Hiszpania w wieku XVIII: dzieje i kultura 3305-HDK-SEM-LIC
Zajęcia poświęcone są najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z dziejów i kultury Hiszpanii w wieku XVIII. Są to czasy bogate w różnorodne wydarzenia: w Hiszpanii zmienia się dynastia rządząca i sposób administrowania krajem; pojawiają się prądy i idee oświeceniowe, zmienia mentalność społeczeństwa; na scenę polityczną wkraczają wpływowe postaci; dynamicznie rozwija się Madryt; Hiszpanie kontynuują wyprawy oceaniczne (m.in. na Wyspę Wielkanocną, Tahiti, dookoła świata). By nabyć umiejętności opracowania wybranego tematu, studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poruszymy zagadnienia takie jak fakt historyczny, charakterystyka i krytyka źródeł historycznych, postawa historyka wobec osądów moralnych, kwestie obiektywizmu i prawdy historycznej, miejsce historii wśród innych nauk. Studenci poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę licencjacką: uczą się prawidłowo konstruować strukturę pracy, stosować cytaty i przypisy, sporządzać bibliografię.
Dodatkowym elementem są filmy dotyczące historii i kultury Hiszpanii, a także zagadnień społecznych; swobodne dyskusje na ich kanwie pozwalają studentom na poszerzenie horyzontów myślowych.
Uwaga: Nie prowadzę prac z najnowszych dziejów Hiszpanii.
Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje, referowanie opinii i wniosków – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania w celu przygotowania referatu, niedługie zadania pisemne.
W cyklu 2023:
Zajęcia poświęcone są najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z dziejów i kultury Hiszpanii w wieku XVIII. Są to czasy bogate w różnorodne wydarzenia: w Hiszpanii zmienia się dynastia rządząca i sposób administrowania krajem; pojawiają się prądy i idee oświeceniowe, zmienia mentalność społeczeństwa; na scenę polityczną wkraczają wpływowe postaci; dynamicznie rozwija się Madryt; Hiszpanie kontynuują wyprawy oceaniczne (m.in. na Wyspę Wielkanocną, Tahiti, dookoła świata). By nabyć umiejętności opracowania wybranego tematu, studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poruszymy zagadnienia takie jak fakt historyczny, charakterystyka i krytyka źródeł historycznych, postawa historyka wobec osądów moralnych, kwestie obiektywizmu i prawdy historycznej, miejsce historii wśród innych nauk. Studenci poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę licencjacką: uczą się prawidłowo konstruować strukturę pracy, stosować cytaty i przypisy, sporządzać bibliografię. Uwaga: Nie prowadzę prac z najnowszych dziejów Hiszpanii. Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje, referowanie opinii i wniosków – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania w celu przygotowania referatu, niedługie zadania pisemne. |
W cyklu 2024:
Zajęcia poświęcone są najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z dziejów i kultury Hiszpanii w wieku XVIII. Są to czasy bogate w różnorodne wydarzenia: w Hiszpanii zmienia się dynastia rządząca i sposób administrowania krajem; pojawiają się prądy i idee oświeceniowe, zmienia mentalność społeczeństwa; na scenę polityczną wkraczają wpływowe postaci; dynamicznie rozwija się Madryt; Hiszpanie kontynuują wyprawy oceaniczne (m.in. na Wyspę Wielkanocną, Tahiti, dookoła świata). By nabyć umiejętności opracowania wybranego tematu, studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poruszymy zagadnienia takie jak fakt historyczny, charakterystyka i krytyka źródeł historycznych, postawa historyka wobec osądów moralnych, kwestie obiektywizmu i prawdy historycznej, miejsce historii wśród innych nauk. Studenci poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę licencjacką: uczą się prawidłowo konstruować strukturę pracy, stosować cytaty i przypisy, sporządzać bibliografię. Uwaga: Nie prowadzę prac z najnowszych dziejów Hiszpanii. Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje, referowanie opinii i wniosków – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania w celu przygotowania referatu, niedługie zadania pisemne. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące historię Hiszpanii w XVIII wieku; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W03; K_W09)
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty historyczne w języku hiszpańskim; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia z historii Hiszpanii w XVIII wieku w języku hiszpańskim; rozpoznawać różne rodzaje hiszpańskojęzycznych tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł dotyczących historii Hiszpanii w XVIII wieku (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę licencjacką w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł dotyczących historii Hiszpanii w XVIII wieku; przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych historii Hiszpanii; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii hiszpańskiego obszaru językowego w wieku XVIII (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07)
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze Hiszpanii korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i historiografii Hiszpanii (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04)
Kryteria oceniania
Na ocenę z seminarium składa się:
• obecność na zajęciach
• aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur, referaty)
Aby zaliczyć semestr zimowy, student obowiązany jest oddać wstępny plan i bibliografię planowanej pracy. Na przestrzeni I semestru monitorowany i wspomagany jest postęp studenta w wyborze tematu i wyszukiwaniu bibliografii. Na koniec II semestru student obowiązany jest oddać gotową pracę. W trakcie II semestru wyznaczane są daty, gdy student powinien przedkładać kolejne fragmenty pracy.
Literatura
• Rosa M. Capel Martínez, José Cepeda Gómez, El Siglo de las Luces. Política y sociedad, Editorial Síntesis, Madrid 2006
• Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Editorial Planeta, Barcelona 2010
• Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007
• José Miguel López García, El Motín contra Esquilache. Crisis y protesta popular en el Madrid del siglo XVIII, Alianza Editorial, Madrid 2006
• Henry Kamen, Felipe V. El Rey que reinó dos veces, Temas de Hoy, Madrid 2000
• Macarena Márquez, Vida y obra de Bárbara de Braganza, EILA Editores, Madrid 2011
• Kazimierz Pawlik, Radosław Zenderowski, Dyplom z internetu. Jak korzystać z Internetu pisząc prace dyplomowe?, wyd. V, CeDeWu, Warszawa 2020
• Juan Pimentel, Testigos del mundo. Ciencia, literatura y viajes en la ilustración, Marcial Pons Historia, Madrid 2003
• Stanley J. Stein, Barbara Stein, El apogeo del Imperio. España y Nueva España en la época de Carlos III, 1759-1789, Crítica, Barcelona 2003
• Carlos Rojas, La vida y la época de Carlos IV, Planeta, Barcelona 1999
• Pegerto Saavedra, Hortensio Sobrado, El Siglo de las Luces. Cultura y vida cotidiana, Editorial Síntesis, Madrid 2007
• Joseph Townsend, Viaje a España en la época de Carlos III (1786-1787), Turner, Madrid
• Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006
• José Antonio Vaca de Osma, Carlos III, Ediciones Rialp, Madrid 2005
• Wymienione lektury będą czytane w całości lub we fragmentach. Ponadto literatura zależeć będzie od zainteresowań uczestników seminarium.
W cyklu 2023:
• Rosa M. Capel Martínez, José Cepeda Gómez, El Siglo de las Luces. Política y sociedad, Editorial Síntesis, Madrid 2006 • Wymienione lektury będą czytane w całości lub we fragmentach. Ponadto literatura zależeć będzie od zainteresowań uczestników seminarium. |
W cyklu 2024:
• Rosa M. Capel Martínez, José Cepeda Gómez, El Siglo de las Luces. Política y sociedad, Editorial Síntesis, Madrid 2006 • Wymienione lektury będą czytane w całości lub we fragmentach. Ponadto literatura zależeć będzie od zainteresowań uczestników seminarium. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: