Metodyka obliczeń chemicznych 1200-2MOCH2P
Celem zajęć jest przygotowanie przyszłych nauczycieli chemii do odpowiedniego wykorzystania zadań obliczeniowych (specyficznych dla przedmiotu chemia) w procesie nauczania-uczenia się chemii. Podczas zajęć tworzone będą zadania obliczeniowe zgodne z treściami kształcenia podstawy programowej z chemii na obu etapach edukacyjnych kształcenia chemicznego, z poszanowaniem praw własności intelektualnej, wraz z odpowiednim doborem punktacji zadań. Nastąpi także próba konstrukcji sprawdzianu zawierającego zadania obliczeniowe pozwalające na diagnozę wstępną chemicznych umiejętności obliczeniowych (np. na początku nauki w szkole ponadpodstawowej). Tworzone będą różne ścieżki rozwiązywania zadań, z wykorzystaniem odpowiednich metod (w tym metody Polya) i środków dydaktycznych, dostosowane do poziomu wiedzy i umiejętności uczniów. Nastąpi także ocena poprawności symulowanych rozwiązań uczniów. Rozwijane będą przy tym: współpraca w grupie i logiczne myślenie.
Praca podczas zajęć – 15 godzin
Przygotowanie prac – 7 godzin
Przygotowanie do kolokwium – 3 godziny
Łącznie: 25 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
Wiedza: Studentka/student zna:
- wymagania szczegółowe dotyczące zadań obliczeniowych, obecne w podstawach programowych kształcenia ogólnego;
- podstawy stosowania metody Polya;
- różnice pomiędzy algorytmem a metodą Polya.
zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela: D1/E.1.W.2; D1/E.1.W.4; D1/E.1.W.5; D1/E.1.W.6; D1/E.1.W.7; D1/E.1.W.8; D1/E.1.W.9; D1/E.1.W.10; D1/E.1.W.12; D1/E.1.W.13; D1/E.1.W.15;
Umiejętności. Studentka/student potrafi:
- tworzyć zadania obliczeniowe zgodne z treściami kształcenia podstawy programowej z chemii na obu etapach edukacyjnych kształcenia chemicznego, z wykorzystaniem różnych środków dydaktycznych;
- przedstawić punktację do danego zadania;
- wypisać wymagania dotyczące wiedzy i umiejętności ucznia niezbędne do rozwiązania danego zadania;
- zaprezentować różne ścieżki rozwiązania danego zadania (w tym z wykorzystaniem metody Polya);
- tworzyć algorytmy rozwiązania danego typu zadania obliczeniowego;
- skonstruować test diagnostyczny pozwalający na sprawdzenie umiejętności obliczeniowych (np. na początku nauki w szkole ponadpodstawowej);
- ocenić poprawność symulowanych rozwiązań uczniów,
zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela : D1/E.1.U.1; D1/E.1.U.4; D1/E.1.U.5; D1/E.1.U.7; D1/E.1.U.8; D1/E.1.U.10;
Kompetencje. Studentka/student:
- dostosowuje metody pracy do poziomu rozwojowego uczniów,
- rozwija u uczniów umiejętności współpracy i kształtuje kompetencje komunikacyjne,
- rozbudza w uczniach ciekawość i rozwija krytyczne myślenie,
- zachęca do ciągłego rozwijania się poprzez samodzielne działanie,
zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela D1/E.1.K.1; D1/E.1.K.5; D1/E.1.K.6; D1/E.1.K.7; D1/E.1.K.8; D1/E.1.K.9
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wystawiona zostanie na podstawie:
- prac pisemnych;
- kolokwium końcowego.
Rejestr obecności będzie prowadzony podczas zajęć stacjonarnych (sprawdzanie listy obecności).
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu wynosi 1.
Zaliczenie w terminie poprawkowym można uzyskać po zaliczeniu prac pisemnych i kolokwium.
Praktyki zawodowe
Odbycie praktyk w szkole podstawowej i ponadpodstawowej jest niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych.
Literatura
- zbiory zadań z chemii dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych;
- arkusze maturalne z chemii;
- George Polya, "Jak to rozwiązać", PWN, Warszawa 2009;
- Andrzej Góralski, "Twórcze rozwiązywanie zadań", PWN, Warszawa 1980.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: