Nauka języka francuskiego - komunikacja akademicka 4 4100-IVMNJFKA
Kurs stanowi zintegrowane kształcenie wszystkich kompetencji językowych: mówienia, pisania, czytania i rozumienia ze słuchu.
Student kończąc kurs rozumie szeroki zakres trudnych, dłuższych skomplikowanych tekstów, w tym tekstów specjalistycznych, naukowych z zakresu językoznawstwa i glottodydaktyki. Kurs daje możliwość samodzielnego opracowywania tematów z zakresu wybranych dyscyplin naukowych oraz przygotowywania wystąpień z zastosowaniem dyskursu akademickiego. Kurs stwarza możliwość wypowiadania się z uwzględnieniem środków językowych na właściwym poziome biegłości językowej (C1). Zajęcia rozwijają umiejętność budowania wypowiedzi dotyczących złożonych problemów, streszczania informacji ze źródeł pisanych lub mówionych w sposób spójny..
Udział w zajęciach daje możliwość uczestniczenia w dyskusjach o charakterze akademickim.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
S_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu językoznawstwa oraz dydaktyki języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej.
S_W02
Student zna i rozumie niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa,
pedagogiki, psychologii, właściwą dla nauczania języków obcych na wszystkich poziomach edukacyjnych.
S_W17
Student zna i rozumie w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku francuskim, ich prawidłowości i zakłócenia
S_U01
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku francuskim.
S_U03
Student posiada umiejętność dokonywania oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych
S_U07
Student potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U12
Student potrafi formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
S_U18
Student potrafi porozumiewać się w języku francuskim, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych.
S_U19
Student potrafi przygotować zaawansowane prace pisemne w języku francuskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U20
Student potrafi przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie w języku francuskim, na temat zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem zaawansowanych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S_U21
Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku francuskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
S_U22
Student potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku francuskim popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
S_U23
Student potrafi posługiwać się językiem francuskim na poziomie C1+ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego
S_U25
Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
S_K01
Student jest przygotowany do uczenia się przez całe życie
S_K02
Student jest przygotowany do krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
S_K06
Student jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K07
Student jest przygotowany do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Ocenie podlega rozwój kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej w kontekście używania języka w w zakresie komunikacji akademickiej.
Ewaluacja dotyczy przyswojenia sobie środków językowych występujących w tekstach specjalistycznych z zakresu językoznawstwa i glottodydaktyki: leksyka, oraz wybrane struktury gramatyczne. Ocena stopnia przyswojenia podsystemów leksykalnego i morfo-składniowego odbywa się na podstawie samodzielnie redagowanych prac pisemnych, wykorzystywania słownictwa specjalistycznego oraz odpowiednich form gramatycznych w prezentacjach ustnych , a także na podstawie testów leksykalno-gramatycznych obejmujących zagadnienia językowe przewidziane programem nauczania.. (Efekty S_W01, S_W02, S_W17 S_U19, S_U21, S_U23)
Opanowanie środków językowych stanowi 50 % oceny końcowej.
W zakresie kompetencji komunikacyjnej ocenie podlegają strategie komunikowania się, sprawności interakcyjne, sprawności mediacyjne oraz te związane z kompetencją dyskursu językowego i kompetencją strategiczną. Kompetencja komunikacyjna będzie oceniana na podstawie udziału w zajęciach, dyskusjach, debatach, opracowanych samodzielnie prezentacjach i będzie wynosić 50% ogólnej oceny.( Efekty: S_U01, 03, 07, 12, 18, 20, 22, 25)
Efekty S_K01, 02, 06 podlegają weryfikacji podczas zajęć na podstawie aktywności.
Prace pisemne oceniane są według następującej skali ocen:
Niedostateczny 59 %
dostateczny (3) 60%–69%
dostateczny+ (3,5) 70%–79%
dobry (4) 80%–89%
dobry+ (4,5) 90%–95%
bardzo dobry (5) 94%–100%.
Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
BARIL, D. (2008). Techniques de l'expression écrite et orale. Paris: Sirey.
CALVET, J-L. (dir). (2014). Histoire de l'écriture. / J.-L.Calvet. Paris : A. Fayard
CONSTANTINESCU-ŞTEFĂNEL R., 2006 - Les méthodologies non-conventionnelles, https://www.dialogos.rei.ase.ro/14/17_Constantinescu-Ruxandra_Les-methodolo.pdf
CUQ J.P.; GRUCA J., 2003 – Cours de didactique du français langue étrangère et seconde, Presses Universitaires de Grenoble. .
DUFEU B., 1996 - Les approches non-conventionnelles des langues étrangères, Hachette, Paris.
GARNIERr S., Savage A.D. (2018). Rédiger un texte académique en français.
Paris: Editions Ophrys.
GUVOTt-CLEMENT, C. (2012). Apprendre la langue de l'argumentation. Paris: Belin Sup Langues.
LUNDQUIST, L. (2013). Lire un texte académique en français. Paris: Editions Ophrys.
MORTUREUX, M-F. (2015). La lexicologie entre langue et discours. Paris: Armand Colin.
RIEGEL, M., PELLAT, J-C., RIOULl, R. (2018). Grammaire méthodique du français. Paris : Presses Universitaires de France.
ROBERT J.-P., ROSEN E., 2010 - Dictionnaire pratique du CECR, Ed. Ophrys, Paris.
Wybrane artykuły i opracowania naukowe i publicystyczne
Wybrane teksty literackie
Wybrane strony internetowe
W cyklu 2024L:
BARIL, D. (2008). Techniques de l'expression écrite et orale. Paris: Sirey. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: