Paleopatologia 3101-DK0020/I
Zajęcia poświęcone są problematyce badania chorób na podstawie zmian widocznych na szkielecie, ze szczególnym uwzględnieniem szczątków ludzkich pochodzących z wykopalisk. Studenci zapoznają się z rodzajami chorób pozostawiających ślady na kościach, ich klasyfikacją i możliwą interpretacją znajdowanych zmian. Przedstawione zostaną również podstawowe informacje na temat ewolucji chorób w różnych okresach chronologicznych.
Student zostaje zapoznany z problematyką badań paleopatologicznych i ich metodologią. Poznaje terminologię oraz podstawowe pojęcia związane z tą dziedziną. Rozumie wpływ chorób na życie człowieka w różnych okresach chronologicznych i sposoby jakimi w przeszłości radzono sobie z problemami zdrowotnymi. Poznaje specyfikę chorób w społecznościach w zależności od ich rozwoju cywilizacyjnego i uwarunkowań geograficzno-klimatycznych.
Student podejmuje próbę na podstawie informacji zawartych w raporcie antropologicznym lub własnej analizy szczątków ludzkich przedstawienia prawdopodobnej diagnozy stanu zdrowia badanego osobnika.
Student jest świadomy istnienia wielu interpretacji badanych problemów.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Efekty kształcenia
K_W01; K_W02; K_W06; K_W09
K_U09; K_U13; K_U20
K_K01; K_K03; K_K11; K_K12
Studenci po zakończeniu kursu mają podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu badania wpływu chorób na historię ludzkości oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej, znają podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w paleopatologii. Posiadają ma podstawową wiedzę o związku pomiędzy danymi o charakterze biologicznym jakimi jest analiza stanu zdrowia osobników i populacji a interpretacją jego wpływu na otoczenie społeczno-kulturowe w przeszłości. W czasie kursu studenci poznają podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badania chorób w przeszłych populacjach, ze zrozumieniem dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie paleopatologii. Po ukończeniu kursu potrafią posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi właściwymi dla paleopatologii, wskazać proste zależności między zmianami chorobowymi obserwowanymi na szczątkach ludzkich a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi. W wyniku zajęć studenci przygotowywuje prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem literatury przedmiotu i wiedzy zdobytej podczas zajęć. Są gotowi docenić niepowtarzalne wartości źródeł bioarcheologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka w kontekście paleoepidemiologii. Są świadomi znaczenia problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz do przyjęcia odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych, w zgodzie z obowiązującym prawem państwa, na terenie którego prowadzone są badania. Studenci są gotowi do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym
Kryteria oceniania
Zajęcia zaliczane są na podstawie pracy pisemnej stanowiącej krytyczną recenzję wybranych tekstów dotyczących zagadnień zwiazanych z paleopatologią.
Literatura
AC Aufderheide and C Rodriguez-Martin, Encyclopedia of human paleopathology, Cambridge, Cambridge University Press, 1998.
RW Mann and DR Hunt, Photographic regional atlas of bone disease, 2nd edition, Springfield, Thomas Books, 2005.
DJ Ortner, Identification of pathological conditions in human skeletal remains, 2nd edition, San Diego, Academic Press, 2003.
T Waldron, Palaeopathology, Cambridge, Cambridge University Press, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: