Fizjologia z elementami fizjologii klinicznej 3900-2FIZ-N
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu fizjologii człowieka w sposób zintegrowany z zachowaniem proporcji między niezbędną informacją o mechanizmach molekularnych a działaniem mechanizmów regulacji i adaptacji ogólnoustrojowych ze szczególnym uwzględnieniem utrzymania stałości środowiska wewnętrznego organizmu człowieka. Zapoznanie studenta z fizjologią układu nerwowego i narządów zmysłów, układu hormonalnego i endokrynną kontrolą rozrodu człowieka, fizjologią krwi, układu krążenia, układu oddechowego, mięśni poprzecznie prążkowanych i gładkich, funkcji układu pokarmowego w dostarczaniu składników pokarmowych, działania układu moczowego, znaczenia mechanizmów homeostazy oraz procesami towarzyszącymi starzeniu się organizmu i znaczenia prozdrowotnej aktywności fizycznej (exercise for prescription). Opanowanie umiejętności odróżniania prawidłowego przebiegu procesów życiowych od przebiegu nieprawidłowego, chorobowego. Zapoznanie studenta z różnymi technikami badawczymi ze szczególnym uwzględnieniem ich interpretacji i zastosowania klinicznego. Kształtowanie zdolności do samodzielnej interpretacji podstawowych norm fizjologicznych. Rozwijanie i kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia w oparciu o metody nauczania problemowego oraz rozumienia powiązań fizjologii z dyscyplinami klinicznymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Studentka/Student w zakresie wiedzy zna i rozumie:
B.W1. gospodarkę wodno-elektrolitową w układach biologicznych
B.W2. równowagę kwasowo-zasadową i mechanizm działania buforów oraz ich znaczenie w homeostazie ustrojowej
B.W19. podstawy pobudzenia i przewodzenia w układzie nerwowym oraz wyższe czynności nerwowe, a także fizjologię mięśni prążkowanych i gładkich
B.W20. czynność i mechanizmy regulacji wszystkich narządów i układów organizmu człowieka oraz zależności między nimi
B.W21. procesy zachodzące podczas starzenia się organizmu i zmiany w funkcjonowaniu narządów związane ze starzeniem
B.W22. podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresy norm i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów
Umiejętności: Studentka/Student w zakresie umiejętności potrafi:
B.U7. wykonywać proste testy czynnościowe oceniające funkcjonowanie organizmu człowieka jako układu regulacji stabilnej (testy obciążeniowe i wysiłkowe)
B.U8. korzystać z medycznych baz danych oraz właściwie interpretować zawarte w nich informacje potrzebne do rozwiązywania problemów z zakresu nauk podstawowych i klinicznych
B.U11. planować i wykonywać badania naukowe oraz interpretować ich wyniki i formułować wnioski
Kompetencje społeczne: Studentka/Student w zakresie kompetencji jest przygotowana do:
K_K8. formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji
K_K12. sprawnej organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów oraz krytycznej oceny stopnia zaawansowania w osiąganiu założonych celów
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, zawiera pytania zamknięte (test jedno- wielokrotnej odpowiedzi). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Uzyskane punkty są przeliczane na stopnie wg skali: 94-100% bardzo dobry, 85-93% dobry plus, 76-84% dobry, 68-75% dostateczny plus, 60-67% dostateczny, 0-59% niedostateczny.
Seminarium:
Praca pisemna na podstawie wybranego artykułu z dziedziny nauki medyczne i nauki o zdrowiu; szczegółowe zasady przygotowania pracy oraz kryteria zaliczenia zamieszczone na platformie e-learning Campus UW.
Laboratorium:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji programu zajęć. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę przed lub po każdym bloku tematycznym oraz przedstawienie wyników doświadczenia w formie protokołu. W przypadku uzyskania poniżej 60% punktów, Student przystępuje do kolokwium całościowego (II termin zaliczenia – sesja poprawkowa). Dopuszczalne są 3 usprawiedliwione nieobecności (20% tematów/spotkań) na zajęciach laboratoryjnych. W przypadku większej liczby nieobecności - brak możliwości realizacji efektów uczenia się - skutkuje brakiem zaliczenia laboratorium i niedopuszczeniem do egzaminu.
Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia laboratorium. Pozostałe warunki określa Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,0; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 4,5.
Literatura
Literatura podstawowa:
Brzozowski T. Konturek fizjologia człowieka. Wyd. Edra Urban & Partner Wrocław 2019
Silverthorn DU (red. naukowa Beata Ponikowska). Fizjologia człowieka; Zintegrowane podejście. Wyd. lekarskie PZWL Warszawa 2018
Literatura uzupełniająca:
Cudnoch-Jędrzejewska A, Puchalska L, Kowara M. Fizjologia i patofizjologia. Wyd. Edra Urban & Partner Wrocław 2024
Hall JE, Hall ME. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. Elsevier Health Sciences 2016
Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej BUW https://www.buw.uw.edu.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: