Gramatyka języka francuskiego 4100-1SGJF
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie gramatyki języka francuskiego z perspektywy zdania prostego.
Celem kursu jest prawidłowe stosowanie form językowych w zdaniu prostym w określonej funkcji dyskursywnej, w grupie rzeczownika i w grupie czasownika.
Tematyka zajęć:
1. Elementy zdania i ich funkcje. Grupa rzeczownika i grupa czasownika.
2. Rzeczownik i jego determinanty: rodzajniki nieokreślone, określone i cząstkowe oraz wyrażenia ilościowe.
3. Zaimki przymiotne dzierżawcze, wskazujące, pytające i nieokreślone.
4. Przymiotniki: formy, stopniowanie, miejsce w zdaniu.
5. Podział czasowników i odmiana form osobowych w czasie teraźniejszym trybu oznajmującego.
6. Zaimki rzeczowne osobowe w funkcji dopełnienia bliższego i dalszego.
7. Zaimki przysłowne (en, y) w funkcji dopełnienia.
8. Zaimki względne proste.
9. Przysłówki: formy i miejsce w zdaniu.
10. Rodzaje zdań prostych.
W cyklu 2025Z:
Przedmiot obejmuje kształcenie w zakresie gramatyki języka francuskiego z perspektywy zdania prostego. Tematyka zajęć: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2025Z: obowiązkowe języki obce | Ogólnie: obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Umiejętności:
1. Student stosuje odpowiednie formy językowe w określonej funkcji dyskursywnej w zakresie zdania prostego. (S1_U01)
2. Student tworzy wypowiedź za pomocą zdań prostych, adekwatną do sytuacji komunikacyjnej. (S1_U02)
Kompetencje społeczne:
1. Student bierze udział w realizacji zadań językowych w grupie. (S1_K01)
2. Student wykorzystuje w praktyce wskazówki ekspertów w dziedzinie. (S1_K02)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
1. Rozwiązywanie zadań językowych.
2. Praca w grupie.
ZALICZENIE ZAJĘĆ
Podstawą zaliczenia zajęć jest:
1. obecność na zajęciach. Student ma prawo do 2 nieobecności.
2. praca własna studenta na platformie Kampus (minimum 60%).
3. zaliczenie testów cząstkowych z określonych partii materiału (minimum 60%)
4. test końcowy z całości materiału (minimum 60%).
Metody i kryteria oceniania
Studenci są oceniani na skali 300 punktów, podzielonych w następujący sposób:
1. Ćwiczenia na platformie Kampus (praca własna studenta) - 100 punktów
2. Cząstkowe prace pisemne (4x25) - 100 punktów
3. Test końcowy (1x100) - 100 punktów
Ocena końcowa jest obliczana wg następującej skali (próg zaliczenia: 60%)
60%-69% (180–207 punktów): 3
70%-79% (208–237 punktów): 3,5
80%-85% (238–255 punktów): 4
86%-92% (256–276 punktów): 4,5
93%-100% (277–300 punktów): 5
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Gramatyka opisowa
1. Delatour, Y., et alli. 2004, Nouvelle grammaire du français. Cours de civilisation française de la Sorbonne, Paris: Hachette
2. De Salins, G., 1996, Grammaire pour l’enseignement/apprentissage du FLE, Paris: Didier/Hatier
3. Poisson-Quinton S. Et all. 2002. Grammaire expliquée du français. Paris. Clé International.
4. Di Giura, M. et all. 2015. Grammaire contrastive for English speakers. A1/A2. Clé International.
5. Przestaszewski L., Rudawska J., Gramatyka francuska dla każdego, 2005
Zestawy ćwiczeń
1. Akyüz A., et alli, 2006, Les 500 exercices de grammaire, Paris : Hachette FLE
Niveaux : A1, A2, B1
2. Akyüz A., et alli, 2019, Exercices de grammaire. En contexte. Paris : Hachette FLE Niveaux : A1, A2, B1
3. Glaud L., Lannier M., Loiseau Y. 2015. Grammaire essentielle du français A1/A2. Paris. Didier.
4. Glaud L., Loiseau Y., Merlet E. 2015. Grammaire essentielle du français B1. Paris. Didier.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: