Literatura brazylijska III ćwicz. 3305-LB3-31c
Zajęcia poświęcone są charakterystyce i analizie głównych prądów i dzieł literackich we współczesnej Brazylii (XX-XXI w.) w na podstawie reprezentatywnych dzieł wybranych prozaików i poetów brazylijskich z uwzględnieniem różnorodnych kontekstów: historycznego, politycznego i kulturowego. Student będzie także zachęcany do prowadzenia własnych badań nad bliskimi sobie zagadnieniami literaturoznawczymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Literatura brazylijska II ćwicz.
Literatura brazylijska II wykład
Nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim dla celów literaturoznawstwa I
Nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim dla celów literaturoznawstwa II
Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim I
Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim II
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
S1_W02, podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa, jej źródła, oraz zastosowania na poziomie zaawansowanym po polsku i w wariancie brazylijskim języka portugalskiego
S1_W03, metodologię badań w literaturoznawstwie
S1_W04, miejsce studiów brazylianistycznych i literaturoznawstwa brazylijskiego w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
S1_W05, zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w pogłębionej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego w wariancie brazylijskim na poziomie zaawansowanym
S1_W06, fenomeny z zakresu historii Brazylii, historii literatury i kultury brazylijskiej na poziomie zaawansowanym
S1_W08, wyznaczniki niezbędne w pogłębionej analizie procesów literackich, kulturowych i historycznych związanych z Brazylią
S1_W09, współczesne życie kulturalne Brazylii i Polski w stopniu zaawansowanym
Umiejętności: absolwent potrafi
S1_U01, z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
S1_U03, stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie literaturoznawstwa brazylijskiego
S1_U04, posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla studiów brazylianistycznych, w szczególności dla literaturoznawstwa brazylijskiego
S1_U05, rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury brazylijskiej właściwych dla twórczości literackiej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym Brazylii
S1_U06, merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
S1_U07, porozumiewać się w języku portugalskim w normie brazylijskiej z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach zajęć z zakresu literaturoznawstwa
S1_U08, posługiwać się językiem portugalskim w normie brazylijskiej czynnie i biernie na poziomie średnio zaawansowanym w rejestrze pisanym i mówionym (poziom B2), co umożliwia mu porozumiewanie się oraz przygotowanie prac (pisemnych i ustnych) w zakresie literaturoznawstwa
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S1_K01, uczenia się przez całe życie
S1_K02, podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego w normie brazylijskiej, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności
S1_K03, komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich, przede wszystkim w społecznościach brazylijskich
S1_K06, brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Brazylii
S1_K07, aktywnego uczestnictwa w kulturze Brazylii przy wykorzystaniu różnych mediów i form
S1_K08 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów, przede wszystkim w odniesieniu do Brazylii
Kryteria oceniania
Tok podająco - poszukujący. Wykład, dyskusja dotycząca lektury, peer-teaching, studium przypadku.
1. Obecności: maksymalnie 3 (trzy) nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze.
2. Ocena końcowa:
- aktywność na zajęciach – 50% oceny końcowej.
- praca pisemna (rozprawka) na zadany temat – 50% oceny końcowej.
*Aby student mógł zostać dopuszczony do egzaminu końcowego z przedmiotu (Literatura brazylijska III wykład ), musi uzyskać pozytywną ocenę (łącznie min. 70% elementów wymienionych w punkcie 2 i 3) z przedmiotu Literatura brazylijska III ćwicz.
Szczegółowe zasady zostaną omówione i przekazane na piśmie na pierwszych zajęciach w semestrze.
Literatura
ECO, U. (1994): Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras.
Bosi, A.(1978): História concisa da literatura brasileira. São Paulo, Cultrix.
Buarque, Ch. (2021): Anos de chumbo e outros contos. São Paulo, Companhia das Letras.
Rosa Guimaraes, J. (1988): Primeiras estórias. Rio de Janeiro, Editora Nova Fronteira.
Fagundes Telles, L. (2009): Pomba enamorada ou uma história de amor e outros contos escolhidos. Porto Alegre, L&PM.
Candido, A. (2005): Noções de análise histórico-literária. São Paulo, Associação Editorial Humanitas.
Gullar, F. (2011): Poemas Escolhidos. Rio de Janeiro, Nova Fronteira.
Hilst, H. (2017): Da poesia. São Paulo, Companhia das Letras.
Melo Neto, J. Cabral de (1978): Antologia poética. Rio de Janeiro, Livraria José Olympio Editora.
Moriconi, I. (2009): Os cem melhores contos brasileiros do século. Rio de Janeiro, Objetiva.
Trevisan, D. (2009): 35 noites de paixão: contos escolhidos. Rio de Janeiro, BestBolso.
Vieira Junior, I. (2021): Doramar ou a Odisseia: Histórias. São Paulo, Todavia.
Vinicius de Moraes http://www.viniciusdemoraes.com.br/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: