Warsztaty maturalne 1200-2WARMA3P
Celem zajęć będzie m.in. uświadomienie studentom ważności i roli egzaminów zewnętrznych kończących dany etap edukacyjny (w szczególności egzaminu maturalnego) i konieczności jak najefektywniejszego przygotowania uczniów do jego zdania.
Podczas zajęć studenci będą analizować zadania maturalne (w odniesieniu do treści nauczania i celów ogólnych podstawy programowej) i rozwiązywać arkusze maturalne. Samodzielnie będą także konstruować zadania maturalne (z poszanowaniem praw własności intelektualnej) w oparciu o zagadnienia związane z programem nauczania, tworzyć modele ich oceniania i dobierać odpowiednie pomoce dydaktyczne niezbędne do ich rozwiązania. Podczas zajęć studenci będą sprawdzać (oceniać) przygotowane specjalnie dla nich rozwiązane arkusze maturalne zawierające typowe i nietypowe błędy uczniowskie.
Zwrócona zostanie szczególna uwaga na rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem posiadanej wiedzy, konieczność jej powtarzania i utrwalania, ustrukturyzowania materiału nauczania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Metodyka obliczeń chemicznych
Podstawy dydaktyki chemii
Środki dydaktyczne w nauczaniu chemii 1
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
Wiedza. Student zna:
- rodzaje zadań;
- podstawowe pojęcia z zakresu kontroli wiedzy ucznia.
- terminologię dotyczącą kontroli wiedzy uczniów;
- zasady oceniania arkuszy maturalnych,
Umiejętności. Student potrafi:
- wymienić typy zadań;
- wymienić rodzaje kontroli wiedzy ucznia.
- stworzyć narzędzie do kontroli wiedzy uczniów;
- stworzyć konspekt lekcji powtórzeniowej;
- oceniać zadania arkusza maturalnego zgodnie z zasadami;
Kompetencje. Student:
- dba o jakość i staranność działań;
- wykazuje umiejętność adaptacji do nowych sytuacji;
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Kryteria oceniania
Pozytywna ocena jest wystawiana na podstawie:
- terminowego oddania dobrych jakościowo prac, m.in. napisania konspektu lekcji powtórzeniowej;
- sprawdzenia zadań maturalnych.
Podczas zajęć będzie prowadzony rejestr obecności. Dopuszczalna jest jedna nieobecność w ciągu semestru podlegająca usprawiedliwieniu.
Zaliczenie w terminie poprawkowym można uzyskać po oddaniu dobrych jakościowo prac.
Praktyki zawodowe
Odbycie praktyk pedagogicznych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej jest niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych.
Literatura
Książki z dydaktyki chemii:
1. Anna Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990;
2. red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: