Fizyka, stacjonarne, drugiego stopnia (S2-FZ) | |
Drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyCelem studiów jest pogłębienie wiedzy z zakresu współczesnej fizyki oraz specjalizacja w wybranej dziedzinie, związana z poszerzaniem znajomości jej aparatu pojęciowego oraz stosowanych metod teoretycznych i doświadczalnych. Program studiów
Charakterystyka specjalności: Fizyka jądrowa i cząstek elementarnych: Sylwetka absolwenta Absolwent będzie posiadał głęboką wiedzę w swojej specjalizacji oraz szeroką znajomość specjalizacji wchodzącej w tworzoną specjalność. Absolwent specjalności fizyka jądrowa i cząstek elementarnych posiada poszerzoną wiedzę ogólną z zakresu nauk fizycznych oraz wiedzę specjalistyczną w wybranej specjalności. Absolwent potrafi definiować i rozwiązywać problemy fizyczne – zarówno rutynowych jak i niestandardowych. Potrafi korzystać z literatury oraz prowadzić dyskusje fachowe zarówno ze specjalistami jak i niespecjalistami. Absolwent ma podstawową wiedzę o problemach energetyki jądrowej, zastosowaniach izotopów promieniotwórczych w biologii, medycynie, rolnictwie itp., zastosowaniach promieniowania w materiałoznawstwie, a także zdobywa wiedzę z obszaru ochrony środowiska w zakresie zagrożeń powodowanych przez naturalne i sztuczne źródła promieniowania. Wiedza i umiejętności absolwenta umożliwiają mu podjęcie pracy w: jednostkach badawczych, laboratoriach przemysłowych i laboratoriach diagnostycznych. Fizyka materii skondensowanej i nanostruktur półprzewodnikowych: Sylwetka absolwenta Absolwenci specjalności zdobędą umiejętności wymagane do prowadzenia pracy naukowo-badawczej w ośrodkach akademickich, instytutach naukowych, badawczych ośrodkach przemysłowych, instytutach badawczo-rozwojowych, przemyśle high-tech itp. Metody jądrowe fizyki ciała stałego: Sylwetka absolwenta Absolwenci specjalności zdobędą umiejętności wymagane do prowadzenia pracy naukowo-badawczej w ośrodkach akademickich, instytutach naukowych, badawczych ośrodkach przemysłowych, instytutach badawczo-rozwojowych, przemyśle high-tech itp. Fotonika: Sylwetka absolwenta Absolwent specjalności Fotonika będzie przygotowany do podjęcia pracy w jednostkach naukowo-badawczych ośrodków przemysłowych związanych z optyką, fotoniką, telekomunikacją, lub naukami materiałowymi (szczególnie w odniesieniu do własności elektromagnetycznych nanomateriałów). Absolwent posiada poszerzoną - w stosunku do studiów pierwszego stopnia -wiedzę ogólną z zakresu nauk fizycznych oraz wiedzę specjalistyczną z zakresu specjalności. Absolwent posiada wiedzę praktyczną dotyczącą technik modelowania i projektowania układów fotonicznych, znajomości budowy i działania elementów optoelektronicznych, technik pomiarowych i technik optycznego przetwarzania informacji. Metody fizyki w ekonomii (ekonofizyka): Sylwetka absolwenta Absolwent specjalności Metody fizyki w ekonomii (ekonofizyka) posiada poszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę ogólną z zakresu nauk fizycznych oraz wiedzę specjalistyczną w wybranej specjalności. Absolwent posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje pozwalające na definiowanie oraz rozwiązywanie problemów fizycznych (zarówno rutynowych jak i niestandardowych). Absolwent posiada następujące umiejętności, kwalifikacje i kompetencje:
Nauczanie i popularyzacja fizyki: Sylwetka absolwenta Absolwent posiada poszerzoną – w stosunku do studiów pierwszego stopnia – wiedzę ogólną z zakresu nauk fizycznych oraz wiedzę specjalistyczną w zakresie dydaktyki fizyki i matematyki. Absolwent posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na definiowanie oraz rozwiązywanie problemów fizycznych – zarówno rutynowych jak i niestandardowych. Potrafi korzystać z literatury naukowej oraz prowadzić dyskusje fachowe zarówno ze specjalistami jak i niespecjalistami, a także przystępnie objaśniać szerokiej publiczności sens prowadzonych obecnie badań oraz dokonanych odkryć w zakresie nauk ścisłych. Absolwent posiada wiedzę i umiejętności umożliwiające podjęcie pracy w instytucjach zajmujących się popularyzacją osiągnięć nauki, a także w jednostkach badawczych, laboratoriach diagnostycznych, gospodarce. Absolwent spełnia wymagania stawiane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej nauczycielom fizyki. Absolwent ma nawyk ustawicznego kształcenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych. |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów uczenia się określonych w uchwale nr 414 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 8 maja 2019 r. w sprawie programów studiów na Uniwersytecie Warszawskim (Monitor UW z 2019 r. poz. 128 z późn. zm.). Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności fizyka jądrowa i cząstek elementarnych. Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych:
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- zna i rozumie w stopniu rozszerzonym wybrany obszar nauk fizycznych, szczególnie w zakresie fizyki jądrowej i cząstek elementarnych
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu zaawansowaną matematykę, metody matematyczne oraz techniki - informatyczne konieczne do rozwiązywania problemów fizycznych w wybranym obszarze nauk fizycznych lub w zakresie fizyki jądrowej i cząstek elementarnych
- zna i rozumie zaawansowane techniki doświadczalne, obserwacyjne i numeryczne pozwalające zaplanować i wykonać złożony eksperyment fizyczny
- zna i rozumie teoretyczne zasady działania układów pomiarowych i aparatury badawczej, specyficznych w zakresie fizyki jądrowej i cząstek elementarnych
- zna i rozumie w stopniu szczegółowym nauki fizyczne w zakresie fizyki jądrowej i cząstek elementarnych posiada wiedzę o aktualnych kierunkach rozwoju fizyki, w szczególności w zakresie fizyki jądrowej i cząstek elementarnych
- zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu pozwalającym na samodzielną pracę w zakresie fizyki jądrowej i cząstek elementarnych
- ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań prawnych i etycznych związanych z działalnością naukową i dydaktyczną
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowych
- zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z fizyki
Umiejętności: absolwent potrafi
- potrafi zastosować metodę naukową w rozwiązywaniu problemów, realizacji eksperymentów i wnioskowaniu, w szczególności w zakresie fizyki jądrowej i cząstek elementarnych
- potrafi planować i przeprowadzać zaawansowane eksperymenty, symulacje lub obserwacje, w szczególności w zakresie fizyki jądrowej i cząstek elementarnych, działając indywidualnie lub w zespole, także przyjmując funkcję lidera
- potrafi dokonać krytycznej analizy wyników pomiarów, obserwacji lub obliczeń teoretycznych wraz z oceną dokładności wyników, w szczególności w zakresie fizyki jądrowej i cząstek elementarnych
- potrafi znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, zarówno z baz danych jak i innych źródeł; potrafi odtworzyć tok rozumowania lub przebieg eksperymentu opisanego w literaturze z uwzględnieniem poczynionych założeń i przybliżeń
- potrafi łączyć metody i idee z różnych obszarów fizyki, zauważając, że odległe nieraz zjawiska opisane są przy użyciu podobnego modelu
- potrafi zaadaptować wiedzę i metodykę fizyki, a także stosowane metody doświadczalne i teoretyczne do pokrewnych dyscyplin naukowych
- potrafi przedstawić wyniki badań (eksperymentalnych, teoretycznych lub numerycznych) w formie pisemnej (w języku polskim i angielskim), ustnej (w języku polskim i angielskim), prezentacji multimedialnej lub plakatu
- potrafi skutecznie komunikować się zarówno ze specjalistami jak i niespecjalistami w zakresie problematyki właściwej dla studiowanego obszaru fizyki oraz w zakresie obszarów leżących na pograniczu pokrewnych dyscyplin naukowych
- potrafi określić kierunki dalszego doskonalenia wiedzy i umiejętności (w tym samokształcenia) w zakresie wybranej specjalności oraz poza nią
- potrafi posługiwać się językiem angielskim w stopniu pozwalającym na samodzielne uzupełnianie wykształcenia oraz komunikację ze specjalistami w zakresie tej samej lub pokrewnej specjalności, zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
- potrafi zastosować technologie informacyjne i komunikacyjne, w szczególności do pozyskania i przekazania rzetelnej wiedzy.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- jest gotów do uczenia się przez całe życie oraz do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, w różnych rolach
- jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
- jest gotów do stosowania i propagowania zasad uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób, do rozstrzygania problemów etycznych w kontekście rzetelności badawczej, do propagowania rozstrzygającej roli eksperymentu w weryfikacji teorii fizycznych, do stosowania metody naukowej w gromadzeniu wiedzy
- jest gotów do zapoznawania się z literaturą naukową i popularnonaukową w celu pogłębiania i poszerzania wiedzy, w szczególności w zakresie fizyki jądrowej i cząstek elementarnych, z uwzględnieniem zagrożeń przy pozyskiwaniu informacji z niezweryfikowanych źródeł, w tym z Internetu
- jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane inicjatywy badań, eksperymentów lub obserwacji, w szczególności w zakresie fizyki jądrowej i cząstek elementarnych, oraz do uwzględnienia społecznych aspektów praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związanej z tym odpowiedzialności
- jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia lab - Laboratorium prac_mgr - Pracownia magisterska praktyka - Praktyka psem - Proseminarium sem - Seminarium | e - Egzamin z - Zaliczenie zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy rok, optyka | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Własność intelektualna i przedsiębiorczość | 2 | 30 | zo | ||||||
Pracownia fizyczna II stopnia A11 | 5 | 45 | zo | ||||||
III Pracownia z optyki | zo | ||||||||
Proseminarium optyczne | zo | ||||||||
Fizyka statystyczna A2 | 6 | 30 | 30 | e | |||||
Razem: | 13 | 60 | 30 | 45 |
Drugi rok, optyka | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Praktyki zawodowe II stopień | 4 | 80 | z | ||||||
Pracownia specjalistyczna II w tym praca magisterska | 19 | 240 | z | ||||||
Pracownia specjalistyczna I z optyki | zo | ||||||||
Seminarium optyczne | 2 | 30 | zo | ||||||
Razem: | 25 | 240 | 80 | 30 |
Pierwszy rok, fizyka biomedyczna | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Podstawy anatomii i fizjologii człowieka | e | ||||||||
Własność intelektualna i przedsiębiorczość | 2 | 30 | zo | ||||||
Wnioskowanie statystyczne1 | e | ||||||||
Pracownia fizyczna II stopnia A12 | 5 | 45 | zo | ||||||
Pracownia fizyczna II stopnia B1 | 5 | 45 | zo | ||||||
Seminarium fizyki biomedycznej L3 | zo | ||||||||
Fizyka statystyczna A4 | 6 | 30 | 30 | e | |||||
Razem: | 18 | 60 | 30 | 90 |
1 - lub Wnioskowanie statystyczne lub Wnioskowanie statystyczne
2 - lub Pracownia fizyczna II stopnia A2 lub Pracownia fizyczna II stopnia A2
3 - lub Seminarium fizyki biomedycznej IV lub Seminarium fizyki biomedycznej IV
4 - lub Fizyka statystyczna A lub Fizyka statystyczna B lub Fizyka statystyczna B
Drugi rok, fizyka biomedyczna | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Seminarium fizyki biomedycznej Z | zo | ||||||||
Razem: |
Pierwszy rok, nauczanie i popularyzacja fizyki | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Własność intelektualna i przedsiębiorczość | 2 | 30 | zo | ||||||
History of physical sciences | zo | ||||||||
Pracownia fizyczna II stopnia A11 | 5 | 45 | zo | ||||||
Pracownia fizyczna II stopnia B1 | 5 | 45 | zo | ||||||
Dydaktyka fizyki | 5 | 30 | 30 | e | |||||
Proseminarium dydaktyki i popularyzacji fizyki | zo | ||||||||
Pracownia dydaktyki fizyki A | 4 | 30 | zo | ||||||
Pedagogika I | 5 | 30 | 30 | e | |||||
Warsztaty z rozwiązywania zadań z fizyki i matematyki | e | ||||||||
Fizyka statystyczna A2 | 6 | 30 | 30 | e | |||||
Razem: | 32 | 120 | 90 | 120 |
Pierwszy rok, fizyka teoretyczna | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Własność intelektualna i przedsiębiorczość | 2 | 30 | zo | ||||||
Pracownia fizyczna II stopnia A11 | 5 | 45 | zo | ||||||
Fizyka statystyczna A2 | 6 | 30 | 30 | e | |||||
Mechanika kwantowa II A3 | e | ||||||||
Razem: | 13 | 60 | 30 | 45 |
1 - lub Pracownia fizyczna II stopnia A2 lub Pracownia fizyczna II stopnia A2
2 - lub Fizyka statystyczna A lub Fizyka statystyczna B lub Fizyka statystyczna B
3 - lub Mechanika kwantowa II B lub Mechanika kwantowa II B
Pierwszy rok, metody fizyki w ekonomii (ekonofizyka) | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Własność intelektualna i przedsiębiorczość | 2 | 30 | zo | ||||||
Wprowadzenie do teorii procesów stochastycznych | 5 | 30 | 30 | e | |||||
Metody fizyki w ekonomii - wprowadzenie | 5 | 30 | 30 | e | |||||
Pracownia fizyczna II stopnia A11 | 5 | 45 | zo | ||||||
Pracownia fizyczna II stopnia B1 | 5 | 45 | zo | ||||||
Seminarium z ekono- i socjofizyki I | 2 | 30 | zo | ||||||
Fizyka statystyczna A2 | 6 | 30 | 30 | e | |||||
Razem: | 30 | 120 | 90 | 90 | 30 |
Drugi rok, metody fizyki w ekonomii (ekonofizyka) | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Symulacje komputerowe w fizyce z przykładami | 3 | 30 | e | ||||||
Niegaussowskie procesy stochastyczne w naukach przyrodniczych z elementami ekono- i socjofizyki | 5,5 | 30 | 30 | e | |||||
Proseminarium z fizyki układów złożonych B2+ | 3 | 30 | zo | ||||||
Pracownia specjalistyczna II w tym praca magisterska | 19 | 240 | z | ||||||
Seminarium z ekono- i socjofizyki II | 2 | 30 | zo | ||||||
Razem: | 32,5 | 60 | 30 | 240 | 30 | 30 |
Pierwszy rok, fizyka jądrowa i cząstek elementarnych | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Własność intelektualna i przedsiębiorczość | 2 | 30 | zo | ||||||
Analiza statystyczna wyników doświadczenia | 4 | 45 | e | ||||||
Praktyki zawodowe II stopień | 4 | 80 | z | ||||||
Pracownia fizyczna II stopnia A11 | 5 | 45 | zo | ||||||
Pracownia fizyczna II stopnia B1 | 5 | 45 | zo | ||||||
Wstęp do fizyki cząstek elementarnych I | 4 | 30 | e | ||||||
Specjalistyczne laboratorium fizyczne I fizyki cząstek elementarnych | 4 | 40 | zo | ||||||
Wstęp do fizyki cząstek elementarnych II | 4 | 30 | e | ||||||
Proseminarium fizyki jądra atomowego i cząstek elementarnych | 3 | 30 | zo | ||||||
Specjalistyczne laboratorium fizyczne II fizyki cząstek elementarnych | 5 | 50 | zo | ||||||
Fizyka statystyczna A2 | 6 | 30 | 30 | e | |||||
Razem: | 46 | 165 | 30 | 180 | 80 | 30 |
Pierwszy rok, fizyka materii skondensowanej i nanostruktur półprzewodnikowych | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Własność intelektualna i przedsiębiorczość | 2 | 30 | zo | ||||||
Pracownia fizyczna II stopnia A11 | 5 | 45 | zo | ||||||
Współczesne metody doświadczalne fizyki materii skondensowanej i optyki | 6 | 30 | 30 | e | |||||
Pracownia fizyczna II stopnia B1 | 5 | 45 | zo | ||||||
Narzędzia obliczeniowe w analizie danych eksperymentalnych fizyki materii skondensowanej | 6 | 60 | zo | ||||||
Fizyka materii skondensowanej i struktur półprzewodnikowych | 6 | 30 | 30 | e | |||||
III Pracownia półprzewodnikowa | 12 | 120 | zo | ||||||
Proseminarium fizyki półprzewodników | 3 | 30 | zo | ||||||
Fizyka statystyczna A2 | 6 | 30 | 30 | e | |||||
Razem: | 51 | 120 | 150 | 210 | 30 |
Drugi rok, fizyka materii skondensowanej i nanostruktur półprzewodnikowych | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pracownia specjalistyczna II w tym praca magisterska | 19 | 240 | z | ||||||
Proseminarium magisterskie B2+ (doświadczalne) | 3 | 30 | zo | ||||||
Pracownia specjalistyczna I, fizyka materii skondensowanej i nanostruktur półprzewodnikowych | 14 | 150 lub 140 | zo | ||||||
Optyczne własności półprzewodników | 3 | 30 | e | ||||||
Seminarium fizyki ciała stałego | 2 | 30 | zo | ||||||
Seminarium fizyki półprzewodników | 2 | 30 | zo | ||||||
Razem: | 43 | 30 | 240 | 30 | 60 |
Pierwszy rok, biofizyka | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Własność intelektualna i przedsiębiorczość | 2 | 30 | zo | ||||||
Pracownia fizyczna II stopnia A11 | 5 | 45 | zo | ||||||
Fizyka statystyczna A2 | 6 | 30 | 30 | e | |||||
Razem: | 13 | 60 | 30 | 45 |
Pierwszy rok, geofizyka | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Własność intelektualna i przedsiębiorczość | 2 | 30 | zo | ||||||
Pracownia fizyczna II stopnia A11 | 5 | 45 | zo | ||||||
Fizyka statystyczna A2 | 6 | 30 | 30 | e | |||||
Razem: | 13 | 60 | 30 | 45 |
Drugi rok, geofizyka | ECTS | wyk | ćw | lab | prac_mgr | praktyka | psem | sem | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim | 6 | ||||||||
Razem: | 6 |