Psychologia dla nauczycieli 2500-PED-02
Celem wykładu jest prezentacja wiedzy psychologicznej w ujęciu, który ma walor aplikacyjny dla przyszłych nauczycieli, czyli pomaga zastosować wiedzę psychologiczną do rozumienia drugiego człowieka (ucznia/wychowanka), przebiegu procesów psychicznych i zachowania w określonym środowisku/kontekście społecznym. Ponadto, wykład ma dostarczyć podstawowej wiedzy na temat nietypowego rozwoju oraz powszechnie występujących trudności wychowawczych. Treści wykładu powinny zawierać przykłady ilustrujące opisywane zagadnienia. Wykład obejmuje następujące zagadnienia: psychologia jako nauka – teorie psychologiczne i ich weryfikacja; główne dziedziny psychologii i ich przydatność w pracy nauczyciela; procesy poznawcze i emocjonalne; emocje a poznanie – wzajemny wpływ, emocje a uczenie się, emocje a motywacja, emocje a samokontrola i samoregulacja; temperament i osobowość jako wyznaczniki różnic indywidualnych i funkcjonowania jednostki; procesy uczenia się – główne prawidłowości w świetle podstawowych teorii uczenia się i ich psychologiczne konsekwencje (zmiany osobowości, rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny); motywacja do działania – geneza, rodzaje, sposoby wzbudzania motywacji istotne dla uczenia się i wychowywania; rozwój na przestrzeni całego życia – czynniki rozwoju, zmiana rozwojowa, rozwój od poczęcia do śmierci (z uwzględnieniem teorii przywiązania i rozwoju przywiązania); stadia rozwoju dziecka ważne z perspektywy edukacji szkolnej; spostrzeganie społeczne w ujęciu rozwojowym i rola nauczyciela w jego rozwoju; komunikacja werbalna i niewerbalna jako podstawa interakcji i relacji interpersonalnej; jednostka w grupie – role, normy, struktura, procesy grupowe, kierowanie grupą a funkcjonowanie jednostki; proces socjalizacji i wychowania w różnych stadiach życia z uwzględnieniem przyswajania norm moralnych; środowiska wychowawcze (rodzina, szkoła jako system z jawnym i ukrytym programem oraz jako instytucja wychowująca); rola kultury w kształtowaniu osobowości i wzorów zachowań jednostki; kryzysy rozwojowe na przestrzeni całego życia człowieka jako czynnik sprzyjający zachowaniom problemowym jednostki i jako wstęp do psychoprofilaktyki zawodu; wybrane zaburzenia rozwojowe i problemy wychowawcze uczniów o szczególnych wymaganiach edukacyjnych w kolejnych stadiach rozwoju z perspektywy potrzeb nauczyciela i jego współpracy z psychologiem szkolno-wychowawczym.
Efekty kształcenia
Wiedza
● Charakteryzuje zadania nauczyciela jako osoby kierującej procesem nauczania.
Wyjaśnia mechanizmy postrzegania społecznego i analizuje ich znaczenie dla efektywności nauczania.
● Identyfikuje i opisuje potencjalne trudności psychologiczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Wymienia i opisuje obszary współpracy nauczyciela z innymi specjalistami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy.
Opisuje rodzinę jako pierwotne środowisko socjalizacji, analizując jej wpływ na funkcjonowanie dziecka w szkole.
● Rozpoznaje i opisuje podstawowe prawidłowości rozwojowe dzieci i młodzieży oraz ich znaczenie dla przebiegu uczenia się i funkcjonowania szkolnego.
Umiejętności
● Analizuje znaczenie jakości relacji uczeń–nauczyciel dla efektywności nauczania.
● Ocena własnych zasobów psychologicznych w pracy nauczyciela; planuje strategie rozwoju i radzenia sobie ze stresem oraz wypaleniem zawodowym (B.1.W5).
● Interpretuje zachowania uczniów w kategoriach prawidłowości rozwojowych uczniów (B.1.U1).
● Analizuje zachowania społeczne uczniów i ich uwarunkowania (B.1.U2).
● Diagnozuje bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się (B.1.U5).
Rozpoznaje i wspiera potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B.1.U6).
Kompetencje społeczne
● Wykazuje się świadomością znaczenia procesów komunikacji w budowaniu relacji nauczyciel–uczeń i w środowisku szkolnym.
● Ocenia i modyfikuje własne postawy oraz zachowania sprzyjające efektywności dydaktycznej i wychowawczej nauczyciela.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: