Historia Hiszpanii IV 3305-HH4-21
Propaganda wojenna: plakaty, piosenki i filmy jako nośnik ideologii Reżim frankistowski: współpraca z nazistowskimi Niemcami i późniejsze zbliżenie się do aliantów.
Reżim frankistowski: Biały terror. Polityka vencedores y vencidos
Reżim frankistowski: katastrofa ekonomiczna autarkii 1939-1952
Reżim frankistowski: Hiszpański cud gospodarczy 1953-1979 oraz El Franquismo Desarrollista (Segundo Franquismo) 1959-1975
Kultura popularna czasów dyktatury
Idealna kobieta frankistowska i emancypacja kobiet
Muzyka jako forma oporu: Nova Canço katalońska, cantautores Katolicyzm hiszpański w XX w.
La Transición: Nie do końca pokojowego przejścia do demokracji
System dwupartyjny PSOE i PP.
Kryzys strukturalny gospodarki i systemu politycznego od 2008r. Korupcja w hiszpańskiej polityce
Oburzeni i pokolenie ani-ani
Dążenie niepodległościowe w Katalonii od 2012 r.. Problem terytorialny Hiszpanii.
La Ley de memoria histórica
|
W cyklu 2024L:
Podczas zajęć omówione zostaną: |
W cyklu 2025L:
|
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące historię Hiszpanii XX i początku XXI wieku; najważniejsze wydarzenia i procesy z zakresu historii Hiszpanii oraz istotne aspekty kultury hiszpańskiej tego okresu (K_W03; K_W06). Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Hiszpanii; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z historią Hiszpanii; rozpoznawać różne rodzaje tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii właściwej naukom historycznym; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań historycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod z zakresu nauki o historii; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod obejmujących m.in. metodologie z zakresu nauki o historii oraz właściwych źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauki o historii (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze hiszpańskiej korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i historiografii Hiszpanii (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Pod uwagę będzie brana aktywność na zajęciach, prace domowe (w tym lektura tekstów), test na koniec semestru (jednokrotnego wyboru).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
PODRĘCZNIKI
T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009 Ch. Esdayle, La quiebra del liberalismo, 1808-1939, Critica, Barcelona 2000
J. Tusell, Dictadura franquista y democracia, 1939-2004, Critica, Barcelona 2005
ADDITIONAL LITERATURE (chosen fragments)
Julián Casanova, Franco, Crítica, Barcelona 2025
Paul Preston, La política de la venganza: el fascismo y el militarismo en la España del siglo XX, Península Atalaya, Madrid 2020
Juan Eslava Galán, Los años del miedo: la nueva España, Planeta, Barcelona 2008
Paul Preston, El holocausto español. Odio y exterminio en la guerra civil y después (The Spanish Holocaust). Debate, Madrid 2011
Stanley Payne, The Franco Regime, 1936-1975, University of Wisconsin Press, 2011
Arturo Pérez Reverte, La Guerra Civil contada a los jóvenes, Alfaguara, Madrid 2025
Paloma Aguilar Fernández, El resurgir del pasado en España, Taurus, Madrid 2018 José Álvarez Junco, Mater Dolorosa. La idea de España, Taurus, Madrid 2001 Bartolomé Bennassar, Historia de los españoles, Critica, Barcelona 1989
William Callahan, La Iglesia católica en España, Critica 2005
X. F. Coronado, La censura franquista: crónica de un despropósito GAL. Actas del proceso (El Mundo)
Juan Eslava Galán, “Coitus interruptus”
J.L. Martin Descalzo, Tarancón, el cardenal de cambio
Tadeusz Miłkowski, Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łąck 2006
Miguel Payán, La historia de España a través del cine , Cacitel, Madrid 2007
V. Pérez Díaz, Powrót społeczeństwa obywatelskiego w Hiszpanii, Znak, Kraków 1996
Carlos Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu, Kraków 2001, TAiWPNUniversitas
Paul Preston, Juan Carlos: el Rey de un pueblo (2003)
Paul Preston, El triunfo de la democracia en España.
Ksawery Pruszyński, W czerwonej Hiszpanii, Czytelnik Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1997
Gabriel Tortella, El desarrollo de la España contemporánea, Alianza, Madrid 2004 Javier Tusell, "El Aznarato", Aguilar, Madrid 2005
José María Aznar, Cartas a un joven español, Planeta, Barcelona 2007
Rodríguez Zapatero, José Luis, El dilema: 600 días de vértigo, Planeta, Barcelona 2013
C. García Santa Cecilia, “Corresponsal en España” http://cvc.cervantes.es/actcult/corresponsales/sta_cecilia.htm
D. Chacón, La voz dormida (fragmentos) Leyes Fundamentales del Reino (fragmentos)
Pilar Primo de Rivera “Guía de la buena esposa”
B. Llopis “Así censuraba el franquismo” http://www.elmundo.es/cronica/2013/11/17/5284be6f63fd3d09408b457d.html
X.F. Coronado, “La censura franquista: crónica de un despropósito”, http://semanal.jornada.com.mx/2016/12/02/la-censura-franquista- cronica-de-un-desproposito-1712.html
Ley Orgánica del Estado (fragmentos)
artículos de prensa del día 21.12.1973: La Vanguardia Española, Mediterráneo: Prensa y Radio del Movimiento, Diario de Burgos Ch. T. Powell “El rey y la monarquía en la transición a la democracia en España”
J. Medem, “La pelota vasca”
Constitución española de 1978 (fragmentos)
P. Almodóvar, Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón (film) z 1980 r.
M. Cerdón, “De aquel equipo solo quedamos tres”
https://www.lavozdegalicia.es/noticia/galicia/2015/04/19/equipo-solo-quedamos-tres/0003_201504G19P8992.htm Breve historia del consumo de drogas en el Estado español https://www.nodo50.org/ekintza/spip.php?article57
|
W cyklu 2024L:
PODRĘCZNIKI |
W cyklu 2025L:
PODRĘCZNIKI DODATKOWE (wybrane fragmenty) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: