Historia Hiszpanii II 3305-HH2-11
Celem zajęć jest przybliżenie studentom historii Hiszpanii od początku XVI stulecia do wybuchu Wojny o Niepodległość z Napoleonem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów społecznych i kulturowych zachodzących na Półwyspie Iberyjskim. Kurs jest ukierunkowany na przedstawienie historycznie uwarunkowanej różnorodności kulturowej Hiszpanii i jej znaczenia dla formowania się społeczeństwa hiszpańskiego. Ponadto obejmuje omówienie przemian politycznych zachodzących na Półwyspie Iberyjskim w okresie nowożytnym, kiedy to w Hiszpanii panowały kolejno dwie dynastie: Habsburgów i Burbonów.
Podczas zajęć zostaną omówione następujące tematy:
1. Joanna Szalona
2. Karol V – jako król Hiszpanii i jako cesarz
3. Filip II – polityka wewnętrzna i zagraniczna
4. Filip III
5. Filip IV i Olivares
6. Karol II
7. Filip V
8. Ferdynand VI
9. Karol III
10. Karol IV
11. Powstanie antynapoleońskie w Madrycie
Uwaga: Poszczególne tematy omawiane będą na 1 bądź na 2 zajęciach
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
• K_W01 w podstawowym stopniu powiązania hispanistyki z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych w tym z nauką o kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych
• K_W03 podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych;
• K_W06 najważniejsze wydarzenia z historii Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej oraz istotne aspekty kultury i języka hiszpańskiego
Absolwent potrafi:
• K_U02 przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku polskim;
• K_U06 przygotować wystąpienia ustne w języku polskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych
Absolwent jest gotów do:
• K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju;
• K_K02 planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej;
• K_K03 aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny
Kryteria oceniania
Na ocenę semestralną składają się: aktywność (2 referaty podczas semestru, dyskusja nad lekturami przygotowanymi na zajęcia), obecność (2 nieusprawiedliwione nieobecności) oraz ocena z egzaminu ustnego. Celem egzaminu ustnego jest sprawdzenie stopnia znajomości materiałów omawianych za zajęciach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura:
• T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii (I część), Ossolineum, Wrocław 2009
• J. Brouwer, Joanna Szalona. Tragiczne życie w niespokojnym czasie (fragmenty), PIW, Warszawa 1991
• M. Defourneaux, Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym (fragmenty), PIW, Warszawa 1968
• T. S. Dziekoński, Historya Hiszpanii podług najlepszych źródeł ułożona (fragmenty), S.H. Merzbach, Warszawa, 1852
• M. Fernández Álvarez. Cesarz Karol V, PIW, Warszawa 2003 (fragmenty)
• T. F. Hahn [red.], Anonima diarjusz peregrynacji włoskiej, hiszpańskiej i portugalskiej (fragmenty), Drukarnia A. Gojawiczyńskiego, Lwów 1935
• R. Hughes, Goya. Artysta i jego czas, W.A.B., Warszawa 2006 (fragmenty)
• H. Kamen, Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku (fragmenty), Bellona, Warszawa 2008
• G. Makowiecka, Po drogach polsko-hiszpańskich (fragmenty), Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984
• C. Nooteboom, Drogi do Santiago (fragmenty), Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2007
• G. Parker, Filip II (fragmenty), PIW, Warszawa 1985
• C. Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu (fragmenty), Universitas, Kraków 2001
• R. Skowron, Dyplomaci polscy w Hiszpanii w XVI i XVII wieku (fragmenty), Kraków 1997
Literatura pomocnicza:
• S. Barton, Historia Hiszpanii, Warszawa 2011
• M. Tuñón de Lara [red.], Historia Hiszpanii, Universitas, Kraków 1999 i następne wydania
• H. Kamen, Inkwizycja hiszpańska. Rewizja historyczna, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: