Biologiczne mechanizmy zachowania 2500-OB-02
Część kursu poświęcona jest przede wszystkim relacji: mózg - zachowanie. Przedstawione zostaną wybrane, podstawowe zagadnienia neurofizjologii i neuroanatomii, zawsze w kontekście zachowania ludzi i zwierząt. Jednak, choć najwięcej informacji pochodzić będzie z obszaru neurofizjologii, na wykładach będzie także mowa o genetyce, genetyce behawioralnej, psychofarmakologii i hormonach. .
Część wykładu zaznajamia z problematyką klasycznej i poznawczej etologii, poznawczej psychologii porównawczej i psychologii ewolucyjnej.
Wykład zajmuje 30 godzin zajęć. Lektury indywidualne powinny zająć kolejne 30 godzin.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci będą potrafili definiować podstawowe pojęcia psychologii biologicznej i etologii. Będą rozpoznawali elementy ośrodkowego układu nerwowego na prostych schematach i modelach. Będą zwracali uwagę na potencjalne biologiczne determinanty zachowania się ludzi i zwierząt. Będą krytycznie odnosić się do wyjaśnień zachowania się ludzi i zwierząt w kategoriach uproszczonych teorii biologicznych.
Kryteria oceniania
Wykłady kończą się egzaminem testowym sprawdzającym znajomość definicji podstawowych pojęć.
Literatura
Kalat, J. (2006). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN.
Kaleta, T. (2003). Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Pisula, W. (2000). Rozdział 5 w: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańsk: GWP.
Sadowski, B., Chmurzyński, J. (1989). Biologiczne mechanizmy zachowania. Warszawa. PWN. Rozdziały 10, 12, 13, 14, 16, 17 i 18.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: