Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (j. francuski) - szkoła wyższa 4100-IVPKKDFRASW
Praktyki przeznaczone są dla studentów V roku CKNJOiEE. Praktyki odbywają się na zajęciach w Centrum, na zajęciach prowadzonych w języku francuskim.
Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji: 30 godzin.
Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy:
1.Prowadzenie zajęć języka francuskiego pod kierunkiem nauczyciela-opiekuna praktyk - 5 godzin
2. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktyk i innych praktykantów. - 25 godzin
Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą:
1. Umiejętność prowadzenia zajęć w języku francuskim, ich dokumentowania na platformie e-learningowej.
2. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć
podczas wspólnego omawiania praktyk z wykładowcą/mentorem.
3. Informacje o samokształceniu
4. Wiedzę o sobie
5. Zapoznanie się ze specyfiką pracy i zakresem obowiązków dydaktycznych wykładowcy akademickiego.
W cyklu 2024L:
Praktyki przeznaczone są dla studentów V roku CKNJOiEE. Praktyki odbywają się na zajęciach w Centrum, na zajęciach prowadzonych w języku francuskim. Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Literatura francusko-języczna dla nauczycieli języka II (język francuski)
Nauka języka francuskiego - komunikacja akademicka 4
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, właściwą dla nauczania języka francuskiego
S_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych
S_W07 w sposób uporządkowany środowisko szkoły wyższej, jego specyfikę i procesy w nim zachodzące
S_W08 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych
S_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
S_W10 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W11 w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych
S_W21 uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języka francuskiego w warunkach szkoły wyższej
S_U03 dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, w szczególności z nauczaniem języków obcych
S_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka francuskiego oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U10 pracować z młodzieżą i dorosłymi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U11 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
S_U13 wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi
S_U14 planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego
S_U16 formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi
S_U24 wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego w szkole wyższej
S_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
S_U27 samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języka francuskiego, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku francuskim
S_U28 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K05 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym
S_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela
S_K10 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
S _K12 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią
S_K13 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania – student zobowiązany jest do zrealizowania 30 godzin praktyk. Ocenie podlega:
a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przygotowywanie konspektów lekcji i innych materiałów, w tym materiałów na platformie Kampus oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk) - 50% oceny na koniec semestru
b) pozytywna ocena praktyk wydana przez nauczyciela-opiekuna - 50% oceny końcowej
Kryteria oceny zadań (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):
- terminowość wykonania zadania,
- zgodność z instrukcją i planem,
- kompletność,
- klarowność i logika,
- wnikliwość i jakość argumentacji,
- organizacja treści i zgodność z tematem,
- poprawność raportu i wniosków,
- poprawność językowa,
- umiejętność zarządzania klasą.
30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2 pkt ECTS:
1 ECTS- godziny kontaktowe
1 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Instrukcją dla studentów realizujących praktyki pedagogiczne na V roku UOKNJF UW)
Zalicza 60% możliwej liczby punktów.
60%-68%- ocena dostateczna
69%-76%- dostateczny plus
77%-84%- dobry
85%-92%- dobry plus
93%-100%- bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Praktyki realizowane są w UOKNJF UW.
Literatura
Studenci zobowiązani są przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie Kampus lub dostarczonymi na
zajęcia przez wykładowcę. Są to artykuły, rozdziały, opracowania i materiały elektroniczne (np. prezentacje, filmy video).
W cyklu 2024L:
Studenci zobowiązani są przeczytać/zapoznać się z materiałami dydaktycznymi umieszczonymi na platformie lub dostarczonymi na |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: