Narracje o Brazylii: literatura, historia i wielokulturowość 3305-NB-SEM-LIC
Seminarium literaturoznawcze ma na celu przygotowanie studentów do napisania pracy dyplomowej z uwzględnieniem wymogów przewidzianych na studiach I stopnia. W pierwszej części omawiane będą wymagania merytoryczne, tj. rodzaje źródeł i narzędzi badawczych, aspekty formalne (m.in. redakcja pracy, normy redakcyjne ABNT) oraz metodologiczne. Druga część obejmuje omówienie problemów badawczych, zasad formułowania hipotez i pytań badawczych, a następnie określenie problematyki pracy licencjackiej, jej temat oraz dobranie stosownych metod badawczych. W trzeciej części zajęć przewidziana jest omówienie i dyskusja w grupie dotycząca wybranych zagadnień, prezentacja projektów badawczych oraz przygotowanie planu pracy. W czwartej części zajęć obejmującej etap redakcyjny pracy przewidziane są konsultacje dotyczące jej struktury oraz treści oraz prezentacje, których celem jest przedstawienie postępów w przygotowywaniu pracy.
Obszarem badawczym uczestników seminarium będą zagadnienia dotyczące literatury brazylijskiej w różnorodnym ujęciu, w tym narracji dotyczących Brazylii, społeczeństwa brazylijskiego, jego historii i kultury.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Kultura regionów Brazylii II
Literatura brazylijska I
Literatura brazylijska II ćwicz.
Literatura brazylijska II wykład
Literatura brazylijska III ćwicz.
Literatura brazylijska III wykład
Nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim dla celów literaturoznawstwa I
Nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim dla celów literaturoznawstwa II
Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim I
Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim II
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W02 podstawową terminologię nauk humanistycznych w literaturoznawstwie, jej źródła, oraz zastosowania;
K_W03 metodologię badań w literaturoznawstwie;
K_W04 miejsce studiów brazylianistycznych w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi;
K_W05 zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego;
K_W06 fenomeny z zakresu historii, historii literatury i kultury brazylijskiej;
K_W08 wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie procesów literackich, kulturowych i historycznych związanych z Brazylią;
K_W10 podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy;
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje;
K_U02 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
K_U03 stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w literaturoznawstwie;
K_U04 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa;
K_U05 rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla literaturoznawstwa, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
K_U06 merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski;
K_U07 porozumiewać się w języku polskim i portugalskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach literaturoznawstwa;
K_U08 posługiwać się językiem portugalskim czynnie i biernie na poziomie zaawansowanym w rejestrze pisanym i mówionym (poziom C1), co umożliwia mu porozumiewanie się oraz przygotowanie prac (pisemnych i ustnych) w zakresie literaturoznawstwa;
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 uczenia się przez całe życie;
K_K04 określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania;
Kryteria oceniania
Dyskusja problemowa (wokół tekstów źródłowych, literackich i teorii)
Analiza tekstu
Mini-wykłady kontekstowe
Warsztaty pisarskie (konstrukcja planu pracy, przypisy, cytowania, metodologia)
Konsultacje indywidualne
Prezentacje studenckie
Zajęcia będą prowadzone naprzemiennie, co dwa tygodnie, przez każdą z prowadzących odpowiedzialnych za seminarium.
Na ocenę z seminarium wpływa:
– obecność na zajęciach (dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze na zajęciach u każdej z prowadzących); obecności nieusprawiedliwione nie powinny przekroczyć 30% wszystkich zajęć;
– aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur i na warsztatach);
– prezentacje;
Warunkiem zaliczenia semestru zimowego jest przedstawienie konspektu pracy wraz z proponowanym tematem pracy i wstępną bibliografią najpóźniej na ostatnich zajęciach w semestrze zimowym;
Warunkiem zaliczenia semestru letniego jest przedstawienie gotowej pracy na co najmniej 3 tygodnie przed ostatecznym złożeniem pracy i wgraniem jej do systemu APD.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunku portugalistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się językiem portugalskim pisanym, w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Almanach portugalskojęzyczny (Portugalia – Brazylia – kraje afrykańskie), red. T. Eminowicz-Jaśkowska, E. Łukaszyk, Księgarnia Akademicka, Kraków 2005. (wybrane rozdziały)
Couto, Jorge, A construção do Brasil, Edições Cosmos, Lizbona 1995.
Fausto, Boris, História concisa do Brasil, Editora da Universidade de São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, São Paulo 2001.
Gawrycki, Marcin Florian, Brazylia jako mocarstwo wschodzące, Biblioteka Iberyjska, Warszawa 2000. (wybrane rozdziały)
Kula, Marcin, Historia Brazylii, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocłąw etc. 1987.
Malinowski, Mariusz, Brazylia: republika. Dzieje Brazylii w latach 1889–2010, Biblioteka Iberyjska, Warszawa 2013.
Polska i Brazylia – bliższe niż się wydaje, red. J. Mazurek, MHPRL, ISIiI, Warszawa 2020. (wybrane rozdziały)
Portugal e Brasil no advento do Mundo Moderno, coord. M. do Rosário Pimentel, Edições Colibri, Lizbona 2001. (wybrane rozdziały)
Burzyńska, Anna, Markowski, Michał Paweł, Teorie literatury XX w.: podręcznik, Znak, Kraków, 2006.
Burzyńska, Anna; Markowski, Michał Paweł, Teorie literatury XX w.: antologia, Znak, Kraków, 2006.
Eco, Umberto, Jak napisać pracę dyplomową: poradnik dla humanistów, Warszawa 2022.
Wójcik, Krystyna, Piszę akademicką pracę promocyjną – licencjacką, magisterską, doktorską, Warszawa 2015.
Eco, Umberto. Como se faz uma tese em ciências humanas. São Paulo: Perspectiva, 2020.
Becker, Howard S. Truques da escrita: Para começar e terminar teses, livros e artigos. Rio de Janeiro: Zahar, 2015.
Durão, Fábio Akcelrud. Metodologia da pesquisa em literatura. São Paulo: Parábola, 2020.
Lakatos, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2003.
Pacheco, Agnelo de Carvalho. A dissertação. São Paulo: Atual, 1988.
Parra Filho, Domingos. Apresentação de trabalhos científicos: monografia, TCC, teses e dissertações. São Paulo: Futura, 2000.
Vieira, Francisco Eduardo e Carlos Alberto Faraco. Escrever na universidade: fundamentos. São Paulo: Parábola, 2019.
Normas Técnicas da ABNT: http://www.abnt.org.br/normas-tecnicas/normas-abnt
Diretrizes para confecção de teses e dissertações, USP
Manual para apresentação de trabalhos acadêmicos da PUC-SP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: