Seminarium licencjackie literaturoznawcze - fińska 3320-ZSLLF
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy seminaryjnej z zakresu literatury i kultury fińskiej. Oznacza to zapoznanie studentów z metodologią pisania tego rodzaju pracy, zbierania literatury przedmiotu oraz materiału źródłowego. W trakcie zajęć studenci wybierają temat pracy seminaryjnej, szukają literatury przedmiotu, referują wybrane przez siebie teksty naukowe i zdają sprawę z postępów własnej pracy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Historia literatury fińskiej I
Historia literatury fińskiej II
Proseminarium licencjackie literaturoznawcze-fińska
Założenia (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza :
- student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury fińskiej oraz współczesnych zjawisk zachodzących w tej literaturze
- operuje terminologią nauk humanistycznych, a zwłaszcza filologicznych
- ma rozeznanie w metodologii badań nad literaturą
Umiejętności:
- student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
- sprawnie referuje literaturę przedmiotu; kompetentnie analizuje teksty literackie; poprawnie formułuje swoje sądy na piśmie; w praktyce stosuje narzędzia właściwe warsztatowi filologa; ma opanowaną technikę pisania pracy naukowej
Kompetencje społeczne:
- student potrafi odpowiednio określić priorytety służące określonego przez siebie i innych zadania
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regonu i kraju
- potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu, korzystając z różnych mediów i form
- ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i literaturze Finlandii
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia rocznego cyklu dydaktycznego jest zatwierdzona przez promotora praca licencjacka.
Kryteria oceniania:
- udział w zajęciach i postępy w pisaniu pracy.
-ocena końcowa zależy od merytorycznego poziomu pracy, od jej poprawności językowej i od staranności w zakresie techniki (przypisy, aneksy itp.)
Literatura
Głowiński Michał, Okopień-Sławińska Aleksandra, Sławiński Janusz 1986. Zarys teorii literatury. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Arlander, Annette 2016. "Mitä tekijä voi tehdä?" Annette Arlander, Laura Gröndahl and Marja Silde (toim.) Tekijä - teos, esitys ja yhteiskunta. TeaTS, Helsinki.
Bahtin, Mihail 1995. Rabelais: keskiajan ja renessanssin nauru. Taifuuni, Helsinki Eskelinen, Markku 2016. Raukoilla rajoilla. Suomenkielisen proosakirjallisuuden historiaa, Siltala, Helsinki.
Foucault, Michel 2006. “Mikä tekijä on?” (orig. Qu’est-ce qu’un auteur? Editions Gallimard, Paris 1994) Suom. Markku Lehtinen. Nuori Voima 1/ 2006, 7-14.
Heikkonen, Elias & Mäkikalli, Aino 2018. Jukola. Suomen kieli ja kirjallisuus Sanoma pro, Helsinki.
Hemming, Mia (2008) Vihreää kirjallisuutta ja tutkimusta. Tieteessä tapahtuu 6/2008
Kaarto, Tomi 2003. Romanttinen tekijäkäsitys, tekijän kuolema ja kirjailijafunktio. Teoksessa Alanko, Outi & Käkelä-Puumala, Tiina (toim.) Kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä. Helsinki: SKS. 163–183.
Kainulainen, Anna (2007) “What a perverse crew we are” Queer-teoreettinen luenta Michael Cunninghamin romaanista A Home at the End of the World, Pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto
Korsisaari, Eva Maria (2003) Keskeisiä kirjallisuudentutkimuksen suuntauksia, Outi Alanko and Tiina Käkelä-Puumala (toim.): Kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä. Helsinki: SKS. 290-309.
Korhonen, Kuisma (2003). Kirjallisuudentutkimuksen alue, in Outi Alanko and Tiina Käkelä-Puumala (toim.): Kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä. Helsinki: SKS. 11-40.
Koskela, L., & Rojola, L. (1997). Lukijan ABC-kirja: Johdatus kirjallisuuden nyjkyteorioihin ja kirjallisuudentutkimuksen suuntauksiin. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Lahtinen, Aino-Maija (2017) Psykoanalyysi ja kirjallisuus (PSYKOANALYYTTINEN KESÄKOULU 3.-5.8.2017 Helsinki, Suomen Psykoanalyyttinen yhdistys)
Laine, T.: ”Miten kokemusta voi tutkia? Fenomenologinen näkökulma.” Teoksessa Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Toimittaneet Juhani Aaltola ja Raine Valli. Jyväskylä: PS-kustannus.
Lassila, Pertti (toim.) (1999) Suomen kirjallisuushistoria 3 - Rintamakirjeistä tietoverkkoihin. Helsinki: SKS.
Lukács, György (Georg) 2013. "Kertoa vai kuvailla – naturalismista ja formalismista", suom. Sanna Isto-Rodenkirschen, Nuori Voima 3/99:9-13.
Minkkinen Hanna-Kaisa (2011) Jälkikoloniaalisen teorian vastaanotto Viron kirjallisuustieteessä. Pro gradu -tutkielma Jyväskylän yliopisto.
Paavolainen, Olavi 1932. Suursiivous eli kirjallisessa lastenkamarissa. Jyväskylä. Gummerus.
Sallamaa, Kari (1994) Kansarintaman valo. Helsinki: SKS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: