Psychologia 3305-PSC-MD-1U
Kolejne zagadnienia:
1. Psychologia jako nauka pomocna w pracy nauczyciela_ki;
2. Rola i powinności nauczyciela_ki jako osoby kierującej uczeniem się uczniów_uczennic i jako wychowawcy;
3. Trudności psychologiczne roli nauczyciela_lki a wypalenie zawodowe;
4. Uczeń_uczennica jako podmiot uczenia się – kompetencje poznawcze i meta-poznawcze;
5. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych;
6. Uczeń_uczennica jako członek grupy – popularność z pozycja w grupie: akceptacja i odrzucenie przez rówieśników;
7. Uczeń_uczennica w kolejnych fazach życia – potrzeby, wyzwania, kryzysy i zachowania problemowe ucznia oraz trudności wychowawcze;
8. Rodzina jako system i jako środowisko pierwotnej socjalizacji; interakcyjne podejście do wychowania na terenie rodziny;
9. Czynniki wpływające na postrzeganie ucznia_uczennicy przez nauczyciela_lkę i nauczyciela_lki przez uczniów;
10. Budowanie relacji nauczyciel_ka-uczeń_uczennica i rola komunikacji w tym procesie;
11. Współpraca nauczyciela_lki z rodzicami, innymi nauczycielami_lkami i psychologiem szkolnym (z poradnią psychologiczno-pedagogiczną).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy studentka/student zna i rozumie:
- zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela –
identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i
nauczycielskie wypalenie zawodowe (B.1.W.5.)
W zakresie umiejętności studentka / student potrafi:
- obserwować procesy rozwojowe uczniów z uwzględnieniem normy i zachowań świadczących o wybranych psychologicznych trudnościach nastolatków (B1.U1);
- obserwować zachowania społeczne osób nastoletnich i ich uwarunkowania (B1.U2);
- rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się (B1.U5);
- identyfikować potrzeby uczniów w wieku nastoletnim w zakresie rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B1.U6);
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę po spełnieniu następujących warunków:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności);
- przygotowanie do zajęć (wykonywanie krótkich prac domowych - również w oparciu o zadane lektury) i aktywny udział w dyskusjach;
- pisemne zaliczenie końcowe w formie testu (pytania otwarte i zamknięte).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
- Bettleheim, Bruno (różne wydania) "Wystarczająco dobrzy rodzice". Poznań: Dom Wydawniczy Rebis (wybrane rozdziały);
- Faber, Adele; Mazlish, Elaine (1996) "Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole", Poznań: Media Rodzina (fragmenty);
- Faber, Adele; Mazlish, Elaine (2006) "Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały". Poznań: Media Rodzina (fragmenty);
- Gordon, Thomas (różne wydania) "Wychowanie bez porażek w szkole". Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX (fragmenty);
- Gerig, Richard J.; Zimbardo, Philip (różne wydania) "Psychologia i życie", Warszawa: PWN; (wybrane rozdziały).
- Jerzak, Marta (red.) (2016) "Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistość", Warszawa: PWN (wybrane rozdziały);
-Rimm, Sylvia (1994) Bariery szkolnej kariery. Dlaczego zdolne dzieci mają słabe stopnie; Warszawa: WSiP, (fragmenty);
-Wachowiak, Joanna; Rudnik, Monika (2020) "Uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole", Ośrodek Rozwoju Edukacji;
-Węgrzynowska, Joanna (2021) "Profilaktyka agresji i przemocy rówieśniczej w klasie", Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Materiały audiowizualne:
https://www.youtube.com/watch?v=xX31ZPZINJs
https://www.youtube.com/watch?v=m7iRqEYW1pc&t=93s
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: