Inteligencja emocjonalna - cecha, zdolność czy chwyt marketingowy? 2500-KF-PB-13
1.Historia inteligencji emocjonalnej
- Klasyczne ujęcie inteligencji
- Dualizm: rozum - emocje
- Znaczenie emocji w życiu człowieka
- Poza ilorazem inteligencji
o Inteligencja społeczna
o Kompetencja emocjonalna
o Inteligencja personalna
- Rola prac Saloveya i Mayera
- Daniel Goleman i popularyzacja pojęcia IE
2. Teorie inteligencji emocjonalnej
- Teoria Saloveya i Mayera
- ?Teoria? Golemana
- Teoria Bar-Ona
- Podobieństwa, róznice i impliakcje niespójności teorii IE
3. Podłoże i rozwój inteligencji emocjonalnej
- Czy IE jest odziedziczalna?
- Biologiczne podłoże IE
- Rola czynników środowiskowych w wyznaczaniu IE
- IE a socjalizacja
- IE a rozwój emocjonalny
- IE a płeć
4. Inteligencja emocjonalna a procesy poznawcze
- Inteligencja ogólna a IE
- Model poznawczego podłoża IE (Orzechowski i Śmieja)
- Wpływ IE na procesy poznawcze (badania własne)
5. Inteligencja emocjonalna a osobowość
- Związki IE z cechami osobowości
- IE jako cecha osobowości
- O zasadności tworzenia konstruktu IE. Trafność dodana
6. Inteligencja emocjonalna: cecha czy zdolność? Pomiar IE
- Czy IE jest inteligencją?
- Pomiar IE: kwestionariusze (SSRI i INTE, EQ-i, TMMS, PKIE, Dinemo)
- Pomiar IE: testy (MEIS i MSCEIT, SIE-T, TIE)
7. Inteligencja emocjonalna a funkcjonowanie człowieka
- IE a relacje interpersonalne
- IE w edukacji
- IE w pracy (sukces, współpraca, różnice międzyzawodowe)
8. IE a zdrowie
- IE a stres
- Aleksytymia
- IE a zaburzenia psychiczne
- IE a jakość życia
9. Techniki wspierania rozwoju inteligencji emocjonalnej
- Rozwijanie IE u dzieci. Skuteczność metod
- Trening IE
- Szkolenia - IE w zarządzaniu i biznesie
- Coaching IE
- Psychoterapia a rozwój IE
10. Projekt badawczy: grupowe badanie empiryczne
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
-zdobycie szerokiej wiedzy oraz poznanie najnowszej literatury nt. zjawiska IE
-Umiejętność samodzielnego prowadzenia diagnozy IE
-Nabycie kompetencji niezbędnych do prowadzenia badań empirycznych nad IE (np. w ramach prac rocznych czy magisterskich)
-zdobycie teoretycznej bazy niezbędnej dla przygotowywania oddziaływań mających na celu rozwój zdolności emocjonalnych (treningi, counselling i coaching IE)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową ma wpływ wynik testu jednokrotnego wyboru, przeprowadzanego na ostatnich zajęciach w semestrze.
Ponadto dla zaliczenia zajęć wymagany jest aktywny udział w grupowym projekcie badawczym i maximum 2 nieobecności.
Praktyki zawodowe
-nie dotyczy
Literatura
literatura obowiązkowa:
Bauer, J. (2008). Empatia. Co potrafią lustrzane neurony? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.
Matczak, A. (2006). Natura i struktura inteligencji emocjonalnej. Psychologia ? etologia ? genetyka, 13, 59-87.
Mayer J. D., Salovey P. (1999). Czym jest inteligencja emocjonalna?, [w:] P. Salovey i D. J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. (s. 23-69) Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Śmieja, M., Orzechowski, J. (red.) (2008). Inteligencja emocjonalna. Fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: