Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (III etap edukacyjny, język francuski) 4100-IIMPKKDFRA
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy:
1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (liceum), w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji
2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk
3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez mentora i innych praktykantów .
Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji łącznie: 30 godzin.
Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą:
1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły
2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego
3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku
4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu ucznia
5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć
6. Informacje o samokształceniu
7. Wiedzę o sobie
W cyklu 2023L:
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy: Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą: Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: języki obce obowiązkowe uprawnienia pedagogiczne | Ogólnie: obowiązkowe języki obce uprawnienia pedagogiczne | W cyklu 2024L: języki obce obowiązkowe uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (lista przedmiotów)
Nauka języka francuskiego - komunikacja akademicka 2
Nauka języka francuskiego specjalistycznego 2
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W07 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
S_W21 podstawę programową języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języka francuskiego w warunkach szkoły licealnej
S_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka francuskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego
S_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka francuskiego oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U24 wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym
S_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
S_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania – student zobowiązany jest do zrealizowania 30 godzin praktyk. Nieobecności spowodowane chorobą, powinny być nadrobione do końca semestru.
a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przygotowywanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk) - 50% oceny na koniec semestru
b) pozytywna ocena praktyk wydana przez nauczyciela-opiekuna - 50% oceny końcowej
Kryteria oceny zadań (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):
- terminowość wykonania zadania,
- zgodność z instrukcją i planem,
- kompletność,
- klarowność i logika,
- wnikliwość i jakość argumentacji,
- organizacja treści i zgodność z tematem,
- poprawność wniosków,
- poprawność językowa,
- umiejętność zarządzania klasą.
30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2 pkt ECTS:
1 ECTS- godziny kontaktowe
1 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Instrukcją dla studentów realizujących praktyki pedagogiczne na IV roku UOKNJF UW)
Zalicza 60% możliwej liczby punktów.
60%-68%- ocena dostateczna
69%-76%- dostateczny plus
77%-84%- dobry
85%-92%- dobry plus
93%-100%- bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Praktyki pedagogiczne odbywają się w wybranych samodzielnie przez studentów liceach.
Literatura
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW.
2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym.
3. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy.
W cyklu 2023L:
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW. |
W cyklu 2024L:
1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: