Praktyki zawodowe 1200-2PRAKZA3P
Celem praktyk zawodowych jest wykorzystanie wiedzy i umiejętności wyniesionych z zajęć do skutecznej realizacji zadań wyznaczonych przez opiekuna praktyk. Praktyki obejmują poznanie placówki edukacyjnej (sposobu jej funkcjonowania, zadań dydaktycznych przez nią realizowanych i dokumentacji dydaktycznej przez nią prowadzonej), aktywną obserwację pracy nauczyciela (w szczególności nauczyciela chemii) oraz planowanie, prowadzenie i analizę lekcji (przeprowadzonych pod nadzorem opiekuna praktyk).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Metodyka obliczeń chemicznych
Podstawy dydaktyki chemii
Środki dydaktyczne w nauczaniu chemii 1
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu:
Wiedza: Student/studentka zna:
- specyfikę szkoły podstawowej i ponadpodstawowej;
- dokumentację szkoły podstawowej i ponadpodstawowej oraz zadania dydaktyczne przez nią realizowane;
- sposób funkcjonowania i organizacji pracy w szkole podstawowej i ponadpodstawowej;
- specyfikę pracy nauczyciela,
zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela: D.2/E.2.W1.; D.2/E.2.W2.; D.2/E.2.W3.;
Umiejętności. Student/studentka potrafi:
- opisać sposób funkcjonowania szkoły podstawowej i ponadpodstawowej;
- wnikliwie obserwować pracę nauczyciela oraz jego relacje z uczniami podczas lekcji, w tym ocenianie i sprawdzanie pracy domowej;
- opisać warsztat pracy nauczyciela, a w szczególności metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne,
- planować lekcje chemii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej;
- pisać konspekty lekcji;
- prowadzić zajęcia z wykorzystaniem różnorodnych metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących uczniów;
- opracowywać materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów;
- przygotowywać i bezpieczne przeprowadzać doświadczenia chemiczne;
- prowadzić prawidłowy opis wykonanych doświadczeń;
- analizować, pod kierunkiem opiekuna, zdarzenia pedagogiczne obecne podczas praktyk;
- rzetelnie prowadzić dokumentację praktyk,
zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela: D.2/E.2.U1.; D.2/E.2.U2.; D.2/E.2.U3.;
Kompetencje. Student/studentka:
- dba o jakość i staranność działań;
- efektywnie współdziała z opiekunem praktyk i innymi nauczycielami;
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela,
zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela: D.2/E.2.K1.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, wystawianą za:
- implementację poprawnej metodycznie i merytorycznie dokumentacji praktyk odbytych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej wraz z dodatkowymi zadaniami na platformie Kampus (waga: 30% oceny końcowej)
- uzyskanie oceny pozytywnej od opiekuna praktyk (waga: 70% oceny końcowej)
Zaliczenie w sesji poprawkowej jest możliwe po wypełnieniu wszystkich zadań realizowanych podczas praktyk popartym przedstawieniem odpowiedniej dokumentacji.
Literatura
1. Książki z dydaktyki chemii:
a. Anna Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990;
b. red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002;
c. red. A. Siporska, M. M. Chrzanowski, Didactics of Science in International Curricula, SCRIPT sc, Warszawa 2017
2. Materiały z zajęć z dydaktyki chemii
3. Podręczniki szkolne, zbiory zadań, tablice chemiczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: