Nauka języka francuskiego 4100-1SNJFO
W pierwszym semestrze zajęcia maja na celu opanowanie podstaw języka francuskiego w zakresie poziomu A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego na poziomie A1. Studentki i studenci rozpoczynający naukę od poziomu zerowego rozwijają zintegrowane sprawności językowe- rozumienie tekstów słuchanych i pisanych, mówienie, pisanie oraz interakcję - z uwzględnieniem podstawowej poprawności gramatycznej, leksykalnej i fonetycznej. Zajęcia koncentrują się na komunikacji w codziennych, edukacyjnych i społecznych sytuacjach życia studenckiego, a także wprowadzają elementy kompetencji międzykulturowej. W toku zajęć studentki i studenci rozwijają umiejętności niezbędne do rozumienia prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy znane i dotyczące życia codziennego (np. przedstawianie się, przedstawianie kogoś, rozkład dnia, zakupy)., formułowanie krótkich, zrozumiałych wypowiedzi ustnych i pisemnych (e-mail, notatka, opis, wypowiedź ustna o sobie, zadawanie prostych pytań, opis miejsca zamieszkania, przedstawiania własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania), uczestniczenia w prostych dialogach i reagowania w prostych sytuacjach komunikacyjnych oraz korzystania z podstawowych strategii uczenia się języka oraz rozwoju samodzielności językowej.
W cyklu 2024Z:
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu: Cele zajęć w zakresie czytania ze zrozumieniem : Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia: Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania: |
W cyklu 2025Z:
W pierwszym semestrze zajęcia maja na celu opanowanie podstaw języka francuskiego w zakresie poziomu A1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego na poziomie A1. Studentki i studenci rozpoczynający naukę od poziomu zerowego rozwijają zintegrowane sprawności językowe- rozumienie tekstów słuchanych i pisanych, mówienie, pisanie oraz interakcję - z uwzględnieniem podstawowej poprawności gramatycznej, leksykalnej i fonetycznej. Zajęcia koncentrują się na komunikacji w codziennych, edukacyjnych i społecznych sytuacjach życia studenckiego, a także wprowadzają elementy kompetencji międzykulturowej. W toku zajęć studentki i studenci rozwijają umiejętności niezbędne do rozumienia prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy znane i dotyczące życia codziennego (np. przedstawianie się, przedstawianie kogoś, rozkład dnia, zakupy)., formułowanie krótkich, zrozumiałych wypowiedzi ustnych i pisemnych (e-mail, notatka, opis, wypowiedź ustna o sobie, zadawanie prostych pytań, opis miejsca zamieszkania, przedstawiania własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania), uczestniczenia w prostych dialogach i reagowania w prostych sytuacjach komunikacyjnych oraz korzystania z podstawowych strategii uczenia się języka oraz rozwoju samodzielności językowej. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student potrafi
S2_U04 - posługiwać się językiem drugiej specjalności - francuskiej -na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego: student rozumie proste wypowiedzi ustne i pisemne dotyczące życia codziennego;
potrafi porozumiewać się w prostych, rutynowych sytuacjach komunikacyjnych; potrafi pisać krótkie teksty użytkowe i wypełniać formularze; wykazuje podstawową znajomość struktur gramatycznych i leksyki języka obcego na poziomie A1; rozumie podstawowe różnice kulturowe w komunikacji.
K_U11 - brać udział w prostych interakcjach językowych: reagować prostymi wypowiedziami, komunikacyjnych, reagować krótkimi wypowiedziami na opinie innych oraz zadawać proste pytania wyrażające zainteresowanie stanowiskiem rozmówcy.
K_U12 - potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole i współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych: wykonywać proste zadania indywidualne oraz współpracować w parach lub małych grupach, korzystając z podstawowych zwrotów potrzebnych do organizowania pracy i uzgadniania prostych działań.
K_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w ramach przedmiotu szkolnego język francuski na II etapie edukacyjnym:
student jest gotów rozpoznawać swoje mocne i słabe strony w nauce języka obcego na poziomie początkującym oraz podejmować proste działania w celu poprawy umiejętności.
Kryteria oceniania
Podstawą dopuszczenia do zaliczenia ćwiczeń NJF w sali jest obecność na zajęciach: student ma prawo do 2 nieobecności na wszystkich zajęciach planowych przedmiotu w semestrze, po przekroczeniu tego progu nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać.
Aby zaliczyć semestr, student jest zobowiązany wywiązać się ze wszystkich zadań cząstkowych na poziomie A1 zgodnie z ESOKJ
a/ ustnych: krótka rozmowa, przedstawienie się, zadawanie prostych pytań i udzielanie prostych odpowiedzi, opis sytuacji, reagować krótkimi wypowiedziami na opinie innych;
b/ pisemnych: tworzenie prostych i krótkich (50 słów) dotyczących życia codziennego np. krótki listy, e-mail, notatka i wypełniać formularze.
Ocenie podlegają:
a) pozytywne zaliczenie wypowiedzi ustnej na koniec semestru z przygotowanych tematów do opracowania w domu: wypowiedź ustna na poziomie A1 zgodnie z ESOKJ: przedstawić siebie, zadać proste pytania i zrozumieć krótkie, jasne odpowiedzi na tematy związane z życiem codziennym, takie jak rodzina, miejsce zamieszkania czy posiadane rzeczy, uczestnictwo w scenkach sytuacyjnych. Tematy w nawiązaniu do konkretnych etapów podręcznika z użyciem czasu teraźniejszego, passé récent oraz futur proche (czasowniki I i II grupy oraz wybrane czasowniki nieregularne z gr. 3) oraz podstawowych struktur gramatycznych np. rodzaje rzeczowników i przymiotników, tworzenie liczby mnogiej, tworzenie prostych pytań i przeczeń. Kryteria oceny wypowiedzi ustnej – treść – 3 punkty, poprawność gramatyczna – 5 punktów, bogactwo słownictwa – 5 punktów, poprawność fonetyczna – 4 punkty; struktura wypowiedzi, spójność - 3 punkty; zalicza 60 % czyli 12 punktów na 20); ocena za wypowiedź ustną stanowi 30% oceny końcowej. (S2_U04, K_U11, K_U12 )
b)systematyczne wywiązywanie się z zadań domowych odnotowywane i sprawdzane ustnie na początku każdych zajęć . Wykonanie wszystkich zadań podnosi ocenę o 10% przy ocenie końcowej (K_U12, K_K01)
c) pozytywne zaliczenie 3 testów w semestrze. Testy składają się z pięciu części: gramatyka, słownictwo, słuchanie, czytanie, pisanie; kryteria oceniania swobodnej wypowiedzi pisemnej .Wypowiedź pisemna na poziomie A1 zgodnie z ESOKJ: proste teksty opisujące codzienne sytuacje na ok. 50 słów, np. krótki listy, e-mail, opis osób, miejsc, notatka, wypełnienie formularza- treść – 3 punkty, poprawność gramatyczna – 8 punktów, bogactwo słownictwa – 6 punktów, struktura wypowiedzi, spójność - 3 punkty; - zalicza 60% punktów za całość testu. Ostatni, trzeci test obejmuje całość przerabianego w semestrze materiału. Oceny za testy stanowią 60% oceny końcowej. (S2_U04, K_U11, K_U12).
Pozytywne wywiązanie się ze wszystkich wymienionych elementów jest niezbędne, aby zaliczyć przedmiot.
Student może poprawić niezaliczony ostatni test i/lub wypowiedź ustną dodatkowo raz w ostatnim tygodniu zajęć w semestrze.
Sposób zaliczenia – zaliczenie na ocenę :
60% -68%- ocena dostateczna
69%-76%- ocena dostateczny plus
77%-84%- ocena dobra
85%-92% - dobry plus
93%- 100%- bardzo dobry
Punkty ECTS 4
Literatura
1. Himber C., Hugot C., Waendendries M. " Mon alter ego A1", Hachette FLE 2023.
2.Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D. „C’est partii ! 1”, Draco, 2019
3.Artykuły z prasy francuskojęzycznej, nagrania autentyczne radiowe i telewizyjne i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia.
4.Dostępne słowniki francusko-francuskie.
5. Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne na poziomie A1.
6. Materiały z innych metod do nauki języka francuskiego na poziomie A1.
W cyklu 2024Z:
1. Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Biele D. „C’est partii ! 1”, Draco, 2019 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: