Nauka języka francuskiego - komunikacja akademicka 2 4100-IIMNJFKA
Na zakończenie kursu student rozwinie: umiejętność udziału w dyskusji na poziomie akademickim oraz kompetencje związane z prowadzeniem szeroko pojętego dyskursu akademickiego zarówno w mowie, jak i w piśmie. W tym celu kurs stanowi zintegrowane kształcenie wszystkich kompetencji językowych: mówienie, pisanie, czytanie i rozumienie ze słuchu jednocześnie, na przestrzeni semestru.
Student kończąc kurs rozwinie: umiejętność rozumienia dłuższych, złożonych tekstów, w tym tekstów popularnonaukowych oraz naukowych, umiejętność wypowiadania się z zastosowaniem sformułowań z odpowiedniego rejestru językowego, budowania wypowiedzi (w mowie i piśmie) dotyczących złożonych problemów, streszczania informacji ze źródeł pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy, przy tym logicznie prezentując problemy w klarownym wywodzie, tak by ułatwić odbiorcy zrozumienie i zapamiętanie najważniejszych kwestii.
Student pogłębi umiejętność udziału w dyskusji, stawiając tezy i argumentując, formułując precyzyjnie swoje poglądy i wypowiedzi dotyczące złożonych zagadnień, rozwijać w nich poszczególne kwestie i kończyć je odpowiednią konkluzją.
Student rozwinie również kompetencje w zakresie wystąpień publicznych, w tym udzielanie odpowiedzi na zadane pytania oraz umiejętnie gospodarowanie czasem przeznaczonym na wypowiedź.
W cyklu 2023L:
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
W cyklu 2024L:
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: języki obce obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe języki obce | W cyklu 2024L: języki obce obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna:
- wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, nauk o kulturze, historii, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej (K_W01)
- w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku francuskim, ich prawidłowości i zakłócenia (K_W17)
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku francuskim (K_U01)
- porozumiewać się w języku francuskim, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych (K_U18)
- przygotować prace pisemne w języku francuskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U19)
- przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku francuskim, na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U20)
- w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku francuskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych (K_U21)
- prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku francuskim popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów (K_U22)
- posługiwać się językiem francuskim na poziomie C1+ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego (K_U23)
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku francuskim (K_U27)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotów do:
- uczenia się przez całe życie (K_K01)
- krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K02)
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K06)
- odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K07)
Kryteria oceniania
Student zalicza przedmiot wykazując się odpowiednią liczbą obecności, aktywnością na zajęciach, zaliczeniem poszczególnych kompetencji w proporcjach:
Mówienie 25%
Pisanie 25%
Czytanie 25%
Rozumienie ze słuchu 25%
Do zaliczenia poszczególnych kompetencji zostaną dobrane odpowiednie zadania – prace pisemne (W01, U01, U19, U21,U22, U23, U27, K01, K02), wystąpienia publiczne (W17, U01, U18, U20, U21, U22, U23, U27, K01, K02), referowanie w ramach rozumienia ze słuchu (U21, U23, K01, K02), streszczanie (U19, U21, U23, K01, K02), udział w dyskusji (U18, K06, K07).
Realizacja całości materiału z zajęć asynchronicznych na platformie podlega ocenie i jest konieczna do zaliczenia przedmiotu.
Dopuszcza się jedną nieobecność w semestrze na zajęciach synchronicznych.
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę.
Liczba ECTS: 2.
Literatura
Baril, D. (2008). Techniques de l'expression écrite et orale. Paris: Sirey.
Calvet, J-L. (dir). (2014). Histoire de l'écriture. / J.-L.Calvet. Paris : A. Fayard.
Garnier S., Savage A.D. (2018). Rédiger un texte académique en français.
Paris: Editions Ophrys.
Guyot-Clément, C. (2012). Apprendre la langue de l'argumentation. Paris: Belin Sup Langues.
Lundquist, L. (2013). Lire un texte académique en français. Paris: Editions Ophrys.
Mortureux, M-F. (2015). La lexicologie entre langue et discours. Paris: Armand Colin.
Riegel, M., Pellat, J-C., Rioul, R. (2018). Grammaire méthodique du français. Paris : Presses Universitaires de France.
Wybrane artykuły i opracowania naukowe i publicystyczne
Wybrane teksty literackie
Wybrane strony internetowe
W cyklu 2023L:
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
W cyklu 2024L:
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zajęcia odbywają się w formie mieszanej: 14 godzin stacjonarnie i 16 godzin asynchronicznie poprzez uniwersytecką platformę Kampus. |
W cyklu 2024L:
Zajęcia odbywają się w formie mieszanej: 14 godzin stacjonarnie i 16 godzin asynchronicznie poprzez uniwersytecką platformę Kampus. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: