Anatomia 3900-1A-N
Przedmiot „Anatomia” realizowany w trakcie pierwszego roku studiów ma za zadanie przekazanie studentom wiedzy z zakresu budowy i czynności ciała ludzkiego. Stanowi to podstawę do dalszej nauki innych przedmiotów ogólnych oraz przedmiotów klinicznych. Wiadomości przyswojone przez studentów będą niezbędne m. in. do interpretacji i oceny różnic między prawidłowymi i patologicznymi obrazami makroskopowymi. Przedmiot jest podzielony na osiem (preparatów): klatka piersiowa, kończyna górna, brzuch, miednica, kończyna dolna, czaszka, głowa, szyja i narządy zmysłów, mózgowie i drogi nerwowe.
Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu anatomii prawidłowej i topograficznej w zakresie omawianych preparatów jako wprowadzenie do zajęć praktycznych (kończyna górna, klatka piersiowa, brzuch i miednica, kończyna dolna, czaszka, głowa, szyja i narządy zmysłów, mózgowie i drogi nerwowe). Dodatkowo wykłady obejmują zagadnienia z zakresu anatomii rozwojowej w zakresie omawianych narządów.
Seminaria są poświęcone dyskusji nad szeroko rozumianymi zagadnieniami anatomii klinicznej.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu praktycznej umiejętności rozpoznawania struktur anatomicznych na preparatach kostnych oraz formalinowych, a także analizie stosunków topograficznych między omawianymi elementami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student/Studentka po zaliczeniu przedmiotu zna i rozumie:
W1: budowę ciała ludzkiego w ujęciu topograficznym: kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, grzbiet, brzuch, miednica, głowa, szyja (A.W1).
W2: budowę ciała w ujęciu czynnościowym: układ narządu ruchu, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowo-płciowy, układ nerwowy ośrodkowy, układ nerwowy obwodowy i narządy zmysłów (A.W1).
W3: międzynarodowe mianownictwo anatomiczne w języku polskim i łacińskim lub angielskim (A.W1).
W4: mikroarchitekturę wybranych struktur anatomicznych i narządów (A.W3)
W5: etapy rozwoju wybranych układów i narządów (A.W4)
Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu przedmiotu potrafi:
U1: wyjaśniać anatomiczne podstawy badania przedmiotowego (A.U3),
U2: wnioskować o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii: zdjęcia przeglądowe, badania z użyciem środków kontrastowych, tomografia komputerowa oraz magnetyczny rezonans jądrowy (A.U4),
U3: posługiwać się w mowie i piśmie polskim i międzynarodowym mianownictwem anatomicznym
Kompetencje społeczne: Student/Studentka po zaliczeniu przedmiotu jest gotów/jest gotowa do:
K_K3 przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta
K_K4 podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby
K_K5 dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych
K_K7 korzystania z obiektywnych źródeł informacji
K_K8 formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K13 uczenia się przez całe życie, w tym korzystania z najnowszej literatury fachowej (także obcojęzycznej) oraz z rad ekspertów
K_K14 zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
egzamin (praktyczny i teoretyczny po II sem.)
I. Warunki zaliczenia przedmiotu:
1) Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z 5 kolokwiów cząstkowych (dwóch w I semestrze i trzech w II semestrze) których treści są zgodne z efektami uczenia zawartymi w sylabusie oraz kontroli obecności. Znajomość materiału omawianego na wykładach obowiązuje podczas kolokwiów oraz na egzaminie.
2) Na ćwiczenia student zobowiązany jest być przygotowanym merytorycznie z zakresu bieżących zagadnień przewidzianych w planie zajęć: weryfikacja wiedzy studentów odbywa się systematycznie. Formę weryfikacji tej wiedzy prowadzący omawia na pierwszych zajęciach podając szczegółowo treści, terminy i sposób oceniania. Brak przygotowania do ćwiczeń może skutkować koniecznością ich zaliczenia u Koordynatora przedmiotu lub wyznaczonego nauczyciela akademickiego.
3) Terminy kolokwiów z Anatomii są podane przed rozpoczęciem semestru na tablicy ogłoszeń przed wejściem do Pracowni Anatomii Prawidłowej. Kolokwium składa się z dwóch części – praktycznej i teoretycznej.
4) Warunkiem przystąpienia do kolokwium jest zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną.
5) Forma kolokwium (zdalna lub stacjonarna) jest zależna od aktualnie panującej sytuacji epidemicznej i obowiązujących zarządzeń Rektora i Dziekana.
6) Część praktyczna kolokwium, tzw. „szpilki” obejmuje rozpoznanie 30 struktur anatomicznych na preparatach. Za prawidłową odpowiedź uznaje się rozpoznanie struktury anatomicznej zarówno w języku polskim i łacińskim. Kryteria oceny:
a) brak odpowiedzi lub błędne rozpoznanie struktury – 0 pkt.
b) odpowiedź niepełna (np. nieuwzględnienie strony ciała), częściowo błędna (np. podanie złej strony ciała) lub drobne błędy gramatyczne w mianach polskich lub łacińskich – 1 pkt.
c) w pełni poprawna odpowiedź – 2 pkt.
Maksymalnie można uzyskać 60 pkt. Warunkiem zaliczenia części praktycznej jest uzyskania minimum 60%, tj. 36 pkt. Zaliczenie części praktycznej warunkuje przystąpienie do części teoretycznej.
7) Część teoretyczna kolokwium w warunkach stacjonarnych odbywa się w postaci testowej. Test wielokrotnego wyboru (MCQ) obejmuje 50 pytań z pięcioma odpowiedziami, z których tylko jedna jest prawidłowa. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% z 50 czyli 30 punktów.
8) W przypadku weryfikacji wiedzy odbywającej się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (platform do nauczania zdalnego) o postaci kolokwium (testowej, opisowej lub ustnej) decyduje koordynator przedmiotu.
9) Kolokwium zdalne odbywa się w czasie rzeczywistym podczas połączenia, które może być rejetrowane, z nauczycielem akademickim prowadzącym kolokwium.
10) Student przystępujący do kolokwium musi posiadać dostęp do kamery, komputera i łącza internetowego pozwalającego na dwukierunkowe połączenia audio/video. Kamera może być zainstalowana na innym urządzeniu niż komputer, na którym student udziela odpowiedzi.
11) W trakcie trwania kolokwium student musi mieć stale uruchomioną skierowaną na siebie kamerę i włączony mikrofon.
12) Student ma obowiązek przebywania w miejscu zapewniającym samodzielną pracę podczas kolokwium zdalnego.
13) W przypadku nieprzestrzegania obowiązków, o których mowa w pkt. 10–12 kolokwium w odniesieniu do studenta naruszającego powyższe może zostać przerwane, co jest jednoznaczne z otrzymaniem przez studenta oceny niedostatecznej.
14) W trakcie kolokwium ustnego student udziela odpowiedzi na 3 pytania, za każde z pytań może otrzymać max. 10 pkt.
15) Warunkiem zdania części ustnej jest uzyskanie min. 18 z 30 możliwych do uzyskania punktów.
16) Warunkiem zdania kolokwium są oceny pozytywne z obu części.
17) Niezaliczenie części praktycznej jest równoznaczne z uzyskaniem oceny niedostatecznej z kolokwium.
18) Maksymalna liczba punktów, które można uzyskać z części praktycznej i teoretycznej wynosi 110 pkt.
Skala ocen obowiązująca przy zaliczeniach kolokwiów:
0–65 pkt. – ndst. (2,0)
66–75 pkt. – dst. (3,0)
76–84 pkt. – dst+ (3,5)
85–92 pkt. – dobry (4,0)
93–101 pkt. – dobry+ (4,5)
102–110pkt. – bdb (5,0)
19) Kolokwia praktyczne sprawdzane przez koordynatora danej tury lub osoby przez niego wyznaczone i są do wglądu u nauczyciela akademickiego prowadzącego daną grupę. Kolokwia testowe są sprawdzane przy pomocy szablonu – nie ma do nich wglądu.
20) Kolokwium poprawkowe I odbywa się u nauczyciela akademickiego prowadzącego ćwiczenia. Kolokwium poprawkowe II odbywa się u Koordynatora lub wyznaczonego nauczyciela akademickiego.
21) Studenci, którzy nie zaliczą wszystkich kolokwiów nie uzyskają zaliczenia semestru. Student może przystąpić do zaliczenia warunkowego zgodnie z Regulaminem Studiów – w czasie zimowej lub letniej sesji egzaminacyjnej. Kolokwium warunkowe obejmuje treści programowe z całego semestru (wykłady i ćwiczenia).
22) Podczas kolokwiów zabrania się korzystania z jakichkolwiek pomocy naukowych oraz urządzeń umożliwiających wizualną rejestrację tekstów lub porozumiewanie się z innymi osobami na odległość (np. telefon komórkowy). Zachowanie Studenta wskazujące na posiadanie pomocy lub urządzeń o których mowa powyżej, albo stwierdzenie takich urządzeń będzie skutkowało automatycznym uzyskaniem oceny niedostatecznej z kolokwium i może powodować skierowanie sprawy do Komisji Dyscyplinarnej dla Studentów.
23) Materiały zaliczeniowe tj. karta odpowiedzi i egzemplarz testu są własnością Pracowni Anatomii Prawidłowej i niedopuszczalne jest zabieranie ich przez Studentów.
II. Warunki zaliczenia egzaminu
1) Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia przedmiotu (zgodnie z punktem I niniejszego załącznika do regulaminu).
2) Egzamin z przedmiotu odbywa się w sesji letniej i składa się z dwóch części: praktycznej i teoretycznej.
3) Terminy poszczególnych części egzaminu i egzaminów poprawkowych są podawane do wiadomości studenta, co najmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem.
4) Część praktyczna odbywa się na terenie Pracowni Anatomii Prawidłowej.
5) Zaliczenie części praktycznej egzaminu tzw. „szpilki” warunkuje przystąpienie do części teoretycznej. Podstawą zaliczenia części praktycznej jest udzielenie minimum 60% prawidłowych odpowiedzi. Kryteria oceniania są zawarte w regulaminie egzaminu praktycznego, który stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
6) Niezaliczenie części praktycznej jest równoznaczne z uzyskaniem oceny niedostatecznej z egzaminu.
7) Forma egzaminu jest zależna od aktualnie panującej sytuacji epidemicznej i wynika z Zarządzeń Rektora Uniwersytetu Warszawskiego
8) Część teoretyczna egzaminu w warunkach stacjonarnych odbywa się w postaci testu, który obejmuje 100 pytań, albo pracy pisemnej składającej się z 10 pytań obejmujących treści programowe. Test wielokrotnego wyboru (MCQ) zawiera pytania z pięcioma odpowiedziami, z których tylko jedna jest prawidłowa. Za część teoretyczną można uzyskać maksymalnie 100 pkt., a warunkiem jej zaliczenia jest udzielenie minimum 60 prawidłowych odpowiedzi.
9) W przypadku weryfikacji wiedzy odbywającej się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (platform do nauczania zdalnego) o postaci egzaminu decyduje koordynator przedmiotu.
10) Egzamin zdalny może odbywać się w postaci pisemnej lub odpowiedzi ustnej w czasie rzeczywistym, podczas połączenia z nauczycielem akademickim prowadzącym egzamin.
11) Student przystępujący do egzaminu musi posiadać dostęp do kamery, komputera i łącza internetowego pozwalającego na dwukierunkowe połączenia audio/video. Kamera może być zainstalowana na innym urządzeniu niż komputer, na którym student udziela odpowiedz.
12) W trakcie trwania egzaminu student musi mieć stale uruchomioną skierowaną na siebie kamerę i włączony mikrofon.
13) Student ma obowiązek przebywanie w miejscu zapewniającym samodzielną pracę podczas egzaminu zdalnego.
14) W przypadku nieprzestrzegania obowiązków, o których mowa w pkt. 12-15 egzamin w odniesieniu do studenta naruszającego powyższe może zostać przerwany, co jest jednoznaczne z otrzymaniem przez studenta oceny niedostatecznej.
15) W trakcie egzaminu ustnego student udziela odpowiedzi na 5 pytań, za każde z pytań może otrzymać max. 20 pkt.
16) Warunkiem zdania części ustnej jest uzyskanie min. 60 ze 100 możliwych do uzyskania punktów.
17) Końcowy wynik egzaminu stanowi sumę punktów uzyskanych z egzaminu praktycznego i części teoretycznej Maksymalna liczba punktów, które można uzyskać z części praktycznej i teoretycznej wynosi 160 pkt. Skala ocen obowiązująca podczas egzaminu:
0-96 – 2,0
97-109- 3,0
110-122 – 3,5
123-135 – 4,0
136-147 – 4,5
148-160 – 5,0
18) Powyższe kryteria obowiązują na zaliczeniach i egzaminach, w tym również poprawkowych.
19) Warunkiem zdania egzaminu są oceny pozytywne uzyskane z części praktycznej i teoretycznej.
20) Student, który w I terminie zaliczył część praktyczną, w II terminie zdaje tylko część teoretyczną.
21) Podczas egzaminu zabrania się korzystania z jakichkolwiek pomocy naukowych oraz urządzeń umożliwiających wizualną rejestrację tekstów egzaminacyjnych lub porozumiewanie się z innymi osobami na odległość (np. telefon komórkowy). Zachowanie Studenta wskazujące na posiadanie pomocy lub urządzeń o których mowa powyżej, albo stwierdzenie takich urządzeń będzie skutkowało automatycznym uzyskaniem oceny niedostatecznej na egzaminie i może powodować skierowanie sprawy do Komisji Dyscyplinarnej dla Studentów.
22) Materiały egzaminacyjne tj. karta odpowiedzi i egzemplarz testu są własnością Pracowni Anatomii Prawidłowej, toteż zabrania się zabierania ich przez Studentów.
III. Kryteria oceny końcowej:
1) Na ocenę końcową składa się suma średniej ocen z kolokwiów i ocena z egzaminu.
2) Średnia ocen z kolokwiów stanowi 30% oceny końcowej.
3) Ocena z egzaminu stanowi 70% oceny końcowej.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1) Bochenek A., Reicher M. Anatomia człowieka t. 1- 5; Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016.
2) Gould D.J. (red. pol. J. Moryś) Neuroanatomia BRS. wyd. Edra Urban&Partner, Wrocław 2021, wyd. 6
3) Moore Keith L. and Dalley Arthur F. – Anatomia kliniczna t. 1-2; wyd. MedPharm, Wrocław 2015, wyd. 1
4) Spodnik JH.: Mianownictwo anatomiczne polsko-angielsko-łacińskie. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022, wyd. 2
Literatura uzupełniająca:
1) Łasiński W. Anatomia głowy dla stomatologów, PZWL, Warszawa 1993, wyd. VI.
2) Hudak R., Kachlik D., Volny O.: Mermorix anatomia. Edra Urban & Partner, Wrocław 2024, wyd. 2
Atlasy anatomiczne:
1) Sobotta J. Atlas anatomii człowieka t. 1-3; wyd. Edra Urban&Partner, Wrocław 2024, wyd. 25
2) Schunke M., Schulte E., Schumacher H. Prometeusz Atlas Anatomii Człowieka t. I-III, wyd. MedPharm Polska, Wrocław 2017, wyd. II.
3) Weir J., Abrahams P. H. Atlas Obrazowy Anatomii Człowieka. Wyd. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2005, wyd. I.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: