Nauka języka francuskiego 4100-4SNJFO
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu:
1.rozwijanie zdolności percepcji słuchowej studentów w odniesieniu do różnych typów materiałów audio zawartych w podręczniku oraz o charakterze autentycznym, wykorzystanie materiałów towarzyszących metodom FLE
2.ćwiczenie umiejętności słuchania selektywnego krótkich materiałów, ukierunkowane na wybór najważniejszych informacji (robienie notatek, wiązanie ze sobą istotnych informacji w celu ich przedstawienia w formie uporządkowanej wypowiedzi ustnej)
3.ćwiczenie umiejętności rozwijania poruszanych w nagraniu treści
4.ćwiczenie zdolności rozpoznawania form języka potocznego oraz odróżnianie form używanych w języku mówionym i pisanym.
Cele zajęć w zakresie czytania ze zrozumieniem :
1.rozwijanie zdolności czytania ze zrozumieniem, przy wykorzystaniu różnych typów tekstów zawartych w podręczniku
2.zapoznanie studentów ze strategiami czytania, niezbędnymi w rozwijaniu umiejętności rozumienia tekstów oryginalnych oraz ćwiczenie umiejętności dostosowania formy czytania do celu lektury
3.rozwijanie u studentów kompetencji warunkujących czytanie ze zrozumieniem, a mianowicie kompetencji: gramatycznej, leksykalnej i pragmatycznej ; ćwiczenie umiejętności wyławiania najważniejszych informacji z tekstu i organizowania ich w formie planu.
Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia:
1.rozwijanie umiejętności studentów w zakresie:
- formułowania pytań i precyzyjnych odpowiedzi
- prowadzenia rozmowy ( też telefonicznej) na tematy dotyczące życia codziennego
- przedstawiania własnego zdania na tematy poruszane przez omawiane teksty i nagrania z
podręcznika oraz inne
- przedstawiania krótkiej wypowiedzi na podstawie tematyki poruszanej w tekście lub w nagraniu
- zabierania głosu w dyskusji (obrona własnego zdania, precyzowanie myśli, przeciwstawienie się opinii przeciwnej);
2. ćwiczenie zdolności spójnej wypowiedzi ustnej na wybrany temat w języku obcym przy jednoczesnej kontroli poprawności językowej oraz fonetycznej na poziomie odpowiednio do poziomu znajomości języka.
Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności pisania:
1. zapoznanie studentów z odpowiednimi wzorcami, których analiza struktury pozwoli im opanować pisanie krótkich listów, krótkich opisów, opowiadań, tekstu prezentującego własny punkt widzenia na podany temat i o określonej strukturze
2. wdrażanie studentów do ćwiczeń polegających na poprawianiu błędów językowych, rozwijanie i pogłębianie wiedzy studentów w zakresie poprawności gramatycznej i stylistycznej poprzez ćwiczenia transformacyjne.
|
W cyklu 2024L:
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu: Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia: |
W cyklu 2025L:
Cele zajęć w zakresie rozumienia ze słuchu: Cele zajęć w zakresie rozwijania sprawności mówienia: |
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza – student zna i rozumie
- S_W16 -procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku francuskim .
Umiejętności: student potrafi
- S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku francuskim.
- S_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
- S_U012 porozumiewać się w języku francuskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych.
- S_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku francuskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień .
Kompetencje społeczne
- S_K01 uczenia się przez całe życie
- S_K02 refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia
Kryteria oceniania
1. Zasady zaliczenia przedmiotu
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze); po przekroczeniu tego progu student powtarza przedmiot.
Dodatkowym warunkiem jest terminowe wykonanie wszystkich zadań cząstkowych przewidzianych do realizacji podczas zajęć stacjonarnych i w ramach pracy własnej.
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie wyników uzyskanych w ramach przyjętych metod i kryteriów oceniania, zgodnie z podanymi wagami (punkt 2).
2. Metody oceniania
1. Wypowiedź ustna na koniec semestru (30% oceny końcowej; przygotowane tematy do opracowania w domu; ESOKJ A2; (S2_U04, K_U11, K_U12).
Treści oparte na rozdziałach podrecznika oraz materialach dodatkowych przygotowanych przez wykladowce;
• krótka samodzielna wypowiedź, prezentacja tematyczna - 3 minuty
• opis miejsc
• wyrażanie opinii, preferencji i emocji („lubię/nie lubię”, „uważam, że…)
• dialog sytuacyjny (np. u lekarza)
• reagowanie krótkimi wypowiedziami na opinie innych („Tak, zgadzam się”, „Nie masz racji)
2. Testy semestralne (3x) (60% oceny końcowej; obejmują gramatykę, słownictwo, słuchanie, czytanie, pisanie; ESOKJ A2; (S2_U04, K_U11, K_U12).
• Zadania domowe – odnotowywane i sprawdzane ustnie na początku każdych zajęć; komplet zadań podnosi ocenę o 10% przy ocenie końcowej (S2_U04, K_U12, K_K01).
3. Kryteria oceniania i ich waga punktowa
• Wypowiedź ustna (20 pkt): treść – 3 pkt; poprawność gramatyczna – 5 pkt; bogactwo słownictwa – 5 pkt; poprawność fonetyczna – 4 pkt; struktura i spójność – 3 pkt. Zaliczenie od 12 pkt (60%). Waga: 30% oceny końcowej.
• Wypowiedź pisemna w testach (20 pkt): treść – 3 pkt; poprawność gramatyczna – 8 pkt; bogactwo słownictwa – 6 pkt; struktura i spójność – 3 pkt. Zaliczenie od 60% punktów w teście.
• Testy (łącznie): trzy testy, w tym trzeci całościowy; zaliczenie od 60% punktów za całość testu. Waga: 60% oceny końcowej.
• Zadania domowe: komplet zadań = +10% do oceny końcowej.
60% -68%- ocena dostateczna
69%-76%- ocena dostateczny plus
77%-84%- ocena dobra
85%-92% - dobry plus
93%- 100%- bardzo dobry
ECTS 4
Literatura
Literatura –
1. Piotrowska-Skrzypek M., Deckert M., Gajos M., Kalinowska E. , Sowa M. "C'est parti!2", Draco, 2019
2 . Artykuły z prasy francuskojęzycznej, nagrania autentyczne radiowe i telewizyjne i ćwiczenia opracowane przez prowadzących zajęcia, np Le français facile avec RFI.
3. Dostępne słowniki francusko-francuskie.
4. Materiały z innych metod do nauki języka francuskiego na poziomie B1.
5. Ćwiczenia gramatyczne i leksykalne na poziomie B1.
|
W cyklu 2024L:
Literatura – |
W cyklu 2025L:
Literatura – |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: