Literatura współczesna - Serbia 3005-KU6LSE
Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z kulturą literacką Serbii – utworom, autorom, instytucjom oraz różnym formom (na przykład nagrodom literackim) działalności okołoliterackiej w XXI wieku. Zagadnienia z zakresu poetyki i estetyki tekstu literackiego są rozpatrywane w odniesieniu do aktualnych problemów społecznych, politycznych i cywilizacyjnych współczesnej Serbii, a także w interdyscyplinarnych powiązaniach z innymi dziedzinami sztuki.
Student/studentka w toku zajęć zapoznaje się z najnowszymi kierunkami rozwoju literatury serbskiej, poznaje sylwetki poszczególnych autorów i autorek, które są omawiane na tle najważniejszych wydarzeń politycznych, społecznych i kulturalnych w Serbii pierwszych trzech dekad XXI wieku. Celem zajęć jest prezentacja:
1) wiedzy o literaturze w kontekście kultury oraz historii Serbii w z uwzględnieniem specyfiki regionu bałkańskiego oraz w perspektywie charakterystycznych procesów historycznoliterackich;
2) dzieł reprezentatywnych współczesnej literatury serbskiej, sylwetek współczesnych pisarzy i pisarek, a także instytucjonalnych form organizacji i funkcjonowania życia literackiego w kontekście kulturowym, społecznym i politycznym omawianego okresu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student/studentka zna i rozumie:
- najważniejszych współczesnych pisarzy i serbskich teoretyków literatury;
- przemiany współczesnej literatury serbskiej (przemiany form, nowe tendencje, odniesienia do tradycji, wpływ nowych mediów) i życia literackiego w Serbii (nagrody literackie, czasopisma literackie w formie tradycyjnej i internetowej, sytuacja na rynku wydawniczym)
- w stopniu pogłębionym współczesne metody badań literackich (w tym teorie interpretacji oraz analizy tekstów literackich);
- w stopniu pogłębionym kierunki rozwoju współczesnej literatury serbskiej (autorów, tematy, gatunki) oraz kwestie związane z krytyką literacką w Serbii (w tym instytucje oraz festiwale literackie).
UMIEJĘTNOŚCI
Student/studentka potrafi:
- samodzielnie pozyskać dane na temat zjawisk literackich w Serbii, opracować zebrany materiał, zinterpretować go oraz sformułować na jego podstawie hipotezy dotyczące społecznych i politycznych kontekstów serbskiej literatury współczesnej;
- analizować zjawiska literackie oraz objaśniać zależności łączące je z serbskim kontekstem kulturowym współczesności;
- posługiwać się metodami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz umiejętnie dobierać narzędzia teoretyczne podczas analiz twórczości literackiej we współczesnej Serbii;
- komunikować się, używając języka serbskiego, na tematy dotyczące literatury oraz współczesnego życia literackiego w Serbii, a także prowadzić dobrze uzasadnioną dyskusję, opierając się na rzetelnych argumentach zarówno w języku polskim, jak i serbskim.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.
Ocenie podlegają:
- systematyczna praca podczas zajęć (znajomość treści tekstów zaproponowanych przez prowadzącą oraz aktywny udział w dyskusji w trakcie zajęć);
- obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności, nadprogramowe nieobecności należy zaliczyć w sposób ustalony z osobą prowadzącą);
- egzamin ustny na koniec semestru.
Szacowany rozkład pracy studenta:
- uczestnictwo w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
- praca własna studenta/studentki i regularne przygotowanie do zajęć: 50 h – 2 ECTS
- przygotowanie do egzaminu: 25 h - 1 ECTS
łącznie: 4 ECTS
Zasady wykorzystania na zajęciach sztucznej inteligencji:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku.
W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną oraz językiem obcym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych oraz testów cząstkowych i egzaminów.
Jeśli student/studentka chce wykorzystać narzędzia sztucznej inteligencji podczas przygotowywania się do zajęć, musi poinformować osobę prowadzącą o sposobie i zakresie ich wykorzystania, uzasadnić celowość tego działania oraz uzyskać na nie zgodę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: