Psychologia - warsztaty zintegrowane 3305-PSW-MD-1U
Zajęcia zostaną zorganizowane wokół następujących bloków tematycznych:
I Rola nauczyciela a potrzeby uczennic i uczniów — zadania wychowawcze wynikające z charakterystyki etapu rozwojowego, jakim jest okres dojrzewania ( w obszarach poznawczym, emocjonalnym i społecznym) i ze specyfiki pracy z grupą, oraz wyzwania mające swoje źródło w społecznym postrzeganiu zawodu.
II Podstawowe umiejętności psychologiczne ważne w pracy z jednostką oraz z grupą (uczniów bądź rodziców) — werbalne i niewerbalne narzędzia skutecznej komunikacji (aktywne słuchanie, udzielanie informacji zwrotnych, reagowanie w sytuacji konfliktu, motywowanie i zachęcanie do współpracy).
III Psychoprofilaktyka wypalenia zawodowego. Współpraca z innymi specjalistami. Refleksja nad etycznymi aspektami zawodu oraz nad własnymi strategiami pracy z uczniami i rodzicami.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studentka/ student potrafi:
- obserwować i rozumieć procesy rozwojowe uczennic i uczniów (ze szczególnym odniesieniem do wieku nastoletniego) (B1U1);
- obserwować zachowania społeczne (pożądane i niepożądane w kontekście klasy szkolnej) i rozumieć ich uwarunkowania (B1.U2);
- skutecznie i świadomie komunikować się z uczennicami, uczniami ich rodzicami oraz innymi specjalistami, także w sytuacji konfliktowej (B1U3, B1U4).
Po ukończeniu kursu studentka/ student jest gotów do:
- pogłębionej refleksji nad własnym rozwojem zawodowym, zwłaszcza w zakresie umiejętności miękkich w pracy z grupą osób nastoletnich (B1K1);
- wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych, zwłaszcza tych, których uczestniczkami i uczestnikami są osoby nastoletnie (B1K2);
Kryteria oceniania
Do zaliczenia kursu niezbędne są:
- obecność na zajęciach (dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze; jeżeli liczba nieobecności -niezależnie od tego, czy zostaną usprawiedliwione, czy nie- przekroczy 50%, osoba studiująca nie zostanie dopuszczona do zaliczenia),
- aktywny udział w dyskusjach i ćwiczeniach,
- terminowe oddanie pracy pisemnej będącej uzasadnioną propozycją rozwiązania sytuacji problemowej związanej z kontekstem uczenia się - nauczania.
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Metody dydaktyczne zostały opisane w informacjach o konkretnym cyklu zajęć.
Praktyki zawodowe
Zajęcia są powiązane z praktykami zawodowymi niezbędnymi do zaliczenia modułu pedagogicznego, jednak praktyki oceniane są osobno.
Literatura
Aktualna literatura została podana w informacjach o konkretnym cyklu zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: