Seminarium licencjackie językoznawcze - węgierska 3320-ZSLJW
Ramowy program zajęć:
1. Wprowadzenie do seminarium. Cechy pracy dyplomowej
2. Zdobywanie orientacji w wybranym obszarze badań
3. Metody wyszukiwania informacji
4. Węgierski styl naukowy
5. Podstawowe terminy dla wybranego obszaru badań
6. Opisywanie podstaw teoretycznych pracy
7. Sporządzanie bibliografii
8. Dobór materiału do analizy
9. Metody analizy materiału
10. Sporządzenie i przedstawienie konspektu pracy
Wymagania (lista przedmiotów)
Gramatyka opisowa języka węgierskiego I
Wstęp do językoznawstwa
Wstęp do językoznawstwa
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu osoba uczestnicząca w zajęciach:
WIEDZA
-- zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zjawiska zachodzące w obszarach języka oraz terminologię używaną w opisie języka oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania (K_W01),
-- zna i rozumie w sposób usystematyzowany metodologię badań nad językiem i kierunki badań w językoznawstwie (K_W03),
-- zna i rozumie miejsce hungarystyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W11),
-- zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metodologię, pragmatykę, zasady projektowania i prezentacji badań naukowych, a także zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W12);
UMIEJĘTNOŚCI
-- posługiwać się w sposób zaawansowany ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa (K_U01),
-- potrafi z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U04),
-- potrafi wykorzystać umiejętności badawcze w sferze językoznawstwa, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac (K_U05),
-- potrafi stosować merytoryczne argumentowanie, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz potrafi formułować wnioski (K_U06),
-- potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku polskim i węgierskim dotyczące szczegółowych zagadnień językoznawczych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U08),
-- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje kompetencje badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U13),
-- potrafi stosować zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi (K_U16);
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
-- jest gotowa do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji wytyczonego przez siebie i innych zadania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K05),
-- jest gotowa do dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy (K_K06),
-- jest gotowa do aktywnego uczestnictwa w kulturze Węgier przy wykorzystaniu różnych mediów i form, a także do aktywnego uczestnictwa w inicjatywach społecznych, działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym (K_K07),
-- jest gotowa do stosowania regulacji prawnych związanych z ochroną własności intelektualnych (K_K08).
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć zajęcia, należy:
-- do 31 października przedstawić temat pracy licencjackiej,
-- przed końcem semestru złożyć konspekt pracy licencjackiej,
-- w trakcie semestru wykonać co najmniej sześć krótkich zadań (z ośmiu zadanych) i przedstawić wyniki swojej pracy podczas zajęć.
Literatura
Dla wszystkich:
-- Nádasdy Á. (2020). Milyen a magyar? Corvina.
Literatura dla osób zainteresowanych badaniem socjolektów języka węgierskiego:
-- Piekot, T. (2008). Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do badań socjolektów. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu.
-- Kis T. Szlengkutatás. Strona internetowa https://mnytud.arts.unideb.hu/szleng/szl_kut/index.php
Literatura dla osób zainteresowanych językowym lub medialnym obrazem świata:
-- Bartmiński, J. (2006). Językowe podstawy obrazu świata. Wydawnictwo UMCS.
-- Bańczerowski, J. (2012). A frazeológia mint az emberi világkép tükröződése. Magyar nyelvőr, 136 (4). 457--461.
-- Kaszewski, K. (2019). Profilowanie pojęć jako metoda rekonstrukcji medialnych obrazów świata (na przykładzie profilowania pojęcia gry komputerowej). W D. Kępa-Figura, I. Hofman (Red.), Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami II (143–158). Wydawnictwo UMCS.
W cyklu 2023Z:
Literatura zostanie dobrana w zależności od tematów prac seminarzystów. |
W cyklu 2024Z:
Literatura zostanie dobrana w zależności od tematów prac seminarzystów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: