Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-4SDYDFRA
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
- podstawa programowa (język obcy nowożytny)- przedszkole i I etap edukacyjny
- charakterystyka grypy wiekowej – dzieci przedszkolne oraz młodsze ze szkoły podstawowej (6- 9) lat
- specyfika pracy z dziećmi w nauczaniu języka obcego – charakter ludyczny zajęć z dziećmi
- określanie celów lekcji języka obcego
- budowa lekcji języka obcego ukierunkowanej na dzieci młodsze
- utrzymanie ładu na lekcji języka obcego w klasach młodszych
- wybrane zagadnienia z zakresu kształtowania poszczególnych sprawności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie (te tematy będą omawiane na kilku zajęciach)
- praca z piosenkami, rymowankami, wierszyki, wyliczanki, opowiadania, ruch, drama, gry.
W cyklu 2023L:
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024L:
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: języki obce obowiązkowe | Ogólnie: języki obce obowiązkowe | W cyklu 2024L: obowiązkowe języki obce |
Założenia (lista przedmiotów)
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W10 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych i szkolnych
S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Zaliczenie jest niezbędne, aby przystąpić do egzaminu końcowego z przedmiotu.
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach - sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2).
Student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze. Po przekroczeniu limitu obecności, zaliczenie przedmiotu jest możliwe jedynie po przedstawieniu decyzji BON i KJD, zwiększającej limit nieobecności.
Ocenie podlegają:
a) przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych - sprawdzane na zajęciach, pozytywne zaliczenie wszystkich zadań z platformy)- 20 % oceny końcowej
b)zaliczenie testu końcowego na 60%, co stanowi 50% oceny na koniec semestru (test można poprawiać raz)
c) aktywny udział w zajęciach - 20 % oceny
d) poprawność językowa - 10% oceny
Pozytywne zaliczenie wszystkich wymienionych elementów jest niezbędne, aby zaliczyć przedmiot.
Zalicza 60% możliwej liczby punktów.
60%-68%- ocena dostateczna
69%-76% - dostateczny plus
77%-85%- dobry
86%-92%- dobry plus
93%-100%-bardzo dobry
Nakład pracy studenta:
2,5 ECTS – przyznawane jak poniżej:
- egzamin = 1 ECTS
- przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, zaliczenie testu:
1,5 ECTS
Praktyki zawodowe
Studenci odbywają praktyki pedagogiczne w klasach 1-3 w szkole podstawowej w wymiarze 30 godzin w semestrze letnim.
Literatura
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,
- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble
- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000
- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000
- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002
- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna
- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998
- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International
- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009
- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”
W cyklu 2023L:
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: