Fizjologia z elementami fizjologii klinicznej 3900-3F-FIZ
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu fizjologii człowieka w sposób zintegrowany z zachowaniem proporcji między niezbędną informacją o mechanizmach molekularnych a działaniem mechanizmów regulacji i adaptacji ogólnoustrojowych ze szczególnym uwzględnieniem utrzymania stałości środowiska wewnętrznego organizmu człowieka. Zapoznanie studenta z fizjologią układu nerwowego i narządów zmysłów, układu hormonalnego i endokrynną kontrolą rozrodu człowieka, fizjologią krwi, układu krążenia, układu oddechowego, mięśni poprzecznie prążkowanych i gładkich, funkcji układu pokarmowego w dostarczaniu składników pokarmowych, działania układu moczowego, znaczenia mechanizmów homeostazy oraz procesami towarzyszącymi starzeniu się organizmu i znaczenia prozdrowotnej aktywności fizycznej (exercise for prescription). Opanowanie umiejętności odróżniania prawidłowego przebiegu procesów życiowych od przebiegu nieprawidłowego, chorobowego. Zapoznanie studenta z różnymi technikami badawczymi ze szczególnym uwzględnieniem ich interpretacji i zastosowania klinicznego. Kształtowanie zdolności do samodzielnej interpretacji podstawowych norm fizjologicznych. Rozwijanie i kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia w oparciu o metody nauczania problemowego oraz rozumienia powiązań fizjologii z dyscyplinami klinicznymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Studentka/Student w zakresie wiedzy zna i rozumie:
B.W1. gospodarkę wodno-elektrolitową w układach biologicznych
B.W2. równowagę kwasowo-zasadową i mechanizm działania buforów oraz ich znaczenie w homeostazie ustrojowej
B.W19. podstawy pobudzenia i przewodzenia w układzie nerwowym oraz wyższe czynności nerwowe, a także fizjologię mięśni prążkowanych i gładkich
B.W20. czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka oraz zależności między nimi
B.W21. procesy zachodzące podczas starzenia się organizmu i zmiany w funkcjonowaniu narządów związane ze starzeniem
B.W22. podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresy norm i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów
Umiejętności: Studentka/Student w zakresie umiejętności potrafi:
B.U7. wykonywać proste testy czynnościowe oceniające funkcjonowanie organizmu człowieka jako układu regulacji stabilnej (testy obciążeniowe i wysiłkowe)
B.U8. korzystać z medycznych baz danych oraz właściwie interpretować zawarte w nich informacje potrzebne do rozwiązywania problemów z zakresu nauk podstawowych i klinicznych
B.U11. planować i wykonywać badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i formułować wnioski
Kompetencje społeczne: Studentka/Student w zakresie kompetencji jest przygotowana do:
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
Kryteria oceniania
Praca pisemna na podstawie wybranego artykułu z dziedziny nauki medyczne i nauki o zdrowiu; szczegółowe zasady przygotowania pracy oraz kryteria zaliczenia zamieszczone na platformie e-learning Campus UW.
Literatura
Literatura podstawowa:
Brzozowski T. Konturek fizjologia człowieka. Wyd. Edra Urban & Partner Wrocław 2019
Silverthorn DU (red. naukowa Beata Ponikowska). Fizjologia człowieka; Zintegrowane podejście. Wyd. lekarskie PZWL Warszawa 2018
Literatura uzupełniająca:
Cudnoch-Jędrzejewska A, Puchalska L, Kowara M. Fizjologia i patofizjologia. Wyd. Edra Urban & Partner Wrocław 2024
Hall JE, Hall ME. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. Elsevier Health Sciences 2016
Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej BUW https://www.buw.uw.edu.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: