On-line services of the University of Warsaw
You are not logged in | log in
Study programmes > All studies > Social Prevention and Rehabilitation > Social Prevention and Resocialisation, extramural BA studies

Social Prevention and Resocialisation, extramural BA studies (NZ1-PRO)

(in Polish: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia)
first cycle programme
extramural, 3-year studies
Language: Polish

Dziedzina: nauki społeczne

Dyscyplina: nauki socjologiczne

Język wykładowy: polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: licencjat

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Większość zajęć odbywa się w Instytucie Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji UW na ul. Podchorążych 20 - tuż obok Łazienek Królewskich. To miejsce kameralne, kolorowe i przyjazne.

Niektóre zajęcia odbywają się w Kampusie Głównym UW przy ul. Krakowskie Przedmieście 26/28.

Czas: Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele w godzinach 8.00-20.00. W semestrze mamy
10 zjazdów merytorycznych oraz zjazd sesyjny.

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na resocjalizacji i penitencjarystyce

Jest to interdyscyplinarny kierunek, na którym zdobędziesz wiedzę i umiejętności w zakresie socjologii, pedagogiki, psychologii, prawa i kryminologii.

 

Zdobędziesz wiedzę z zakresu:

podstaw funkcjonowania społeczeństwa i jego różnorodności, w tym relacji człowieka ze środowiskiem

kontroli społecznej

zjawisk dewiacji, patologii, dezorganizacji społecznej i marginalizacji

problemów społecznych oraz sposobów ich diagnozy i rozwiązywania

psychologicznych podstaw funkcjonowania jednostki oraz społeczno-kulturowych uwarunkowań i zaburzeń jej rozwoju

podstaw pracy z jednostką i oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych

instytucji wychowawczych i profilaktyczno-resocjalizacyjnych

prawnych podstaw funkcjonowania jednostki i społeczeństwa

 

Zdobędzieszumiejętności:

diagnozowania jednostki i jej środowiska społecznego w kategoriach „indywidualnych trosk” i „problemów społecznych”

rozpoznawania zaburzeń w funkcjonowaniu jednostki i jej środowiska

prowadzenia oddziaływań terapeutyczno-pomocowych

tworzenia strategii i programów pomocowych

projektowania i prowadzenia badań społecznych


Zdobędziesz kompetencje
:

nawiązywania relacji z innymi osobami

technik aktywnego słuchania i komunikacji bez przemocy

współpracy w grupie, wspólnej pracy nad projektem

interdyscyplinarnej analizy sytuacji problemowych

określenia własnych celów osobistych i zawodowych.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu resocjalizacji i penitencjarystyki

Absolwenci znajdą zatrudnienie w zakładach karnych, aresztach śledczych, placówkach wsparcia dziennego, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii. Mogą podjąć pracę pedagoga ulicy, kuratora sądowego, zająć się bezpieczeństwem publicznym, działać w organizacjach pozarządowych. Mogą także wybrać ścieżkę rozwoju naukowego.

Czy na kierunku są różne specjalności i specjalizacje

Oferujemy dwie specjalizacje: penitencjarystyka i wychowanie resocjalizujące. Specjalizację wybierzesz przed rozpoczęciem II roku studiów.

(1)Penitencjarystyka

Zdobędziesz wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu penitencjarnego, regulacji prawnych kary pozbawienia wolności, wpływu uwięzienia na jednostkę i jej otoczenie, struktur i procesów społecznych w zakładach karnych. Poznasz instytucję warunkowego zwolnienia, niewięzienne instytucje izolacyjne oraz możliwości readaptacji i reintegracji społecznej skazanych.

(2)Wychowanie resocjalizujące

Zdobędziesz wiedzę na temat nieprzystosowania społecznego, szeroko rozumianych zjawisk patologii społecznej oraz współczesnych nurtów resocjalizacji. Umiejętności z zakresu diagnozowania jednostek i środowisk wychowawczych oraz metodyki resocjalizacyjnej adresowanej do różnych grup odbiorców (zarówno w środowisku otwartym, jak i instytucjonalnym). Przygotujesz się do pracy w zespole projektowym oraz do samodzielnego opracowywania i realizowania programów profilaktyczno-wychowawczych, edukacyjnych i resocjalizacyjnych.

Czego będziesz się uczyć na resocjalizacji i penitencjarystyce

Program nauczania obejmuje:

Blok przedmiotów socjologicznych wiedza o społeczeństwie, podstawowych strukturach i procesach społecznych, kontroli społecznej, dewiacji, problemach społecznych, dezorganizacji społecznej, konfliktach społecznych, socjalizacji i wychowaniu, relacjach człowieka ze środowiskiem, rzeczywistości realnej i rzeczywistości wirtualnej, współczesnych zagrożeniach.

Blok zajęć pedagogicznych zagadnienia pedagogiki społecznej i pedagogiki resocjalizacyjnej. Uczy stawiania diagnozy w resocjalizacji, przedstawia współczesne modele resocjalizacji oraz strategie i programy profilaktyki społecznej. Uczy pracy z jednostką i grupą, socjoterapii oraz sposobów interwencji w sytuacjach kryzysowych.

Blok zajęć prawno-kryminologicznych wiedza z zakresu prawoznawstwa, podstawowych praw i wolności człowieka, relacji między rodziną i prawem, penitencjarystyki i penologii (kary i sposobów wykonywania kary).

Blok zajęć psychologicznych wiedza z zakresu psychologii osobowości, psychologii społecznej, psychologii klinicznej, psychopatologii, psychiatrii, psychoterapii, psychologii penitencjarnej, psychologii uzależnień. Służy także rozwojowi kompetencji osobistych i zawodowych oraz kształtowaniu umiejętności pracy z jednostką.

Blok zajęć metodologicznych przygotowuje do projektowania i prowadzenia badań ilościowych i jakościowych. Uczymy korzystania z SPSS i ATLAS.ti/MAXQDA.

Blok zajęć praktycznych (hospitacje, warsztaty, praktyki) obejmuje przygotowanie do pracy zawodowej oraz przedmioty pobudzające wyobraźnię, kreatywność i innowacyjność.

Stosujemy różne metody nauczania. Wykłady prowadzimy w taki sposób, aby można było dostrzec związki wiedzy naukowej z wiedzą praktyczną. Na konwersatoriach i ćwiczeniach uczymy pracy z tekstem i tworzymy przestrzeń do wdrażania nowych pomysłów, dyskusji i szukania alternatywnych rozwiązań. Znaczna część zajęć praktycznych to „praca z człowiekiem w terenie”, z możliwością nabycia i stosowania wiedzy praktycznej.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki  

(1)Specjalizacja penitencjarystyka: 60 godz.

Możesz je odbyć w zakładach karnych, sądach, zespołach kuratorskich, jednostkach Policji, organizacjach pozarządowych, które działają na rzecz skazanych czy ofiar przestępstw

(2)Specjalizacja wychowanie resocjalizujące: 60 godz.

Osoby, które chcą uzyskać uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela wychowawcy są zobowiązane dodatkowo zaliczyć 60 godz. praktyk (razem 120 godz. praktyk). Praktyki pedagogiczne są elementem programu kształcenia zapewniającego przygotowanie pedagogiczne wymagane od nauczycieli wychowawców zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.

Możesz zaproponować wybrane przez Ciebie miejsce odbywania praktyk, jeśli tylko będzie zgodne z profilem wybranej specjalizacji lub odbyć ją w ramach programów Unii Europejskiej oraz wymian zagranicznych.


Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Można skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+.


Gdzie znajdziesz więcej informacji i programie studiów

Wejdź na stronę: https://ipsir.uw.edu.pl/dla-kandydatow/

ECTS Coordinators:

Qualification awarded:

First cycle degree - licencjat - Social prevention and resocialisation

Access to further studies:

second cycle programme

Learning outcomes

Annot.1 The effects of education for the programme (8-10 most important ones)
After graduating, a student shall demonstrate the following knowledge / skills / competencies:
1. He has basic knowledge of a specific character of social sciences, in particular psychology, sociology, legal sciences, pedagogy, criminology as well as their place in the system of sciences, interrelations between specific scientific disciplines characteristic of the issues of social prevention and resocialisation and their relations with other sciences.
2. He has basic knowledge of the elements and different types of social structures and institutions (and the processes of their transformations) significant for diagnosing the protective factors and risk factors of different social threats which are the subject of preventative and corrective actions.
3. He knows research methods, the stages of research process and the principles of creating research tools and data obtaining techniques used in empirical research and the analyses adequate for the sphere of interest of social prevention and resocialisation.
4. He has basic knowledge of the essence and content matter (and their historical evolution and modifications) of legal, organisational, moral, ethical norms and rules organising the work of social structures and institutions, including social control institutions operating within social prevention, social re-adaptation and resocialisation, he knows professional codes of ethics binding for professionals in the field of social prevention and resocialisation.
5. He is able to take advantage of the basic knowledge within many disciplines of social sciences to interpret social problems, their role and significance for the whole community as well as for individuals, groups and local communities.
6. He diagnoses basic determinants and dynamics of the phenomena requiring intervention and he critically analyses and selects appropriate, scientifically verified counteractions and specialised procedures.
7. He is able to individually and collectively determine the priorities of the projected prophylactic and corrective programs, incorporating in them the needs of individuals and communities that the programs deal with.
8. He can verify the relevance and adequacy of using preventive, educational, therapeutic, supportive, integrated, repressive and other methods of reaction to solve a specific kind of social problems
9. He is able to use the knowledge within many disciplines to analyse, assess the efficiency and costs of various social initiatives and organise strategies, methods and forms in order to counteract social threats and problems.
10. He is able to use basic interdisciplinary knowledge to formulate both his own and collective research projects and use modern technologies, standard methods, research tools and analytical means to correctly execute and/or supervise research execution.

Annot.2 Scope of studies in ECTS points and semesters
180 ECTS points and 6 semesters,

Annot. 3 If the programme is based on standards (teacher training) a relevant ordinance must be provided
not applicable

Annot. 4 Number of ECTS points falling on the classes in the scope of basic sciences, practical classes, including laboratories and project classes and elective module classes.

Basic subjects - 169 ECTS
Practical classes - workshops 2 ECTS for all students and depending on the chosen specialization:
- Re-socialising education – 10 ECTS
- Psycho-sociology of social problems – 4 ECTS
- Migrations and cultural integration – 2 ECTS

Elective classes
- 21 ECTS (seminars, facultative subjects and all-university subjects)
- Specialisations – 48 ECTS

Annot. 5 Information concerning student internship (if provided for in the programme of studies) including the scope of time and number of ECTS points
Student internship 60 hrs. – 4 ECTS;

Course structure diagram:

Abbreviations used in tables:
lect - Lecture
cl - Classes
kon - Seminar
kint - E-learning course
praktyka - Placement
c - Pass/fail
e - Examination
g - Grading

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.uw.edu.pl/