Geologia II 4030-GEO2
Celem zajęć jest nauczenie studentów rozpoznawania minerałów skałotwórczych oraz identyfikacji na podstawie składu mineralnego skał magmowych, osadowych i metamorficznych.
Do przeprowadzenia przedmiotu służy skrypt „Materiały do ćwiczeń z geologii dla MSOŚ” opracowany przez pracowników Katedry Geologii Basenów Sedymentacyjnych na Wydziale Geologii UW.
Na cykl 30 godzin spotkań składają się następujące zagadnienia dydaktyczne:
1. Omówienie cech fizycznych i chemicznych minerałów: twardość, łupliwość, barwa i barwa rysy, połysk, postać i pokrój minerału, reakcja z kwasem solnym lub alizaryną, oraz cechy specjalne (smak, palność, sprężystość, właściwości magnetyczne i inne).
2. Zastosowanie cech fizycznych i chemicznych minerałów do rozpoznania i prawidłowego nazwania minerałów skałotwórczych skał magmowych, osadowych i metamorficznych.
3. Omówienie cech tekstualnych skał i związek cech tekstualnych z genezą skał.
4. Nabycie umiejętności rozróżnienia trzech podstawowych typów genetycznych skał: magmowych, osadowych i metamorficznych na podstawie ich cech tekstualnych oraz na podstawie składu mineralnego.
5. Opis teksturalny, skład mineralny, klasyfikacja i nazewnictwo skał magmowych, w tym głębinowych, wulkanicznych i żyłowych.
6. Opis teksturalny, skład mineralny, klasyfikacja i nazewnictwo skał osadowych.
7. Opis teksturalny, skład mineralny, klasyfikacja i nazewnictwo skał metamorficznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student umie przeprowadzić podstawowe doświadczenia makroskopowe służące rozpoznaniu cech fizycznych lub chemicznych minerałów, jak twardość minerału, barwa i barwa rysy, pokrój minerału, postać, połysk minerału, reakcja z kwasem solnym lub alizaryną, oraz rozpoznać cechy specjalne (smak, palność, sprężystość, właściwości magnetyczne, iryzacja, pleochroizm).
Student umie rozpoznać i nazwać na podstawie makroskopowych doświadczeń minerały skałotwórcze z grupy krzemianów, tlenków i wodorotlenków Fe i Al., węglanów Ca, Mg i Fe, chlorków, siarczanów i siarczków Fe, Pb, Zn.
Student zna terminologię służącą do opisania cech teksturalnych skał. Prawidłowo identyfikuje na podstawie cech tekstualnych genezę skał magmowych (w tym genezę głębinową, wulkaniczną i żyłową), osadowych i metamorficznych. Umie sklasyfikować skały do odpowiedniej grupy skał magmowch, osadowych lub metamorficznych. Umie rozpoznać i nazwać skały należące do wymienionych grup skał i ponadto nazwać skałę stosując klasyfikację opartą o skład chemiczny. Umie rozpoznać i prawidłowo nazwać skały magmowe felsytowe, obojętne i maficzne o genezie głębinowej wulkanicznej i żyłowej. Umie rozpoznać i prawidłowo nazwać skały osadowe o genezie detrytycznej, a ponadto węglany, ewaporaty, skały powstające w wyniku procesów diagenezy oraz kaustobiolity. Zna terminologię służącą opisaniu tekstur oraz umie rozpoznać skład mineralny skał metamorficznych. Prawidłowo rozpoznaje różne typy skał metamorficznych, w tym łupki, gnejsy, zieleńce, fyllity i granulity.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia prowadzone są w oparciu o system wejściówkowy, polegający na samodzielnym przygotowaniu się do ćwiczeń na podstawie skryptu w domu i sprawdzeniu tej wiedzy na początku ćwiczeń przez prowadzącego w postaci 2-3 pytań testowych zwanych wejściówką. Wejściówki są oceniane na punkty. Celem punktów na wejściówkach jest uzbieranie minimum 51% punktów, aby zostać dopuszczonym do kolokwium.
Na ćwiczeniach dopuszczalne są DWIE nieobecności w semestrze, ale TYLKO JEDNA może być nieusprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim.
Opuszczone ćwiczenia – ze zwolnieniem lekarskim lub bez – muszą być odrobione indywidualnie w następnym tygodniu. Termin odrobienia jest poza godzinami ćwiczeń, w godzinach ustalonych z prowadzącym.
Zaliczenie ćwiczeń jest na końcową ocenę. Końcowa ocena wystawiana jest na podstawie dwóch kolokwiów cząstkowych:
- KOLOKWIUM 1 : przeprowadzone w końcu marca, obejmuje program ćwiczeń 1-5,
- KOLOKWIUM 2 : przeprowadzone w maju; wersja „Mała” obejmuje program ćwiczeń 6-9, wersja „Duża” obejmuje program ćwiczeń 1-9.
KOLOKWIA 1 i 2 Składają się z dwóch części: z PISEMNEGO TESTU z teoretycznej części ćwiczeń na podstawie skryptu do ćwiczeń oraz z OPISU I ROZPOZNAWANIA minerałów i skał (tzw. część praktyczna).
Warunkiem koniecznym dopuszczania do KOLOKWIUM 1 i KOLOKWIUM 2 jest obecność na ćwiczeniach (wliczamy w to również odrobione ćwiczenia) i uzyskanie min. 51% punktów z wejściówek. NIESPEŁNIENIE jednego lub obu tych kryteriów spowoduje NIEDOPUSZCZENIE do kolokwium i niezaliczenie ćwiczeń bez możliwości poprawy.
Przypadki niezaliczenia semestru z wpisaniem oceny ndst do USOS mogą wyniknąć z następujących sytuacji:
- niedopuszczenie do kolokwium w wyniku niespełnienia kryteriów,
- uzyskanie oceny niedostatecznej z KOLOKWIUM 2.
Poprawa oceny niedostatecznej z ćwiczeń przysługuje TYLKO RAZ, w terminie poprawkowym, który odbędzie się w czerwcu, nie później niż przed dniem egzaminu z geologii. Student poprawia wtedy KOLOKWIUM w tej wersji, której nie zaliczył, tj. „Małej” lub „Dużej”. Od oceny uzyskanej w czerwcowym terminie NIE PRZYSŁUGUJE prawo dodatkowej poprawy we wrześniu.
Osoby, które nie zaliczyły ćwiczeń z planisekcji w sesji poprawkowej semestru zimowego, mogą warunkowo uczestniczyć na ćwiczeniach w semestrze letnim. Przysługuje im prawo jednokrotnej poprawy planisekcji w czerwcu 2015. Warunkiem dopuszczenia do tej poprawy będzie jednak uprzednie pozytywne zaliczenie kolokwiów z części skałkowej.
Przypadki losowe, których nie regulują powyższe ustalenia, będą rozstrzygane indywidualnie przez koordynatora ćwiczeń oraz Kierownika MSOŚ na podstawie pisemnego podania studenta złożonego do Sekretariatu MSOŚ.
Praktyki zawodowe
Nie są wymagane.
Literatura
„Materiały do ćwiczeń z geologii dla MSOŚ” – skrypt przygotowany przez pracowników Katedry Geologii Basenów Sedymentacyjnych Wydziału Geologii UW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: