Środki dydaktyczne w nauczaniu chemii 1 1200-2SRDCH12P
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentek i studentów z rolą różnorodnych środków dydaktycznych urozmaicających proces kształcenia. Podczas zajęć omawiane będą sposoby wykorzystania środków dydaktycznych między innymi takich jak modele, plansze czy gry dydaktyczne. Studentka/student nauczy się dobierać środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej aktywizujące uczniów. Studentka/student będzie tworzyć modele, plansze czy gry dydaktyczne według własnego projektu przydatne w nauczaniu chemii. Podczas zajęć będą omawiane i dobierane do wieku uczniów nowości wydawnicze z zakresu środków dydaktycznych przydatnych w kształceniu przyrodniczym.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Studentka/student zna rolę środków dydaktycznych w procesie kształcenia.
Studentka/student wykazuje się znajomością podstawowych środków dydaktycznych stosowanych w szkolnym nauczaniu chemii.
Posiada podstawową wiedzę z zakresu środków dydaktycznych dostępnych do zastosowania w nauczaniu chemii.
Umiejętności:
Potrafi zaprojektować/tworzyć modele, plansze, schematy czy gry dydaktyczne własnego pomysłu przydatne w nauczaniu chemii.
Winien umieć umiejętnie i zgodnie z zasadami dydaktyki włączać posiadane środki w strukturę lekcji chemii.
Posiada umiejętność prowadzenia lekcji z zastosowaniem różnorodnych środków dydaktycznych.
Kompetencje
Studentka/student ma świadomość stosowania środków dydaktycznych w celu podniesienia atrakcyjności zajęć.
Stymuluje aktywność poznawczą uczniów poprzez tworzenie z nimi prostych pomocy dydaktycznych.
Rozwija dociekliwość i stymuluje pracę zespołową uczniów.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach. Opracowanie i wykonanie środków dydaktycznych przewidzianych programem.
Podczas zajęć będzie prowadzony rejestr obecności.
Dopuszczalna jest jedna nieobecności w ciągu semestru podlegająca usprawiedliwieniu.
Zaliczenie w terminie poprawkowym można uzyskać po zaliczeniu prac zaplanowanych na dany semestr.
Praktyki zawodowe
Odbycie praktyk pedagogicznych w szkole podstawowej i liceum jest niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych.
Literatura
1. A. Burewicz, A. Gulińska, Dydaktyka chemii, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2002
2. L. Leja, Techniczne środki dydaktyczne , PWN, 1979
3. A. Gulińska, Środki dydaktyczne wspomagające nauczanie przyrody, ZDCh, Poznań 2007
4. W. Karpiński, Środki dydaktyczne w nauczaniu chemii, WSiP 1988
5. L. Nędzyński, Epiprojekcja doświadczeń chemicznych, PWN 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: