Wiedza o sztuce Słowenii 3005-KL1WOSL
Celem konwersatorium jest przedstawienie istotnych miejsc sztuki i estetyki w kulturze Słowenii. Słuchacze zapoznają się z głównymi zagadnieniami historii sztuki, na które złożą się tematy słoweńskiej ikonografii, malarstwa, architektury, rzeźby, rzemiosła artystycznego, literatury, muzyki. Poruszone zostaną tematy tradycyjnej i współczesnej słoweńskiej sztuki oraz estetyki od czasów najdawniejszych do współczesności, prezentowane w porządku historycznym i z uwzględnieniem kontekstu kulturowego. Przedstawione zostaną również szczegółowo zagadnienia estetyki wybranych dziedzin kultury słoweńskiej. Konwersatorium ma także zapewnić uczestnikom praktyczną wiedzę z zakresu posługiwania się podstawowymi narzędziami analizy różnych dzieł sztuki (również analizy ikonologicznej), a ponadto zaznajomić z kanonem artystycznym w kontekście zjawisk kulturowych regionu i Europy.
W cyklu 2023:
Zadaniem konwersatorium jest zaznajomienie studentów kulturoznawstwa slawistycznego (kierunku słowenistycznego) z rozwojem różnych dyscyplin słoweńskiej sztuki w kontekście przemian sztuki europejskiej. Będziemy analizować lokalne uwarunkowania kulturowe, instytucjonalne i polityczne, wpływające na działalność artystyczną w różnych okresach. Celem zajęć jest również zapoznanie uczestników z włączaną współcześnie do narodowego kanonu twórczością rozpoznawalnych w skali lokalnej i zwłaszcza międzynarodowej przedstawicieli słoweńskiej sztuki, takich jak renesansowy kompozytor Jacobus Gallus Carniolus, barokowi budowniczowie (Domenico Rossi, Gregor Maček), malarze (Valentin Metzinger, Franc Mihael Strauss, Giulio Quaglio, Fortunat Bergant, Franc Jelovšek) i rzeźbiarz Francesco Robba, bidermaierowscy portreciści lublańskiego mieszczaństwa (Jožef Tominc, Matevž Langus), malarze realiści (Jurij Šubic, Ivana Kobilica) i kwartet impresjonistów (Ivan Grohar, Matija Jama, Rihard Jakopič, Matej Sternen), a w wieku XX architekci Maks Fabiani i Jože Plečnik, kompozytorzy Marij Kogoj i Primož Ramovš oraz inni przedstawiciele sztuki i architektury XX wieku od awangardy po retrogardę. Sztukę Słowenii rozpatruje się jako reprezentację wartości kulturowego uniwersum antyczno-chrześcijańskiego (w jego mutacji okcydentalnej), modyfikowanych przez realia kraju paru pograniczy: geograficznego (alpejsko-panońsko-dynarsko-adriatyckiego), geokulturowego (środkowoeuropejsko-śródziemnomorsko-bałkańskiego), etnojęzykowego (germańsko-romańsko-słowiańsko-węgierskiego). Porządek ćwiczeń organizuje zasada chronologiczno-typologicznej prezentacji zjawisk – w obrębie kolejnych epok w historii sztuki ukazuje się ich artystyczny repertuar, konfigurację jego treści i rozkład dominant. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- terminologię architektoniczną i plastyczną właściwą dla danego kierunku sztuki
- złożoność interpretacji danych epok artystycznych oraz zdaje sobie sprawę z polemiki w tym zakresie toczonej
- wzajemne powiązania między sztuką, literaturą, językiem, polityką oraz ich historyczne konteksty na obszarze słoweńskim
- związki między kształtowaniem się i aktualnym stanem kultury słoweńskiej a kulturowym i instytucjonalnym kontekstem europejskim
- sposoby analizy tekstów kultury słoweńskiej pochodzących z różnych sfer praktyk
- czynniki warunkujące kształtowanie się sfery symbolicznej kultury słoweńskiej.
Student/ka potrafi:
- wskazać najważniejsze zabytki architektury i sztuk plastycznych Słowenii, charakterystyczne dla poszczególnych epok
- scharakteryzować kolejno najważniejsze cechy kulturowe danej epoki i opisać specyfikę typowych dla niej dzieł artystycznych
- dokonać samodzielnej analizy i interpretacji dzieła sztuk pięknych
- wskazać realizacje stylu artystycznego charakterystycznego dla danej epoki oraz rozszerzyć kontekst jego powstania, określić inspiracje i wpływy zewnętrzne
- analizować najważniejsze zjawiska i ruchy artystyczne Słowenii w kontekście współczesności, a także w perspektywie diachronicznej
- wykorzystywać różne źródła oraz dzieła sztuk pięknych w celu analizy zjawisk społecznych i kulturowych na gruncie słoweńskim.
Kryteria oceniania
Kryteria:
- aktywność na zajęciach; zaliczenie testu pierwszym semestrze i testu w drugim semestrze.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku.
Szacowany rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 60 h – 2 ECTS
praca własna studenta: 120 h – 4 ECTS
łącznie: 6 ECTS
Możliwe dwie nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym.
Literatura
Vojeslav Molè, Sztuka Słowian południowych, Wrocław 1962.
Kraków i Lublana a mit Europy Środkowej, red. Jacek Purchla, Kraków 2007 [Artykuły: Peter Krečič, Lublana – czy miasto także śródziemnomorskie? Doświadczenie Plečnika; Damjan Prelovšek, „Lublana Plečnika”, tłum. obu tekstów Joanna Pomorska].
France Stele, Stanko Klinar, Neznana Slovenija = Unknown Slovenia = Unbekanntes Slowenien = Slovenia, Ljubljana: Cankarjeva založba, 1991.
Guide to slovenian museums and galleries, [collected and ed. by Jana Šubic, Elizabeta Petruša Štrukelj, Metka Fujs; transl. Sebastjan Vörös] Ljubljana 2008.
Barbara Jaki, Guide to the permanent collection : painting and sculpture in Slovenia from the 13th to the 20th Century, National Gallery of Slovenia, Ljubljana 1999.
Baroque Ljubljana, red. Metoda Kemperl, Matej Klemenčič, Igor Weigl, Ljubljana 2007.
Cezary Wąs, Architektura Jože Plečnika, Wrocław : Muzeum Architektury, 2004.
Peter Krečič, Jože Plečnik: architekt i wizjoner = architect and visionary, 1872-1957, [tł. Barbara Andrunik et al.]. Kraków : Międzynarodowe Centrum Kultury, 2006.
Zdzisława i Tomasz Tołłoczko Josip Plečnik - jeden z prekursorów tradycjonalnego modernizmu: ze studiów nad ewolucją architektury od akademickiego klasycyzmu ku zmodernizowanemu klasycyzmowi, Kraków 1999.
20th century architecture: from modernist to contemporary: guide to architecture / [written by Stane Bernik et al.; English transl. Barbara Simoniti]. Ljubljana, 2003.
Meta Kordiš, Gospodična, vi ste lepi kot plakat: plakat v Ljubljani med obema svetovnima vojnama, Ljubljana 2005.
Neue Slowenische Kunst jako projekt polityczny, w: Komunizm na peryferiach. Rubieże ideologii i rzeczywistości społecznej, red. M. Bogusławska, Z. Grębecka, Warszawa – Kraków 2013.
Joanna Szczepanik, Geografia artystyczna Neue Slowenische Kunst : wieloaspektowość i kolektywizm, Gdańsk 2014.
Ausstellung Laibach Kunst - Rekapitulacja 2009, MS Muzeum Sztuki, 26.05.-23.08.2009, Łódź, red. Naomi Henning, Wiktor Skok ; tł. Marjan Golobič et al.; Łódź: Muzeum Sztuki, cop. 2009.
Andrej Rijavec, Twentieth century slovene composers = Slovenische Komponisten des 20. Jahrhunderts, Ljubljana 1975.
Zaproponowany wybór literatury przedmiotu wynika z jej dostępności w warszawskich bibliotekach. Dodatkowa specjalistyczna literatura będzie dobierana odpowiednio do zainteresowań i potrzeb studentów. Zakres literatury obowiązkowej do egzaminu zostanie przedstawiony podczas zajęć.
W cyklu 2023:
Vojeslav Molè, Sztuka Słowian południowych, Wrocław 1962. |
Uwagi
W cyklu 2023:
Zasady zaliczenia: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: