Literatura francusko-języczna dla nauczycieli języka II (język francuski) 4100-IVLITFRA
Zajęcia poświęcone są problematyce włączania literatury do procesu glottodydaktycznego (do nauczania języka francuskiego) na III etapie edukacyjnym oraz szkołach wyższych. Na zajęciach zostaną pogłębione kwestie ogólne, takie jak rozwój literatury oraz znaczenie kształtowania kompetencji literackiej w procesie nauczania języka obcego. Studenci będą mogli dokładniej poznać takie tematy jak literatura dla starszej młodzieży i dla dorosłych, a także najważniejsze wybrane dzieła literackie, w tym należące do kanonu. Na zajęciach wykorzystane zostaną głównie utwory prozatorskie, m.in. o charakterze autobiograficznym. Ponadto omówione zostaną metody i techniki wprowadzania komponentu literackiego do nauki języka na III etapie edukacyjnym i w szkołach wyższych, m.in. kryteria doboru materiałów, teksty literackie a inne materiały zw. z literaturą, rodzaje ćwiczeń, jakie można proponować uczącym się języka obcego, rozwijanie sprawności językowych i kompetencji kulturowej podczas pracy z literaturą w klasie językowej.
Dokładniej zostaną omówione wybrane gatunki literackie.
Nakład pracy studenta:
16 godzin = zapoznanie się z materiałami zamieszczonymi na platformie i wykonanie związanych z nimi zdań
14 godzin uczestnictwa w zajęciach (godziny kontaktowe)
30 godzin pracy własnej (przygotowanie do testu w formie quizu, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się).
Punkty ECTS (w sumie 3 p.) będą przyznawane:
- za obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, za prezentację lub wystąpienie podczas zajęć na zadany wcześniej temat (dot. godzin kontaktowych): 1 p. ECTS
- regularna praca własna z materiałami zamieszczonymi na platformie (wszystkie aktywności i ćwiczenia muszą być zrealizowane) 1 p. ECTS
- test w formie quizu na zakończenie semestru (obejmujący podstawowe wiadomości podawane podczas zajęć stacjonarnych i umieszczone na platformie): 1 p. ECTS
W cyklu 2024L:
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kierunkowe efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- S_W01: w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy,
zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych:
językoznawstwo, literaturoznawstwo, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższe;
-S_W02 : niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin
naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, właściwą dla nauczania
języków obcych.
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku
polskim i francuskim.
S_U02: samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik
informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty
związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej,
branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych
instytucji edukacyjnych.
S_U04: stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka francuskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego oraz wymagania kształcenia językowego w szkole wyższej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K01: uczenia się przez całe życie
S_K03: odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu,
kraju, Europy i świata
S_K09: uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych
mediów i różnych jego form
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: Zaliczenie zajęć na podstawie:
- obecności (dopuszczalne 1 nieobecność w semestrze podczas godzin w sali, niezależnie od ich statusu - usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona, przekroczenie tego limitu powoduje niezaliczenie zajęć)
- przygotowania do zajęć i systematycznego wykonywania zadań domowych
- aktywności podczas zajęć (czynne uczestnictwo w zajęciach, praca indywidualna oraz w grupach)
- regularnego wykonywania zadań i aktywności zamieszczonych na platformie
Ocena końcowa na podstawie:
- regularnej pracy podczas zajęć w sali (przygotowanie do zajęć, aktywność) S_W01, S_W02, S_U01, S_K01, S_K03 - 25% oceny końcowej
- prezentacji (w formie pisemnej i ustnej) na zadany wcześniej temat; prezentacja powinna zawierać zarówno informacje teoretyczne na omawiany temat, jak i propozycje ich wykorzystania w dydaktyce (konkretne ćwiczenia dla studentów FLE) S_W01, S_W02, S_U01, S_U02, S_U04, S_K03, S_K09 - 25% oceny końcowej
- regularnego wykonywania zadań i aktywności zamieszczonych na platformie (realizacja wszystkich aktywności i zadań) S_W01, S_W02, S_U01, S_K01 - 25% oceny końcowej
- testu obejmującego podstawowe wiadomości podawane podczas zajęć (zawiera pytania zamknięte i otwarte; odbywa się na ostatnich zajęciach stacjonarnych – w sali) S_W01, S_W02, S_U01, S_U02, S_K01 - 25% oceny końcowej
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Wybrane opracowania:
1. Marie-Claire Albert & Marc Souchon, Les textes littéraires en classe de langue, Paris, Hachette, 2000.
2. Jean-Pierre Aubrit, Le Conte et la nouvelle, Paris, Armand Colin, 2002.
3. Francine Cicurel, Lectures interactives en langue étrangère, Paris, Hachette, 1991.
4. Nic Diament, Histoire des livres pour les enfants du Petit chaperon rouge à Harry Potter, Paris, Bayard, 2008.
5. Alain Duchesne & Thierry Leguay, Petite fabrique de littérature, Paris, Magnard, 2003.
6. Franck Évrard, La nouvelle, Paris, Seuil, 1997.
7. Laurent Fiedler, Le roman contemporain, Paris, Seuil, 1998.
8. Jean-Pierre Goldenstein, Entrées en littérature, Paris, Hachette, 1990.
9. Mireille Naturel, Pour la littérature. De l’extrait à l’oeuvre, Paris, CLE Internationnal, 1995.
10. Isabelle Nières-Chevrel, Introduction à la littérature de jeunesse, Paris, Didier, 2009.
11. Annie Oliver, Le Biographique, Paris, Hatier, 2001.
12. Nathalie Prince, La littérature de jeunesse - 2e éd. - Pour une théorie littéraire, Paris, Armand Colin, 2015.
13. Yves Stalloni, La Littérature française en 100 romans, Paris, Chêne, 2018.
14. Marie-Madeleine Touzin, L' Écriture autobiographique, Paris, Bertrand-Lacoste, 1993.
15. Damien Zanone, L’Autobiographie, Paris, Ellipses, 1996.
16. wybrane artykuły z czasopism : Nouvelle Revue Pédagogique, Le Français dans le Monde, Etudes de Linguistique Appliquée, Les Cahiers pédagogiques, Języki Obce w Szkole
Teksty – wybrane utwory literatury pięknej i literatury dla dzieci i młodzieży
W cyklu 2024L:
Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Zajęcia odbywają się w formie mieszanej: 14 godzin stacjonarnie i 16 godzin asynchronicznie poprzez uniwersytecką platformę Kampus. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: