Podstawy dydaktyki chemii 1200-2PDCH2P
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: szkoła tradycyjna a współczesne jej koncepcje; cele nauczania i ich formułowanie; program nauczania i jego realizacja, planowanie pracy dydaktycznej oraz budowanie rozkładu treści nauczania; metody nauczania, w tym metody aktywizujące oraz uczenie się kooperacyjne; podręczniki szkolne i ich wykorzystanie w nauczaniu-uczeniu się; technologie informacyjne i ich wykorzystanie w pracy nauczyciela; programy edukacyjne oraz zasoby internetowe wspomagające nauczanie-uczenie się; projektowanie lekcji szkolnej i zasady pisania scenariuszy zajęć; innowacje metodyczne i organizacyjne w pracy nauczyciela (np. lekcje odwrócone); organizacja działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; proces komunikacji w klasie szkolnej i jego znaczenie dla dobrej edukacji; język nauczyciela jako narzędzie dydaktyczne; techniki budowania wykładu i zadawania pytań; proces oceniania uczniów w szkole: zasady i metody oceniania; nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się; zadania „refleksyjnego praktyka”; ocena efektywności pracy szkoły; pojęcie edukacyjnej wartości dodanej.
Zagadnienia powyższe będą poruszane w odniesieniu do chemii i jej miejsca w ramowych planach zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, integracji wewnątrz – i międzyprzedmiotowej; zawartości podstawy programowej i jej wykorzystania w procesie nauczania-uczenia się.
Praca podczas zajęć – 45 godzin
Przygotowanie prac zaliczeniowych – 25 godzin
Przygotowanie do kolokwium– 5 godzin
Łącznie 75 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Studentka/student zna:
- najważniejsze elementy składowe warsztatu pracy nauczyciela;
- miejsce chemii w ramowych planach nauczania;
- zasady dydaktyczne;
- kategorie celów nauczania i ich elementy składowe;
- różnorodne metody nauczania;
- rodzaje szczególnych potrzeb edukacyjnych;
- terminologię dotyczącą kontroli wiedzy uczniów;
- podstawy stosowania oceniania kształtującego;
- podstawę programową nauczania chemii i wybrane korelacje z innymi podstawami programowymi;
- etapy kształtowania pojęć (wg Okonia i Jammera);
- zasady tworzenia rozkładu materiału;
- stopnie awansu zawodowego nauczyciela;
- wady i zalety eksperymentowania w małej skali;
- środki dydaktyczne stosowane podczas lekcji chemii, np. modele;
- różnice pomiędzy nauczaniem chemii w różnych systemach (narodowym, dwujęzycznym i IB);
- elementy składowe konspektu lekcji;
- pojęcie lekcji odwróconej;
- rodzaje zadań;
zgodnie ze standardem kształcenia nauczycieli: C.W1., C.W2., C.W3.; C.W4., C.W5.; C.W6.; C.W7.; D.1/E.1.W1.; D.1/E.1.W2.; D.1/E.1.W3.; D.1/E.1.W4.; D.1/E.1.W5.; D.1/E.1.W6.; D.1/E.1.W7.; D.1/E.1.W8.; D.1/E.1.W9.; D.1/E.1.W10.; D.1/E.1.W12.; D.1/E.1.W14.; D.1/E.1.W15.;
Umiejętności. Studentka/student potrafi:
- stworzyć warsztat pracy nauczyciela chemii;
- stosować zasady dydaktyczne w nauczaniu;
- tworzyć cele nauczania: ogólne i szczegółowe;
- dobierać odpowiednie metody nauczania;
- zaplanować pracę w grupie;
- formułować obserwacje i wnioski z przeprowadzanych doświadczeń;
- korzystać z podstawy programowej nauczania chemii;
- opracować doświadczenia zarówno w typowej skali, jak i małej skali;
- wymienić i opisać etapy kształtowania pojęć (wg Okonia i Jammera) oraz zidentyfikować je w podręczniku szkolnym;
- wymienić różnice pomiędzy nauczaniem chemii w różnych systemach (narodowym, dwujęzycznym i IB);
- opracować konspekt lekcji;
- dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów’
- analizować rozkład materiału;
- wymienić różnice pomiędzy typową lekcją a lekcją odwróconą;
- wymienić typy zadań;
- wymienić rodzaje kontroli wiedzy ucznia;
- stworzyć narzędzie do kontroli wiedzy uczniów;
- ocenić pracę ucznia w formie oceny kształtującej;
- uwzględnić szczególne potrzeby edukacyjne podczas planowania zajęć
zgodnie ze standardem kształcenia nauczycieli: C.U1.; C.U2.; C.U3.; C.U4; C.U5.; C.U6.; C.U8.; D.1/E.1.U1.; D.1/E.1.U2.; D.1/E.1.U3.; D.1/E.1.U4.; D.1/E.1.U5.; D.1/E.1.U7.; D.1/E.1.U8.;
Kompetencje. Studentka/student:
- dba o jakość i staranność działań;
- wykazuje umiejętność adaptacji do nowych sytuacji m.in. podczas poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych;
- rozumie potrzebę dostosowywania metod pracy i materiałów dydaktycznych do możliwości uczniów;
- motywuje uczniów do systematycznej pracy i współpracy;
- rozwija u uczniów ciekawość poznawczą i krytyczne myślenie,
zgodne ze standardem kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela: C.K1.; C.K2.; D.1/E.1.K1.; D.1/E.1.K3.; D.1/E.1.K4.; D.1/E.1.K5.; D.1/E.1.K7.; D.1/E.1.K8
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wystawiona zostanie na podstawie:
- prac pisemnych;
- kolokwium końcowego.
Rejestr obecności będzie prowadzony podczas zajęć stacjonarnych (sprawdzanie listy obecności).
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu wynosi 2.
Zaliczenie w terminie poprawkowym można uzyskać po zaliczeniu prac pisemnych i kolokwium.
Praktyki zawodowe
Odbycie praktyk w szkole podstawowej i ponadpodstawowej jest niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych.
Literatura
Zajęcia są prowadzone wg projektu autorskiego.
Książki z dydaktyki chemii:
1. Anna Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990.
2. red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002.
3. red. A. Siporska, M. M. Chrzanowski, Didactics of Science in International Curricula, SCRIPT sc, Warszawa 2017.
4. Józef Soczewka "Podstawy nauczania chemii", Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1975.
5. Czesław Kupisiewicz "Podstawy dydaktyki ogólnej", PWN, Warszawa 1984.
Materiały z zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: