Wiedza o sztuce Serbii 3005-KL1WOSE
Celem konwersatorium jest przedstawienie istotnych miejsc sztuki i estetyki w kulturze Serbii. Słuchacze zapoznają się z głównymi zagadnieniami historii sztuki, na które złożą się tematy serbskiej ikonografii, malarstwa, architektury, rzeźby, rzemiosła artystycznego, literatury, muzyki. Poruszone zostaną tematy tradycyjnej i współczesnej serbskiej sztuki oraz estetyki od czasów najdawniejszych do współczesności, prezentowane w porządku historycznym i z uwzględnieniem kontekstu kulturowego. Przedstawione zostaną również szczegółowo zagadnienia estetyki wybranych dziedzin kultury serbskiej. Konwersatorium ma także zapewnić uczestnikom praktyczną wiedzę z zakresu posługiwania się podstawowymi narzędziami analizy różnych dzieł sztuki (również analizy ikonologicznej), a ponadto zaznajomić z kanonem artystycznym w kontekście zjawisk kulturowych regionu i Europy.
Zakres tematów
1. Definicje. Doświadczenie sztuki. Metody analizy i interpretacji dzieł plastycznych.
2. Wizualne formy ekspresji (gatunki, style, funkcje) w kulturze serbskiego średniowiecza.
3. Przemiany ikonosfery Bałkanów pod wpływem estetyki osmańskiej.
4. Formowanie narodowego kanonu sztuki.
5. Sztuka a modernizacja kultury wizualnej w Serbii XX wieku.
6. Plastyka ludowa w procesie wytwarzania wizualnych kodów serbskiej tożsamości kulturowej.
7. Społeczne zaangażowanie sztuk wizualnych.
8. Przemiany geografii artystycznej w Serbii pod wpływem przemian polityczno-cywilizacyjnych.
9. Instytucje sztuki w Serbii w XX i XXI w.
10. Działania twórcze studentów inspirowane sztuką Serbii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- terminologię architektoniczną i plastyczną właściwą dla danego kierunku sztuki
- złożoność interpretacji danych epok artystycznych oraz zdaje sobie sprawę z polemiki w tym zakresie toczonej
- wzajemne powiązania między sztuką, literaturą, językiem, polityką oraz ich historyczne konteksty na obszarze serbskim
- związki między kształtowaniem się i aktualnym stanem kultury serbskiej a kulturowym i instytucjonalnym kontekstem europejskim
- sposoby analizy tekstów kultury serbskiej pochodzących z różnych sfer praktyk
- czynniki warunkujące kształtowanie się sfery symbolicznej kultury serbskiej.
Student/ka potrafi:
- wskazać najważniejsze zabytki architektury i sztuk plastycznych Serbii, charakterystyczne dla poszczególnych epok
- scharakteryzować kolejno najważniejsze cechy kulturowe danej epoki w Serbii i opisać specyfikę typowych dla niej dzieł artystycznych
- dokonać samodzielnej analizy i interpretacji dzieła sztuk pięknych
- wskazać realizacje stylu artystycznego charakterystycznego dla danej epoki oraz rozszerzyć kontekst jego powstania, określić inspiracje i wpływy zewnętrzne
- analizować najważniejsze zjawiska i ruchy artystyczne Serbii w kontekście współczesności, a także w perspektywie diachronicznej
- wykorzystywać różne źródła oraz dzieła sztuk pięknych w celu analizy zjawisk społecznych i kulturowych na gruncie serbskim.
Kryteria oceniania
Kryteria:
- aktywność na zajęciach; zaliczenie testu pierwszym semestrze i testu w drugim semestrze
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku.
Szacowany rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 60 h – 2 ECTS
praca własna studenta: 120 h – 4 ECTS
łącznie: 6 ECTS
Możliwe dwie nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym.
Literatura
Przykładowa literatura:
Vojislav Mole, Sztuka Słowian południowych, Wrocław 1962.
Eugeniusz Trubieckoj, Kolorowa kontemplacja, przeł. H. Paprocki, Warszawa 1998.
Paweł Floreński, Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, Warszawa 1981.
Leonid Uspienski, Teologia ikony, przeł. M. Żurowska, Poznań 1993.
Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty, Poznań 2005.
Miško Šuvaković, Pojmovnik moderne i postmoderne likovne umetnosti i teorije posle 1950 godine, Beograd - Novi Sad 1999.
Miško Šuvaković, Konceptualna umetnost, Novi Sad 2007.
Slavomir Vojinović, Naiva u Srbiji. Slikari, vajari, Beograd 1991.
Daniel J. Goulding, Jugoslovensko filmsko iskustvo, 1945—2001, Zagreb 2004.
Magdalena Bogusławska, Obraz władzy we władzy obrazu. Artystyczne konceptualizacje wizerunku Josipa Broza Tity, Kraków – Warszawa 2015; Współczesna sztuka wizualna w Serbii – redefinicje tożsamości i kierunki instytucjonalizacji, [w:] B. Zieliński (red.), Krajobraz po transformacji, vol. 1, red. B. Zieliński, Poznań 2018, 215–228.
Ewa Wróblewska-Trochimiuk, Strategie kreowania wroga w serbskim plakacie propagandowym w latach 1944–1948, [w:] M. Bogusławska, Z. Grębecka (red.), Komunistyczni bohaterowie, t. 2: Przemiana, bunt, odrzucenie, 239–250. Warszawa:
Grzegorz Dziamski, Artystyczne interwencje w przestrzeń miejską, [w:] E. Rewers (red.), Miasto w sztuce – sztuka miasta. Kraków: Universitas 2010, 285–306.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: