Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka 4103-1M1S-GPEGKHJ
Wszystkie tematy realizowane są w odniesieniu do zmian historycznych w perspektywie rozwoju języka i w ujęciu kontrastywnym.
1. szeregi alternacyjne: podział czasowników w/g tradycyjnych i nowszych ujęć
2. formy nieregularne czasownika: umlaut prymarny i sekundarny
3. bezokoliczniki w j. niemieckim i sposoby zastosowania: teoria i pragmatyka
4. czasowniki modalne z bezokolicznikiem II
5. deklinacja przymiotnika ze szczególnym uwzględnieniem nieokreślonych przymiotników liczebnych
6. sposoby transformacji konstrukcji aktywnych na pasywne (pojęcia: aspekt, tranzytywność)
7. Semantyka i morfologia trybu przypuszczającego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu gramatyki opisowej i historii języka niem, właściwych dla nauczyciela języka niemieckiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w procesie glottodydaktycznym oraz zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych
Kryteria oceniania
kolokwia pisemne i ustne, aktywny udział w zajęciach, frekwencja
Literatura
Helbig G./Buscha J., Deutsche Übungsgrammatik, Leipzig
Helbig G./Buscha J.,Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig
Jung W. Grammatik der deutschen Sprache, Leipzig
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: