Naturalne i antropogeniczne procesy strefy brzegowej Bałtyku; technologie czystej energii – Pobrzeże 4030-KTPOB
Zajęcia terenowe mają na celu zapoznanie studentów z krajobrazem glacjalnym i budową geologiczną Pobrzeża Gdańskiego, np. odsłonięciach klifowych Kępy Swarzewskiej i wschodniej części Pobrzeża Koszalińskiego, np. na Wysoczyźnie Żarnowieckiej i w Słowińskim Parku Narodowym. Na odcinku wybrzeża pomiędzy Helem a Łebą uczestnicy kursu poznają współczesne procesy strefy brzegowej, budowę plaży, mikroformy dna piaszczystego związane z falowaniem i prądami morskimi. Szczególny nacisk położony jest na procesy niszczenia brzegów morskich, zarówno na klifowym (Jastrzębia Góra) i wydmowym (Mierzeja Łebska) odcinku wybrzeża. Studenci poznają różnego typu umocnienia brzegu zapobiegające dalszej erozji i osuwiskom (Rozewie, Jastrzębia Góra, Półwysep Helski, port we Władysławowie). Na obszarze Słowińskiego Parku Narodowego zapoznają się z procesami eolicznymi, roślinnością środowiska wydmowego oraz problemami ochrony tego obszaru. Podczas pobytu w elektrowni szczytowo-pompowej, studenci poznają jej budowę, zasady działania, jej wpływ na środowisko przyrodnicze. Problematyka pozyskiwania tzw. czystej energii jest poruszana też w czasie wizyty przy elektrowni wiatrowej Łebcz-Gnieżdzewo-Swarzewo i przy zabudowaniach niedokończonej elektrowni jądrowej w Żarnowcu. W Stacji Morskiej UG w Helu studenci biorą udział w wykładach i zajęciach prowadzonych przez oceanografów i biologów - specjalistów z Uniwersytetu Gdańskiego. Zajęcia dotyczą ekosystemu Morza Bałtyckiego, w tym Zatoki Puckiej, ochrony i introdukcji ssaków morskich (foki, morświny).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć terenowych student:
Wiedza:
- rozpoznaje struktury sedymentacyjne i opisuje litologię skał klastycznych;
- rozpoznaje zależność pomiędzy budową geologiczną a rzeźbą terenu;
- zna podstawowe ekosystemy Bałtyku;
- zna źródła i sposoby pozyskiwania tzw. czystej energii
- rozumie wpływ warunków naturalnych i antropogenicznych na określone procesy geodynamiczne (osuwiska, sztormy itp.);
Umiejętności:
- dokumentuje obserwacje terenowe (notatki, rysunki, zdjęcia):
- analizuje zmiany środowiska i potrafi je interpretować, zarówno w odniesieniu do procesów współczesnych jak i w zapisie kopalnym;
- wyjaśnia podstawowe zagadnienia związane z zagrożeniami naturalnymi i antropogenicznymi ekosystemu Bałtyku;
- potrafi przeanalizować zalety i wady pozyskiwania energii z różnych źródeł;
Inne kompetencje (w tym społeczne):
- analizuje w sposób interdyscyplinarny problemy ochrony brzegu morskiego oraz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku
- jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych osób biorących udział w tym samym wyjeździe terenowym;
- wyjaśnia i ma świadomość potrzeby ochrony ożywionego i nieożywionego środowiska przyrodniczego i edukacji otoczenia w tym kierunku.
Kryteria oceniania
Student w czasie zajęć uczestniczy zarówno w zajęciach pokazowych, wykładowych, jak i praktycznych. Ocena końcowa wystawiana jest ma podstawie kolokwium zaliczeniowego.
Praktyki zawodowe
Nie są wymagane.
Literatura
Augustowski B (red). 1984 - Pobrzeże Pomorskie. Ossolineum.
Przewoźniak M. (red). 1995 - Ochrona przyrody w rejonie Gdańskim. Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Rudowski S. 1986 - Środowisko sedymentacyjne rewowego wybrzeża morza bezpływowego na przykładzie południowego Bałtyku. Studia
Geologica Polonica 87, 1-74.
Duxbury A.C. i in., 2002 - Oceany świata. PWN.
Cyberski, J. (red). 2005 - Stan i zagrożenie półwyspu Helskiego. Wydawnictwo Gdańskie.
Piotrowska H. (red). 1997 - Przyroda Słowińskiego Parku Narodowego. Bogucki Wydawnictwo Naukowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: