowane sprawności językowe- rozumienie tekstów słuchanych i pisanych, mówienie, pisanie oraz interakcję - z uwzględnieniem podstawowej poprawności gramatycznej, leksykalnej i fonetycznej. Zajęcia koncentrują się na komunikacji w codziennych, edukacyjnych i społecznych sytuacjach życia studenckiego, a także wprowadzają elementy kompetencji międzykulturowej. W toku zajęć studentki i studenci rozwijają umiejętności niezbędne do rozumienia prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy znane i dotyczące życia codziennego (np. przedstawianie się, przedstawianie kogoś, rozkład dnia, zakupy), formułowanie krótkich, zrozumiałych wypowiedzi ustnych i pisemnych (e-mail, notatka, opis, wypowiedź ustna o sobie, zadawanie prostych pytań, opis miejsca zamieszkania, przedstawianie własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania), uczestniczenie w prostych dialogach i reagowania w prostych sytuacjach komunikacyjnych oraz korzystania z podstawowych strategii uczenia się języka oraz rozwoju samodzielności językowej. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student
S2_U04 – potrafi posługiwać się językiem drugiej specjalności - francuskiej -na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego:
* rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące życia codziennego;
* wykazuje otwartość na komunikację w języku francuskim mimo ograniczonego zasobu środków językowych.
* potrafi pisać krótkie teksty użytkowe i wypełniać formularze;
* wykazuje podstawową znajomość struktur gramatycznych i leksyki języka obcego na poziomie A1;
* rozumie podstawowe różnice kulturowe w komunikacji.
K_U11 - potrafi brać udział w prostych interakcjach językowych:
* reaguje krótkimi wypowiedziami na opinie innych oraz zadawać proste pytania wyrażające zainteresowanie stanowiskiem rozmówcy.
K_U12 - planuje i organizuje pracę indywidualną oraz w zespole i współdziała z innymi osobami w ramach prac zespołowych:
* uczestniczy w prostych interakcjach w języku francuskim (np. dialogi, scenki, mini-prezentacje);
*współpracuje z innymi uczestnikami zajęć w prostych zadaniach językowych, dzieląc role i obowiązki;
* samodzielnie opracowuje krótkie materiały lub notatki do pracy grupowej.
K_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w ramach przedmiotu szkolnego język francuski na II etapie edukacyjnym:
* student jest gotów rozpoznawać swoje mocne i słabe strony w procesie uczenia się języka obcego na poziomie początkującym (znajomość podstawowych słów i struktur, rozumienie prostych nagrań i tekstów)
* student jest gotów do refleksji nad własnym uczeniem się i korygowania swoich błędów.
Kryteria oceniania
1. Zasady zaliczenia przedmiotu
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze); po przekroczeniu tego progu student powtarza przedmiot.
Dodatkowym warunkiem jest terminowe wykonanie wszystkich zadań cząstkowych na poziomie, przewidzianych do realizacji podczas zajęć stacjonarnych i w ramach pracy własnej.
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie wyników uzyskanych w ramach przyjętych metod i kryteriów oceniania, zgodnie z podanymi wagami (punkt 2).
2. Metody oceniania
1. Wypowiedź ustna na koniec semestru (30% oceny końcowej; przygotowane tematy do opracowania w domu; ESOKJ A1; (S2_U04, K_U11, K_U12).
• Przedstawianie się i podawanie podstawowych informacji o sobie (imię, wiek, narodowość, zawód, miejsce zamieszkania).
• Zadawanie i odpowiadanie na proste pytania (np. „Jak się nazywasz?”„Jak się masz?”, „Skąd jesteś?”, „Co lubisz jeść?”).
• Opis ludzi, miejsc i przedmiotów przy użyciu prostych przymiotników i rzeczowników (np. rodzina, dom, pokój, miasto).
• Rozmowa w typowych sytuacjach życia codziennego (zakupy, zamawianie jedzenia, pytanie o drogę, kupowanie biletu).
• Krótkie dialogi rutynowe (powitania, pożegnania, przepraszanie, proszenie o pomoc, podziękowania).
• Reagowanie krótkimi wypowiedziami na opinie innych („Tak, zgadzam się”, „Nie, nie lubię tego”).
• Opowiadanie o codziennych czynnościach (np. plan dnia, hobby, zainteresowania).
• Udzielanie podstawowych informacji czasowych (godziny, dni tygodnia, pory dnia, daty).
2. Testy semestralne (3x) (60% oceny końcowej; obejmują gramatykę, słownictwo, słuchanie, czytanie, pisanie; ESOKJ A1; (S2_U04, K_U11, K_U12).
• Zadania domowe – odnotowywane i sprawdzane ustnie na początku każdych zajęć; komplet zadań podnosi ocenę o 10% przy ocenie końcowej (S2_U04, K_U12, K_K01).
3. Kryteria oceniania i ich waga punktowa
• Wypowiedź ustna (20 pkt): treść – 3 pkt; poprawność gramatyczna – 5 pkt; bogactwo słownictwa – 5 pkt; poprawność fonetyczna – 4 pkt; struktura i spójność – 3 pkt. Zaliczenie od 12 pkt (60%). Waga: 30% oceny końcowej.
• Wypowiedź pisemna w testach (20 pkt): treść – 3 pkt; poprawność gramatyczna – 8 pkt; bogactwo słownictwa – 6 pkt; struktura i spójność – 3 pkt. Zaliczenie od 60% punktów w teście.
• Testy (łącznie): trzy testy, w tym trzeci całościowy; zaliczenie od 60% punktów za całość testu. Waga: 60% oceny końcowej.
• Zadania domowe: komplet zadań = +10% do oceny końcowej.
Skala ocen (z progiem zaliczenia)
60%–68% – dostateczny
69%–76% – dostateczny plus
77%–84% – dobry
85%–92% – dobry plus
93%–100% – bardzo dobry
4 ECTS
1 ECTS = 25 godzin lekcyjnych
Praca w ramach zajęć obejmuje
• 75 godzin lekcyjnych w klasie - ćwiczenia
• 25 godzin pracy własnej studenta
Formy pracy własnej studenta obejmują:
• przygotowanie do zajęć i utrwalanie materiału (ok. 15 godzin),
• przygotowanie krótkich wypowiedzi ustnych i pisemnych (ok. 4 godziny),
• przygotowanie do testów cząstkowych i egzaminu końcowego (ok. 6 godzin).
Łącznie: 25 godzin.
Literatura
1. Himber C., Hugot C., Waendendries M. " Mon alter ego A1", Hachette FLE 2023.
2.Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D. „C’est partii ! 1”, Draco, 2019
3.Artykuły z prasy francuskojęzycznej, nagrania autentyczne radiowe i telewizyjne i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia.
4.Dostępne słowniki francusko-francuskie.
5. Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne na poziomie A1.
6. Materiały z innych metod do nauki języka francuskiego na poziomie A1.
|
W cyklu 2024Z:
1. Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D. „C’est partii ! 1”, Draco, 2019 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: