Lektura tekstów współczesnych1 3600-7-HE5-LTW1
Lektura współczesnych tekstów hebrajskich (od XIX w. do czasów obecnych) w dziedzinie judaizmu, myśli syjonistycznej, filozofii żydowskiej, współczesnej literatury hebrajskiej, kultury izraelskiej oraz aktualnych zagadnień Państwa Izrael i społeczeństwa izraelskiego.
Celem ćwiczeń jest lektura i analiza źródeł we współczesnym hebrajskim i udoskonalenie umiejętności studentów w czytaniu, rozumieniu, dyskutowaniu i pisaniu na temat różnych tematów naukowych w hebraistyce. Chodzi o to by żaden tekst lub źródło w języku hebrajskim nie było dla nich przeszkodą w studiowaniu i pisaniu pracy magisterskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych. [K_W01]
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury żydowskiej i izraelskiej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej. [K_W02]
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury żydowskiej i izraelskiej ( z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych). [K_W03]
- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o języku hebrajskim. [K_W04]
- ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Izraela. [K_W08]
- ma rzetelną wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania w języku hebrajskim (współczesnym i/lub klasycznym/martwym). [K_W09]
- ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych Izraela w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową. [K_W10]
Umiejętności: absolwent potrafi
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych judaizmu i Izraela, również na podstawie materiałów źródłowych. [K_U02]
- potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Izraela, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym. [K_U08]
- umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Izraela a zagadnieniami tradycji i współczesności. [K_U09]
- potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/językowej/kulturowej Izraela [ K_U11]
- potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury żydowskiej i izraelskiej. [K_U12]
- potrafi wyselekcjonować i przełożyć na język polski najcenniejsze dzieła hebrajskojęzycznej literatury/piśmiennictwa. [K_U13]
- posługuje się językiem hebrajskim na poziomie co najmniej C1. [K_U15]
- posiada pogłębioną umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej judaizmu i Izraela w języku polskim oraz w języku hebrajskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Izraela. [K_U18]
- posiada pogłębioną umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku hebrajskim. [K_U19]
- potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku hebrajskim. [K_U21]
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- aktywnego nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur. [K_K03]
- otwarcia się na nowe idee i nurty i odmienność kulturową. [K_K05]
- rozumienia i doceniania wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz Izraela. [K_K08]
- aktywnego działania na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i współczesnego Izraela. [K_K10]
- aktywnego działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury żydowskiej i izraelskiej. [K_K11]
Kryteria oceniania
Aktywność i obecność na zajęciach.
Bycie przygotowanym na każde zajęcia, lektura w domu.
Jedna prezentacja na semestr.
* Student może być nieobecny na maksymalnie 2 zajęciach w każdym semestrze
Literatura
Każdego roku literatura jest inna w zależności od wybranego tematu kursu
W cyklu 2024Z:
W pierwszym semestrze będziemy czytać i analizować poezję najważniejszych poetów tzw. pokolenia państwa, czyli tych, którzy zaczęli publikować na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. דליה רביקוביץ |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: