Egzamin z dydaktyki chemii 1200-2EGZAMIN3P
Na egzaminie sprawdzane są wiedza, umiejętności i kompetencje studenta/studentki nabyte na zajęciach metodycznych, zajęciach laboratoryjnych i podczas praktyk w szkole. Egzamin ma formę praktyczną i polega na przeprowadzeniu lekcji chemii w sali laboratoryjnej Laboratorium Dydaktyki Chemii Wydziału Chemii UW z zaproszoną klasą.
Na egzaminie sprawdzane są umiejętności odpowiedniego doboru treści, metod i form nauczania do tematu lekcji i wieku uczniów, a także umiejętności pisania konspektu oraz prowadzenia lekcji. Olbrzymia uwaga zwracana jest na poprawność metodyczną i poprawność merytoryczną lekcji.
Czas pracy studenta/studentki:
- przygotowanie się do lekcji (przygotowanie konspektu, wybór doświadczeń, przygotowanie odczynników i sprzętu, wybór najlepszych aranżacji doświadczeń, przygotowanie karty pracy, konsultacje z prowadzącymi) - ok. 20 godzin, w tym około 8 godzin w kontakcie z prowadzącymi
- przygotowanie sali przed lekcją – ok. 1 godzina
- przeprowadzenie lekcji - 1 godzina
- uporządkowanie sali po lekcji – ok. 1 godzina
- rozmowa dot. przebiegu lekcji – ok. 1 godzina
łącznie ok. 25 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Metodyka obliczeń chemicznych
Podstawy dydaktyki chemii
Środki dydaktyczne w nauczaniu chemii 1
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Wiedza. Student/studentka zna:
- różne metody i formy nauczania chemii;
- podstawowe elementy składowe konspektu lekcji,
zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela
C.W1., C.W2., C.W3.; C.W4., C.W5.; C.W6.; C.W7; D.1/E.1.W1.; D.1/E.1.W2.; D.1/E.1.W3.; D.1/E.1.W4.; D.1/E.1.W5.; D.1/E.1.W6.; D.1/E.1.W7.; D.1/E.1.W8.; D.1/E.1.W9.; D.1/E.1.W10.; D.1/E.1.W11.; D.1/E.1W.12.; D.1/E.1.W13.; D.1/E.1.W14.; D.1/E.1.W15.
Umiejętności. Student/studentka potrafi:
- wybrać metodę i formę nauczania odpowiednią do realizacji danego celu nauczania;
- dobrać materiały odpowiednie do realizacji danego zagadnienia;
- pisać konspekty lekcji;
- poprowadzić lekcję w oparciu o przygotowany konspekt i materiały na każdym poziomie nauczania szkolnego,
zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela: C.U1.; C.U2.; C.U3.; C.U4; C.U5.; C.U6.; C.U8.; D.1/E.1.U1.; D.1/E.1.U2.; D.1/E.1.U3.; D.1/E.1.U4.; D.1/E.1.U5.; D.1/E.1.U6.; D.1/E.1.U7.; D.1/E.1.U8.; D.1/E.1.U9.; D.1/E.1.U10.; D.1/E.1.U11.
Kompetencje: Student/studentka:
- dba o jakość i staranność działań, także podczas posługiwania się aparatem mowy;
- wykazuje umiejętność adaptacji do nowych sytuacji;
- rozumie potrzebę twórczego poszukiwania i dostosowywania materiałów dydaktycznych do możliwości uczniów;
- zachęca uczniów do działań eksperymentalnych;
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela,
zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do zawodu nauczyciela: C.K1.; C.K2.; D.1/E.1.K1.; D.1/E.1.K2.; D.1/E.1.K3.; D.1/E.1.K4.; D.1/E.1.K5.; D.1/E.1.K6.; D.1/E.1.K7.; D.1/E.1K8.; D.1/E.1.K9.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega zarówno proces przygotowania, jak i poprowadzenia lekcji.
Punktowane są: odpowiedni dobór treści, metod i form nauczania; umiejętność tworzenia konspektu oraz prowadzenia lekcji. Na podstawie zdobytej liczby punktów wystawiana jest ocena.
Zaliczenie w terminie poprawkowym jest możliwe po przygotowaniu i poprowadzeniu lekcji.
Praktyki zawodowe
Odbycie praktyk w szkole podstawowej i ponadpodstawowej jest niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych
Literatura
1. Książki z dydaktyki chemii:
a. Anna Galska-Krajewska, Krzysztof M. Pazdro, Dydaktyka chemii, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1990;
b. red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993, 2002;
c. red. A. Siporska, M. M. Chrzanowski, Didactics of Science in International Curricula, SCRIPT sc, Warszawa 2017.
2. Materiały z zajęć z dydaktyki chemii
3. Podręczniki szkolne, zbiory zadań, tablice chemiczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: