Dydaktyka przedmiotowa - III etap edukacyjny (język francuski) 4100-IIMDPFRA
Podczas zajęć z dydaktyki przedmiotowej 3 etapu edukacyjnego nacisk położony jest na przygotowanie do pracy z młodzieżą poprzez wyposażenie w wiedzę i umiejętności z zakresu przekazywania, aktualizowania i porządkowania wiedzy, umiejętności i kompetencji, adekwatnych do wymagań szkoły ponadpodstawowej. Równie ważnym celem jest wykształcenie systemu wartości pozwalającego na pełne zawodowe usamodzielnienie się w przyszłości. Kluczową umiejętnością jest umiejętność samodzielnego uczenia się, rozwoju i doskonalenia swych kompetencji. W zakresie umiejętności rozwijane są również: umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia, elastyczność własnego punktu widzenia i własnej perspektywy ujmowania rzeczywistości oraz świadomość zasad etyki pracy nauczyciela.
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia:
1. Miejsce nauki języka obcego na 3 etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na 3 etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na 3 etapie edukacyjnym.
2. Specyfika i prawidłowości uczenia się na 3 etapie edukacyjnym. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na style uczenia się.
3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów starszych. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów starszych.
4. Rola nauczyciela języka obcego na 3 etapie edukacyjnym. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą uczniów.
5. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, społeczne formy pracy. Indywidualizacja nauczania. Praca domowa.
6. Dobór metod nauczania dla uczniów starszych. Kształtowanie u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. Kształtowanie motywacji do uczenia się języka obcego, a także nawyków systematycznego uczenia się, a także korzystania z różnych źródeł wiedzy i kanałów komunikacji.
7. Projektowanie środowiska materialnego lekcji. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie.
8. Ewaluacja efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny.
9. Rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Kształtowanie postaw i umiejętności praktycznych oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy.
10. Sytuacje wychowawcze w toku nauczania języka obcego. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych uczniów. Kształtowanie umiejętności współpracy uczniów. Budowanie systemu wartości i rozwijanie postaw etycznych uczniów. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
11. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem.
W cyklu 2023L:
Patrz: |
W cyklu 2024L:
Patrz: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: języki obce obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe języki obce | W cyklu 2024L: języki obce obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć poświęconych wybranym problemom dydaktyki przedmiotowej 3 etapu edukacyjnego student:
WIEDZA
Student zna i rozumie:
- wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu glottodydaktyki zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym (K_W01)
- różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące (K_W07)
- strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych i wychowawczych (K_W08)
- odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych (K_W11)
- podstawę programową języka francuskiego na 3 etapie edukacyjnym (K_W21)
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
- samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języka francuskiego w warunkach szkoły licealnej, branżowej (K_U02)
- dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języka francuskiego, diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania (K_U03)
- stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka francuskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego (K_U04)
- ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka francuskiego oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U07)
- wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych i wychowawczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (K_U08)
- posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych (K_U11)
- formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu (K_U12)
- wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi (K_U13)
- wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego na trzecim etapie edukacyjnym (K_U24)
- pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu (K_U25)
- samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języka francuskiego, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) (K_U27)
- animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych (K_U28)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
- uczenia się przez całe życie (K_K01)
- krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K02)
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K06)
- odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K07)
- prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela (K_K08)
- podejmowania działań dydaktycznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych (K_K10)
- podejmowania działań edukacyjnych i wychowawczych w kontekście międzynarodowym i funkcjonowania na globalnym rynku pracy (K_K11)
- rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią (K_K12)
- dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela (K_K13)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Podstawą zaliczenia jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze)
b) przygotowanie do zajęć (w tym lektura wybranych artykułów ze wskazanych czasopism edukacyjnych): 30%
c) aktywny udział w zajęciach (m.in. uczestnictwo w dyskusji, symulacje fragmentów lekcji, prezentacje tematyczne): 30%
d) pozytywne zaliczenie ustnego testu końcowego: 30%
Ocenie podlegają:
– stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych planem zajęć (K_W01, K_W07, K_W11, K_W21, K_U28, K_K01, K_K02, K_K06),
- samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz, w tym przeczytanych artykułów z dziedziny glottodydaktyki (K_U02, K_U03, K_U04, K_U07)
– argumentacja (K_U08, K_U11, K_U13, K_U25, K_U28)
– poprawność językowa.
Liczba ECTS: 2.
Praktyki zawodowe
Zajęcia powiązane są z realizowanymi przez studentów praktykami zawodowymi.
Literatura
- EPS: Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków.
- Europejskie Portfolio Językowe dla dzieci i młodzieży w wieku powyżej 10 lat.
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe.
- COURTILLON J. (2003) Elaborer un cours de FLE, Paris, Hachette.
- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble.
- Le français dans le monde - wybrane numery czasopisma.
- Języki Obce w Szkole - wybrane numery czasopisma.
- Karpińska-Szaj K. (2013) Nauczanie j. obcych uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań.
- Komorowska H. (2005) Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
- Perry R. (2000) Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP Warszawa.
- Talbot L. (2009) L'Evaluation formative. Comment évaluer pour remédier aux difficultés d'apprentissage, Armand Colin Paris.
- Wilczyńska W. (2005) Introduction à la didactique du FLE, Wydawnictwo FLAIR, Kraków.
- wybrane podręczniki do nauczania j. francuskiego w szkołach ponadpodstawowych (zatwierdzone do użytku szkolnego).
W cyklu 2023L:
Patrz: |
W cyklu 2024L:
Patrz: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: