Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla małego dziecka i jego rodziny 2500-SP302-33
Program zajęć składa się z trzech części. W części pierwszej przedstawione zostaną podstawowe ramy teoretyczne, pozwalające na zrozumienie zarówno zmian rozwojowych jak i problemów klinicznych dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa w kontekście relacji z rodzicami. W części drugiej omówione zostaną najczęstsze problemy rozwojowe i kliniczne. Część trzecia poświęcona została zagadnieniom profilaktyki, wczesnej interwencji, poradnictwa i psychoterapii adresowanych do małych dzieci i ich rodzin, jak również roli współpracy interdyscyplinarnej. Zajęcia będą obejmowały analizę wielu przykładów klinicznych oraz różnego typu zadania praktyczne.
Szczegółowe zagadnienia:
• Rozwój psychiczny i jego zaburzenia w ujęciu transakcyjnym i kontekstualnym; czynniki ryzyka oraz mechanizmy chroniące
• Temperament w ujęciu rozwojowym Mary Rothbart; temperament a problemy kliniczne małych dzieci i funkcjonowanie rodziny
• Rozwój więzi emocjonalnej i jego zaburzenia
• Rozwój poczucia siebie w ujęciu Daniela Sterna - implikacje dla zrozumienia problemów klinicznych małych dzieci
• Rozwój intersubiektywności w ujęciu Colwyna Trevarthena; - implikacje dla zrozumienia problemów klinicznych małych dzieci
• Rozwój samoregulacji jako rama do zrozumienia problemów klinicznych małego dziecka i jego rodziny
• Specyfika diagnozy psychologicznej w odniesieniu do małego dziecka i jego rodziny; znaczenie klasyfikacji diagnostycznych na przykładzie DC:0-3R;
• Interakcje rodziców i dzieci - znaczenie diagnostyczne i terapeutyczne
• Typowe problemy kliniczne okresu wczesnego dzieciństwa: trudności ze snem, karmieniem, zaburzenia regulacji, zaburzenia lęku separacyjnego, zaburzenia adaptacyjne i inne
• Małe dziecko z grupy ryzyka zaburzeń rozwoju i jego rodzina na przykładzie wcześniactwa
• Małe dziecko z niepełnosprawnością i jego rodzina
• Małe dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i jego rodzina
• Wczesna interwencja psychologiczna dla dziecka i rodziny; znaczenie współpracy interdyscyplinarnej
• Poradnictwo i psychoterapia; zagadnienia etyczne
Kierunek podstawowy MISMaP
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza- student:
–- opisuje sytuację psychologiczną małego dziecka i jego rodziców w ujęciu rozwojowym i klinicznym
- charakteryzuje i analizuje typowe problemy kliniczne dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym z różnych perspektyw teoretycznych (np. podejście interpersonalne, podejście interakcyjno - poznawcze)
- wyjaśnia mechanizmy zaburzeń dziecka odwołując się do teorii psychopatologii
- rozpoznaje etyczne problemy związane z diagnozą i pomocą psychologiczną dla małych dzieci i ich rodzin
Umiejętności – student:
- przygotowuje plan obserwacji niemowlęcia, dziecka w wieku poniemowlęcym oraz w wieku przedszkolnym
- analizuje dane obserwacyjne zarejestrowane na wideo odwołując się do znanych mu teorii psychopatologii
- przygotowuje plan rozmowy z rodzicami
- przeprowadza analizę studium rodziny małego dziecka pod kątem planu pomocy psychologicznej (stawia hipotezy, planuje działania diagnostyczne i interwencyjne, planuje sposób oceny efektów działań)
Postawy- student:
- zachowuje krytycyzm do postawionych przez siebie hipotez interpretacyjnych
- jest uwrażliwiony na potencjalne wyzwania etyczne w pracy psychologa z małym dzieckiem i jego rodziną
-rozumie potrzebę współpracy interdyscyplinarnej i potrafi wymienić związane z nią korzyści dla rodziny objętej pomocą psychologiczną, ale też możliwe wyzwania etyczne.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności. Ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, aktywność).
- praca w grupach - 10% oceny końcowej
- praca śródsemestralna - 20% oceny końcowej
- kolokwium - 70% oceny końcowej
Kryteria oceny końcowej:
51-60% dst
61-70% dst+
71-80% db
81-90% db+
91-99% bdb
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: