Wybrane zagadnienia literatury fińskiej 3320-ZLF71-WZLF
Celem zajęć jest pogłębienie znajomości literatury fińskiej, jej specyfiki lokalnej i uwarunkowań społeczno-kulturowych. Konwersatorium stanowi przegląd ważniejszych zagadnień obecnych w literaturze fińskiej i dla niej charakterystycznych. Pełni także funkcję uzupełniającą wobec odbytego w ciągu poprzednich dwóch lat kursu historii literatury fińskiej, ponieważ kompetencje językowe studentów IV roku umożliwiają im bezpośrednie zapoznanie się z tekstami ważnymi dla literatury fińskiej, a zarazem niedostępnymi w tłumaczeniach. W ciągu dwóch semestrów studenci zapoznają się z tekstami literackimi oraz historyczno- i krytycznoliterackimi, dobieranymi pod kątem omawianych zagadnień, a na zajęciach referują i dyskutują ich treść.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student umie wskazać charakterystyczne dla literatury fińskiej zjawiska. Umie poddać je analizie poprzez odniesienie do konkretnych przykładów, a także w szerszym kontekście literackim i kulturowo-społecznym. Potrafi przygotować i wykonać krótką prezentację ustną oraz napisać krótką pracę o tematyce literaturoznawczej w języku fińskim.
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W05 zna i rozumie elementarne zjawiska zachodzące w obszarach literatury, kultury i historii oraz elementarną terminologię używaną w opisie literatury, kultury i historii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania
K_W06 ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą i kierunkach badań w literaturoznawstwie
K_W07 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury fińskiej, potrafi ją odnieść do procesów i faktów z historii Finlandii w kontekście europejskim
K_W08 ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów / także w języku fińskim
K_W09 ma wiedzę o współczesnych zjawiskach w literaturze fińskiej oraz orientację w zakresie współczesnych procesów i zjawisk w kulturze fińskiej w odniesieniu do literatury
K_W12 ma podstawową wiedzę o projektowaniu, metodologii, pragmatyce i prezentacji badań naukowych zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
UMIEJĘTNOŚCI : absolwent potrafi
K_U02 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U03 potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod
K_U04 potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach
K_U08 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i fińskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
K_U16 Stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do
K_K02 ma nawyk samodzielnego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze, kulturze Finlandii, ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego
K_K05 jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji wytyczonego przez siebie i innych zadania oraz
przestrzegania zasad etyki zawodowej
K_K06 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy
K_K07 potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Finlandii) korzystając z różnych mediów i form, aktywnie uczestniczyć w inicjatywach społecznych, działać w sposób przedsiębiorczy w kontekście
wielokulturowym
Kryteria oceniania
obecność, przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział; test końcowy
Literatura
Literatura podstawowa:
Arlander, Annette 2016. "Mitä tekijä voi tehdä?" Annette Arlander, Laura Gröndahl and Marja Silde (toim.) Tekijä - teos, esitys ja yhteiskunta. TeaTS, Helsinki.
Bahtin, Mihail 1995. Rabelais: keskiajan ja renessanssin nauru. Taifuuni, Helsinki Eskelinen, Markku 2016. Raukoilla rajoilla. Suomenkielisen proosakirjallisuuden historiaa, Siltala, Helsinki.
Foucault, Michel 2006. “Mikä tekijä on?” (orig. Qu’est-ce qu’un auteur? Editions Gallimard, Paris 1994) Suom. Markku Lehtinen. Nuori Voima 1/ 2006, 7-14.
Heikkonen, Elias & Mäkikalli, Aino 2018. Jukola. Suomen kieli ja kirjallisuus Sanoma pro, Helsinki.
Hemming, Mia (2008) Vihreää kirjallisuutta ja tutkimusta. Tieteessä tapahtuu 6/2008
Kaarto, Tomi 2003. Romanttinen tekijäkäsitys, tekijän kuolema ja kirjailijafunktio. Teoksessa Alanko, Outi & Käkelä-Puumala, Tiina (toim.) Kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä. Helsinki: SKS. 163–183.
Kainulainen, Anna (2007) “What a perverse crew we are” Queer-teoreettinen luenta Michael Cunninghamin romaanista A Home at the End of the World, Pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto
Korsisaari, Eva Maria (2003) Keskeisiä kirjallisuudentutkimuksen suuntauksia, Outi Alanko and Tiina Käkelä-Puumala (toim.): Kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä. Helsinki: SKS. 290-309.
Korhonen, Kuisma (2003). Kirjallisuudentutkimuksen alue, in Outi Alanko and Tiina Käkelä-Puumala (toim.): Kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä. Helsinki: SKS. 11-40.
Koskela, L., & Rojola, L. (1997). Lukijan ABC-kirja: Johdatus kirjallisuuden nyjkyteorioihin ja kirjallisuudentutkimuksen suuntauksiin. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Lahtinen, Aino-Maija (2017) Psykoanalyysi ja kirjallisuus (PSYKOANALYYTTINEN KESÄKOULU 3.-5.8.2017 Helsinki, Suomen Psykoanalyyttinen yhdistys)
Laine, T.: ”Miten kokemusta voi tutkia? Fenomenologinen näkökulma.” Teoksessa Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Toimittaneet Juhani Aaltola ja Raine Valli. Jyväskylä: PS-kustannus.
Lassila, Pertti (toim.) (1999) Suomen kirjallisuushistoria 3 - Rintamakirjeistä tietoverkkoihin. Helsinki: SKS.
Lukács, György (Georg) 2013. "Kertoa vai kuvailla – naturalismista ja formalismista", suom. Sanna Isto-Rodenkirschen, Nuori Voima 3/99:9-13.
Minkkinen Hanna-Kaisa (2011) Jälkikoloniaalisen teorian vastaanotto Viron kirjallisuustieteessä. Pro gradu -tutkielma Jyväskylän yliopisto.
Paavolainen, Olavi 1932. Suursiivous eli kirjallisessa lastenkamarissa. Jyväskylä. Gummerus.
Sallamaa, Kari (1994) Kansarintaman valo. Helsinki: SKS.
Utwory literackie związane z omawianymi zagadnieniami.
Teksty krytycznoliterackie z czasopism fińskich (Valvoja, Parnasso, Nuori Voima, Books from Finland, Tuli&savu, Kiiltomato.net i in.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: