Biologia rozwoju 3900-1BR-N
Wykład: zagadnienia wstępne dotyczące rozwoju, gametogeneza, zapłodnienie i rozwój przedimplantacyjny, implantacja zarodka w macicy, gastrulacja, oddziaływania indukcyjne listków zarodkowych podczas gastrulacji, podstawy organogenezy i przykład szczegółowy: powstawanie kończyny, determinacja płci i rozwój fenotypu płciowego, teratogeneza.
Laboratorium: gametogeneza – spermatogeneza, gametogeneza – oogeneza, zapłodnienie, rozwój przedimplantacyjny, implantacja zarodka i wczesny rozwój poimplantacyjny, późny rozwój poimplantacyjny, łożysko i błony płodowe.
Zaliczenie i egzamin: pisemne
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykład:
Wiedza: Student zna i rozumie:
A.W1. mianownictwo embriologiczne
A.W4. stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i łożyska, etapy rozwoju poszczególnych narządów oraz wpływ czynników szkodliwych na rozwój zarodka i płodu (teratogennych)
B.W26. zasady prowadzenia badań naukowych służących rozwojowi medycyny
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Laboratorium:
Wiedza: student zna i rozumie:
A.W1. mianownictwo embriologiczne
A.W4. stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i łożyska, etapy rozwoju poszczególnych narządów oraz wpływ czynników szkodliwych na rozwój zarodka i płodu (teratogennych)
B.W26. zasady prowadzenia badań naukowych służących rozwojowi medycyny
Umiejętności: student potrafi
A.U1. obsługiwać mikroskop optyczny
A.U2. rozpoznawać w obrazach mikroskopowych struktury odpowiadające narządom, tkankom, komórkom i strukturom komórkowym, opisywać i interpretować ich budowę oraz relacje między budową i funkcją
A.U5. posługiwać się w mowie i w piśmie mianownictwem embriologicznym
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K13. uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin będzie mieć formę testową, próg zaliczenia to 60%. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na wykładach (obecność obowiązkowa, dozwolona jedynie 1 nieobecność) oraz zaliczenie laboratoriów.
Laboratorium:
Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie: obecności (dozwolona jest jedynie 1 nieobecność na laboratorium) i kolokwium zaliczeniowego w formie testu (próg zaliczenia 60%). W czasie laboratoriów studenci wypełniają protokoły przygotowane przez prowadzących.
W zakres kolokwium i egzaminu wchodzą wiadomości przekazane przez prowadzącego w czasie zajęć oraz zawarte w zaleconej przez prowadzącego literaturze.
O ocenie z przedmiotu decyduje ocena z egzaminu pisemnego.
Literatura
Wykłady:
„Embriologia” T.W. Sadler
„Embriologia” H. Bartel
„Podstawy embriologii zwierząt i człowieka” C. Jura, J. Klag
„Zarys organogenezy” Z. Bielańska-Osuchowska
„Developmental Biology” S.F. Gilbert, M.J.F. Barresi
Laboratorium:
„Embriologia” T.W. Sadler
„Embriologia” H. Bartel
„Podstawy embriologii zwierząt i człowieka” C. Jura, J. Klag
„Zarys organogenezy” Z. Bielańska-Osuchowska
„Developmental Biology” S.F. Gilbert, M.J.F. Barresi “Essential Reproduction” M.H. Johnson
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: