Praktyczna nauka języków regionu/Słowo w kulturze - ukraiński B1 3224-SWKUB1
Warsztaty z języka ukraińskiego na poziomie B1
(średniozaawansowanym) mają za zadanie rozwijać umiejętność
wysławiania się w języku ukraińskim oraz poszerzać zasób leksykalny.
Proponowaną formą zajęć będzie konwersacja na zadane studentom
tematy związane z życiem codziennym (także język potoczny,
niepodręcznikowy), wydarzeniami kulturalnymi i komunikacją w
przyszłym miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej z
sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami
kulturalnymi/wybranymi elementami kulturowymi i realioznawczymi
Ukrainy (wydarzenia kulturalne, ciekawostki):
1. Poznajmy się: ja i inni, co nas łączy, a co dzieli
2. Na studiach w Ukrainie (przyjazd, formalności)
3. Na studiach w Ukrainie (zawieramy znajomości i szukamy
mieszkania)
4. Razem czy osobno: zalety mieszkania samemu i z innymi,
rozwiązywanie konfliktów
5. Relacje międzyludzkie dawniej i dziś. Znajomości internetowe:
szansa czy zagrożenie
6. Jak poprosić o pomoc, wyrazić opinię, podać argumenty:
Ćwiczymy dialogi
7. Porozmawiajmy o pragnieniach, marzeniach, życzeniach: Tryb
przypuszczający praktycznie
8. Relacja z podróży, wydarzenia: Powtórzenie czasu przeszłego
9. Emigracja zarobkowa: Pro i contra
10. Czy jesteśmy odporni na stres? „Slow life” jako alternatywa
11. „Sharing economy” – czy to działa?
12. Oferty z katalogu: Zaplanujmy podróż po Ukrainie
13. Oferty z katalogu: Zaplanujmy podróż po Ukrainie
14. Inny kraj, inni ludzie, inna mentalność: Jak sobie z tym poradzić?
15. Różnice kulturowe: c.d.
16. Wokół kultury: Co czytamy i dlaczego. Książka w formie
papierowej czy elektronicznej
17. Spotkanie z ukraińską literaturą
18. Wokół kultury: Idziemy do muzeum, na wystawę/sztuka w
przestrzeni miejskiej
19. Wokół kultury: Spotkanie z ukraińskim filmem
20. Jak wyrazić upodobanie, dezaprobatę, opinię (sądy ustne i
recenzja)
21. Wokół kultury ukraińskiej: do wyboru
22. Spotkanie z piosenką ukraińską
23. O języku ukraińskim w Ukrainie i w diasporze
24. Przysłowia, idiomy ukraińskie
25. Kultura codzienności: Z ekologią za pan brat
26. Rynek pracy a studia kulturoznawcze: możliwości, oferty pracy,
obawy i nadzieje
27. Jak przygotować się do rozmowy o pracę i efektywnie ją odbyć
28. Piszemy list motywacyjny
29. Praca: co nas motywuje, jak kształtować relacje
30. Jak uniknąć gafy: Jeszcze o interkulturowości
Możliwe są też inne tematy związane z zainteresowaniami
studentów/zaproponowane przez studentów.
Zajęcia prowadzone będą w formie: rozmowy na temat zadanych tekstów lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego (zajęcia frontalne),
praca w grupach i parach/w plenum, praca indywidualna (w miarę
możliwości przy wsparciu prowadzącego).
Kształcenie poszczególnych umiejętności językowych będzie odbywało
się w następujący sposób:
Mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe na tematy omawiane
w semestrze, dialog, gry z podziałem na role
Rozumienie ze słuchu: różne typy tekstów (dialog, monolog w różnych
sytuacjach komunikacyjnych) i zadań dostosowanych do poziomu
Użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające stopień
opanowania materiału
Pisanie: wypowiedź pisemna (np. krótki opis, e-mail, zaproszenie) na 50 -
80 wyrazów na jeden z tematów omawianych w trakcie zajęć.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przedmiot realizowany jest w ramach programu ZIP 2.0.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na poziomie
podstawowym.
Po ukończeniu kursu, student:
WIEDZA:
wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego,
zdobytą na zajęciach;
zna i rozumie w średniozaawansowanym/zaawansowanym
stopniu kompleksową naturę języka;
posiada zasób słownictwa na poziomie
średniozaawansowanym/zaawansowanym (ze szczególnym
uwzględnieniem słownictwa zawartego w Pełnym opisie);
posiada wiedzę dotyczącą opisu systemu języka na poziomie
średniozaawansowanym/zaawansowanym;
zna wybrane zagadnienia (patrz Pełny opis).
UMIEJĘTNOŚCI:
komunikuje się w obrębie tematyki zawartej w Pełnym opisie;
identyfikuje przekazy w wybranych, standardowych materiałach
różnego typu i komunikatach werbalnych;
rozumie i przetwarza informacje zawarte w wybranych,
standardowych materiałach codziennego użytku; podsumowuje,
wyciąga wnioski;
pisze zgodnie z konwencją proste listy prywatne i pisma o
charakterze urzędowym typu: email, zaproszenie, życiorys, list
motywacyjny;
opisuje ustnie i pisemnie z użyciem podstawowego słownictwa
nieskomplikowane zdarzenia przeszłe, teraźniejsze i planowane z
własnego życia;
przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą
opanowanych konstrukcji.
KOMPETENCJE:
potrafi współpracować w parze oraz grupie;
zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz
uczenia się przez całe życie;
zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje
werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze
kulturowo-językowym;
dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec
odmienności użytkowników danego języka.
Kryteria oceniania
I. Organizacja zajęć
Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale
Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia
19.12.2017 r.):
1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).
2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania
ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim
przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap
studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)
Zgodnie z Uniwersyteckim Systemem Nauczania Języków Obcych
(uchwała nr 119 Senatu UW z dnia 17 czerwca 2009 r.)
3) W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne
jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia w semestrze, opuszczone
zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia.
Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach.
II. Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy
wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej
wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma
0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił aktywności w jednej z nich).
Ocenę niedostateczną można wpisać jedynie na skutek
niesatysfakcjonujących wyników w nauce, potwierdzonych ocenami
cząstkowymi.
Skala ocen:
99 – 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4,5 (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Ponadto prowadzący warsztaty określi szczegółowe zasady i kryteria
zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w
danym roku akademickim.
Literatura
1. Herasymiuk A., Читай українською! Рівень A2-B1. Czytanka do
nauki języka ukraińskiego, 2023.
2. Ключковська І. (et al.), Спіймай Сковороду. Навчальний
посібник B1-B2. Українська мова як іноземна, Львів 2023.
3. Котляр Ю. (et al.), Українська мова як іноземна на матеріалах
Миколаївщини. Рівень B1-B2, Миколаїв 2023.
4. Гриценко О., Співай навчаючись! Українська мова як
іноземна. Частина 1. Рівень B1-B2, Запоріжжя 2024.
5. Александров О., Кремінь Т., Українська для дорослих у 28
уроках, Харків 2023.
6. Jakubowska-Krawczyk K., Novikova O., Romaniuk S.,
Zambrzycka M., Українська культура на щодень. Частина 1.,
München.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: