Wstęp do językoznawstwa 3320-ZWJEZ2
Ramowy program zajęć
1. Co to jest język?
2. Cechy języka naturalnego
3. Funkcje języka naturalnego
4. Fonologia cz. 1
5. Fonologia cz. 2
6. Morfologia cz. 1
7. Morfologia cz. 2
8. Składnia cz. 1
9. Składnia cz. 2
10. Tekst
11. Semantyka cz. 1
12. Semantyka cz. 2
13. Semantyka cz. 3
W cyklu 2024Z:
Tematy zajęć: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba uczestnicząca w zajęciach po ich ukończeniu:
WIEDZA
− zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zjawiska zachodzące w obszarach języka oraz terminologię używaną w opisie języka oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania (K_W01);
− zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz gramatyki, stylistyki, historii swojego języka kierunkowego (K_W02);
− zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metodologię, pragmatykę, zasady projektowania i prezentacji badań naukowych, a także zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W12);
UMIEJĘTNOŚCI
− potrafi posługiwać się w sposób zaawansowany ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa (K_U01);
− potrafi − z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów − wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U04);
− potrafi wykorzystać swoje umiejętności badawcze w sferze językoznawstwa, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac (K_U05);
− potrafi stosować zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi (K_U16);
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
− jest gotowa do śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku;
− jest gotowa do stosowania regulacji prawnych związanych z ochroną własności intelektualnych (K_K08).
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć zajęcia, należy:
-- regularnie na nie uczęszczać (Dozwolone są trzy nieusprawiedliwione nieobecności) oraz
-- aktywnie brać w nich udział, zabierając głos w dyskusjach oraz rozwiązując zadania.
Nieobowiązkowe testy
Po każdym temacie w Google Classroom będą publikowane nieobowiązkowe testy. Łącznie w pierwszym semestrze będzie można zdobyć za nie 130 punktów. Po drugim semestrze zajęć odbędzie się egzamin, za który będzie można zdobyć maksymalnie 100 punktów. Do wyniku uzyskanego podczas egzaminu zostanie dodane 10% sumy punktów zdobytych we wszystkich testach łącznie przez osoby uczestniczące w zajęciach.
Oceny z egzaminu będą wystawiane z uwzględnieniem następujących progów:
61−69: dostateczny
70−78: dostateczny plus
79−87: dobry
88−96: dobry plus
powyżej 96: bardzo dobry
Literatura
Podręcznik podstawowy:
-- Bojar, Bożenna. Językoznawstwo dla studentów informacji naukowej. Warszawa 2005.
Lektury uzupełniające:
-- Grzegorczykowa, Renata. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa 2008.
-- Lachur, Czesław. Zarys językoznawstwa ogólnego. Opole 2004.
-- Bartmiński, Jerzy, Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska. Tekstologia. Warszawa 2009.
Materiały audio i audiowizualne:
-- Danielewiczowa, Magdalena. Ewolucja języka i spuścizna Ferdynanda de Saussure'a. Podcast NeoTalk. 6 października 2023.
-- Linguistics 101. Kurs wideo publikowany na kanale YouTube. 2018.
-- Crash Course Linguistics. Kurs wideo publikowany na kanale YouTube. 2021.
W cyklu 2023Z:
Podręcznik podstawowy: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2024Z:
Podręcznik podstawowy: Lektury uzupełniające: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: