Warsztaty maturalne 1200-2WARMA3P
Celem zajęć będzie m.in. uświadomienie studentom ważności i roli egzaminów zewnętrznych kończących dany etap edukacyjny (w szczególności egzaminu maturalnego) i konieczności jak najefektywniejszego przygotowania uczniów do jego zdania.
Podczas zajęć studenci będą analizować zadania maturalne (w odniesieniu do treści nauczania i celów ogólnych podstawy programowej) i rozwiązywać arkusze maturalne. Samodzielnie będą także konstruować zadania maturalne (z poszanowaniem praw własności intelektualnej) w oparciu o zagadnienia związane z programem nauczania, tworzyć modele ich oceniania i dobierać odpowiednie pomoce dydaktyczne niezbędne do ich rozwiązania. Podczas zajęć studenci będą sprawdzać (oceniać) przygotowane specjalnie dla nich rozwiązane arkusze maturalne zawierające typowe i nietypowe błędy uczniowskie.
Zwrócona zostanie szczególna uwaga na rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem posiadanej wiedzy, konieczność jej powtarzania i utrwalania, ustrukturyzowania materiału nauczania.
udział w zajęciach - 15 godzin
przygotowywanie prac - 10 godzin
łącznie około 25 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Metodyka obliczeń chemicznych
Podstawy dydaktyki chemii
Środki dydaktyczne w nauczaniu chemii 1
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Student/studentka zna:
- podstawy programowe z chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej;
- podstawowe pojęcia z zakresu kontroli wiedzy ucznia;
- przykładowe błędy pojawiające się w rozwiązaniach zadań z chemii;
- zasady oceniania arkuszy maturalnych z chemii;
- potrzebę rozwijania u uczniów umiejętności krytycznego myślenia podczas rozwiązywania problemów z zakresu chemii;
zgodnie ze standardem przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela: D.1/E.1.W2.; D.1/E.1.W3.; D.1/E.1.W6.; D.1/E.1.W8.; D.1/E.1.W9.; D.1/E.1.W10.; D.1/E.1.W11.; D.1/E.1.W12.; D.1/E.1.W15.;
Umiejętności. Student/studentka potrafi:
- przypisać danemu zadaniu cele ogólne i wymagania szczegółowe podstawy programowej z chemii;
- wymienić rodzaje kontroli wiedzy ucznia;
- wymienić typy zadań;
- stworzyć narzędzie do kontroli wiedzy uczniów;
- zidentyfikować typowe błędy pojawiające się w rozwiązaniach zadań maturalnych z chemii;
- oceniać zadania arkusza maturalnego zgodnie z zasadami;
zgodnie ze standardem przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela: D.1/E.1.U1.; D.1/E.1.U4.; D.1/E.1.U7.; D.1/E.1.U8.; D.1/E.1.U9.; D.1/E.1.U10.;
Kompetencje. Student/studentka:
- dba o jakość i staranność działań;
- wykazuje umiejętność adaptacji do nowych sytuacji;
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
- rozwija u uczniów krytyczne myślenie poprzez rozwiązywanie problemów zawartych w zadaniach egzaminu maturalnego z chemii;
- kształtuje u uczniów nawyk systematycznej pracy;
zgodnie ze standardem przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela: D.1/E.1.K1.; D.1/E.1.K6.; D.1/E.1.K7.; D.1/E.1.K8.
Kryteria oceniania
Pozytywna ocena jest wystawiana na podstawie:
- terminowego oddania dobrych jakościowo prac
- sprawdzenia zadań maturalnych.
Podczas zajęć będzie prowadzony rejestr obecności. Dopuszczalna jest jedna nieobecność w ciągu semestru podlegająca usprawiedliwieniu.
Zaliczenie w terminie poprawkowym można uzyskać po oddaniu dobrych jakościowo prac.
Praktyki zawodowe
Odbycie praktyk pedagogicznych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej jest niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych.
Literatura
I. Książki z dydaktyki chemii:
1. Anna Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990;
2. red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002
II. Podręczniki, zbiory zadań i inne materiały dla nauczyciela
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: