Analiza tekstu literackiego 3005-KL3ANAL
Przedmiot o charakterze kursu wstępnego ma za zadanie wprowadzić studenta w świat pojęć związanych z analizą tekstu literackiego. Przygotowuje do wykładu, dotyczącego literatury danego kraju oraz innych przedmiotów związanych z analizą tekstu kulturowego, zwłaszcza o charakterze literackim.
W ramach kursu dokonywane są interpretacje najważniejszych dzieł literackich powstałych w danym kręgu kulturowym z uwzględnieniem kontekstu kulturowego kraju oraz wykorzystaniem odpowiedniej aparatury pojęciowej.
Podczas ćwiczeń studenci i studentki zapoznają się z istotnymi pracami z zakresu poetyki oraz nauczą się praktycznego stosowania narzędzi, rozwijając umiejętność rozumienia i interpretowania tekstu literackiego. Materiałem interpretacyjnym są wybitne utwory, reprezentujące literaturę kraju specjalności (prozatorskie, poetyckie i dramatyczne), przełożone na język polski.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student/Studentka zna i rozumie:
- w stopniu zaawansowanym pojęcia z zakresu poetyki i metody analizy dzieła literackiego;
- strukturę dzieła literackiego i znaczenie jego elementów;
- w stopniu zaawansowanym specyfikę literatury kraju oraz najważniejsze zjawiska literackie;
- kontekst kulturowy i historyczny literatury kraju
UMIEJĘTNOŚCI
Student/Studentka potrafi:
- dokonać krytycznej analizy i interpretacji tekstu literackiego oraz lokalnych zjawisk literackich;
- wyjaśnić powiązanie danego zjawiska literackiego z kontekstem kulturowym kraju;
- umiejętnie dobierać źródła, poprawnie wykorzystywać narzędzia z zakresu poetyki i literaturoznawstwa
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
- systematyczna praca podczas zajęć (znajomość treści tekstów zaproponowanych przez prowadzącego oraz aktywny udział w dyskusji w trakcie zajęć);
- praca pisemna (analiza interpretacyjna wybranego dzieła literackiego, spełniająca wymogi pracy akademickiej, ok. 10 tys. znaków)
Student/studentka ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym. Nieobecność ogółem na więcej niż 50% zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia.
Szacowany rozkład pracy studenta/studentki:
uczestnictwo w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
regularne przygotowanie do zajęć: 30 h – 1 ECTS
przygotowanie pracy pisemnej: 60 h – 2 ECTS
łącznie: 4 ECTS.
Zasady wykorzystania na zajęciach sztucznej inteligencji:
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku.
W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Teksty literackie będą proponowane na bieżąco w trakcie zajęć.
Literatura teoretyczna:
A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Warszawa 1990.
B. McElroy, Groteska i jej współczesna odmiana, tłum. M. Fedewicz, w: Groteska, red. M. Głowiński, Gdańsk 2003.
D.S. Muecke, Ironia: podstawowe klasyfikacje, tłum. G. Cendrowska, „Pamiętnik Literacki”, z. 1, 1986.
E. Kasperski, Tekst widowiskowy (Z problemów poetyki dramatu), w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybr. i oprac. J. Degler, Wrocław 1988.
F. Stanzel, Sytuacja narracyjna i epicki czas przeszły, w: Poetyka. Wybór materiałów, red. A. Kubale, E. Nawrocka, Gdańsk 1997.
G. Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, tłum. T. Stróżyński, A. Milecki, Gdańsk 2014.
H. Markiewicz, Czas i przestrzeń w utworach narracyjnych; Postać literacka, w: tegoż, Wymiary dzieła literackiego, Wrocław 1984.
I. Sławińska, Główne problemy struktury dramatu, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybr. i oprac. J. Degler, Wrocław 1988.
K. Dybciak, Inwazja eseju, „Pamiętnik Literacki”, z. 4, 1977.
K. Ruta-Rutkowska, Dramatyczne gry w podmiot, „Teksty Drugie”, nr 1-2, 1999.
K. Wyka, Czas powieściowy, Teoria czasu powieściowego, w: Poetyka. Wybór materiałów, red. A. Kubale, E. Nawrocka, Gdańsk 1997.
M. Dłuska, Wiersz, w: tejże, Studia i rozprawy, t. 1, Kraków 1970.
M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1972.
M.R. Mayenowa, O sztuce czytania wierszy, Warszawa 1964.
Nowela, opowiadanie, gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych, red. K. Bartoszyński, M. Jasińska-Wojtkowska, S. Sawicki, Warszawa 1979.
S. Balbus, Zagłada gatunków, w: Genologia dzisiaj, red. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa 2000.
T. Dobrzyńska, Granice metafory, w: Metafora, red. M. R. Mayenowa, Wrocław 1984.
T. Wroczyński, Esej – zarys teorii gatunku, „Przegląd Humanistyczny” , z. 5/6, 1986.
Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2007.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: